Otevřít menu Zavřít menu

Zprávy ze světa sportovního byznysu: Ivan Hašek, Mercedes Benz, NFL a Mattoni NBL

Biz

Překvapivá rezignace Ivana Haška vypovídá o stavu komerčně největšího sportu v Česku víc, než se může zdát.Těžko můžeme Haškovu misi označit za splněnou či dokončenou. Vzhledem k očekáváním byly změny pohříchu jen kosmetické.

Budeme-li se držet tématu sportovního marketingu, tak Hašek vydává za svůj největší úspěch prodej vysílacích práv prostřednictvím KPS Media do společnosti Sazka. Kromě vysílacích práv přihrál Hašek směrem k Hušákovi i ticketing. Když připočteme i nějaké to personální připojení, tak ten vztah byl prostě příliš těsný na to, aby jej neohrozil pád sázkařského gigantu.

Otázkou zůstává, zda příjmy z této transakce skutečně odpovídají tržní hodnotě českého fotbalu jako komerčního produktu. Nebyla ta cena náhodou uměle nafouknuta díky nadstandardnímu vztahu Ivana Haška a Aleše Hušáka? Otevřené tržní prostředí je totiž nekompromisní – televize a potažmo sponzoři nedají za sportovní produkt ani o korunu více, než jakou pro ně má hodnotu. V tomto kontextu však prodej práv neproběhnul, takže pochybnosti jsou na místě.

Ukazuje se, že situace v českém fotbale hodně věrně reflektuje situaci v české politice, kterou místo politiků samotných ovládají nikým nevolené klientelistické skupiny. Těm jde jen o zachování stávajících vazeb založených na vzájemných laskavostech – to jim umožňuje maximalizovat svůj vlastní prospěch. O fotbal jim však jde až ve druhé řadě.

Důkazem toho je i jejich notorická neschopnost uchopit fotbal jako produkt či značku a následně ji prodat divákům i sponzorům. Návštěvnost na ligových zápasech je podprůměrná, televizní přenosy jsou stejně nudné jako politické debaty, klubový merchandising nefunguje, webové stránky fotbal.cz postrádají jakoukoliv koncepci, pokusy o využití nových médií jsou až příliš amatérské.

Co bude dál? Uvidíme, ale z některých jmen, o kterých se v kuloárech mluví jako o Haškových možných nástupcích, jde skutečně hrůza.

[sws_divider_basic]

Není to tak dávno, co jsem psal o budoucím marketingovém potenciálu vítězky Roland Garros Li Na. Po pařížském triumfu sice vypadla Li Na dvakrát ve druhém kole (Eastbourne a aktuálně i Wimbledon), ale cena její značky stále stoupá.

V minulých týdnech totiž Li Na podepsala smlouvu se značkou Mercedes Benz, která jí přinese za tři roky celkem 4,5 milionu dolarů. Částka nebyla ještě oficiálně potvrzena a otázkou také zůstává, kolik procent si z toho „strhne“ čínský tenisový svaz.

I přesto je ta částka velmi lukrativní a má své opodstatnění. Jedním ze stávajících sponzorů Li Na je firma Nike a ta svým sportovcům (např. Nadal a Federer) nedovoluje nosit na tenisovém oblečení jiné než její notoricky známé logo. Li Na je výjimkou – může mít za příplatek kromě „fajfky“ na svém tričku ještě dvě loga.

I to dokazuje, jak firma IMG, která tenistku zastupuje, vnímá atraktivní potenciál čínského trhu. Očekává se, že Li Na letos podepíše smlouvy za dalších 10 milionů dolarů, což z ní učiní druhou nejvíce vydělávající sportovkyni po Marii Šarapovové.

[sws_divider_basic]

Když už zmiňujeme IMG, tak ta zaznamenala další obchodní úspěch. UEFA si totiž IMG vybrala jako hlavního prodejce hospitality balíčků na Euro 2012 pro Velkou Británii, Rusko a Turecko. Euro 2012, které se bude hrát v Polsku a na Ukrajině, sestává celkem z 31 zápasů a IMG nabízí balíčky jak pro jednotlivé stadiony, tak i jednotlivé týmy a vyřazovací boje.

[sws_divider_basic]

Tak to vypadá, že na obávanou stávku v NFL nakonec nedojde. Obě strany, majitelé klubů a hráči, si totiž dobře spočítali, že i týdenní výpadek soutěže by pro ně znamenal mnohem větší finanční ztráty než kompromisní ústupek ve vyjednávání o platech.

O co ve sporu jde? Hráči NFL požadují spravedlivé dělení příjmů soutěže, konkrétně chtějí přesně polovinu těchto příjmů. Současná jednání začínala někde kolem 40 procent příjmů pro hráče. Poslední nabídka majitelů se zastavila na 48 procentech a zdá se, že by to tak mohlo i zůstat. Vypadá to jako marginální věc, ale při obratu přes 9,3 miliard dolarů mají dvě procenta hodnotu téměř 200 milionů.

[sws_divider_basic]

Mattoni NBL bude od příští sezóny mezinárodní. Dvanáct českých klubů doplní dva nováčci ze Slovenska – aktuální mistr Astrum Levice a naopak poslední tým slovenské basketbalové extraligy Inter Bratislava.

Přínosy pro slovenské týmy jsou jasné – častější konfrontace se zkušenými týmy NBL, více atraktivnějších zápasů pro slovenské fanoušky, výhledově pak účast v evropských pohárech a potenciálně zhodnocení značky klubu.

I české kluby však mohou z tohoto spojení profitovat. Slováci přináší do ligy nový náboj post-federálních derby a zápasy na Slovensku znamenají i nové příležitostí pro sponzory klubů či rovnou celé soutěže. Jak Mattoni, tak například i Fortuna, jež jsou hlavními partnery NBL, jsou na Slovensku velmi aktivní značky.

Co se týká diváckého zázemí, tak Levice sice mají jen 35 tisíc obyvatel, některá česká basketbalová města však mají ještě méně (Svitavy, Kolín, Nový Jičín). Český mistr Basketbal Nymburk má jen o dva tisíce obyvatel více. Během play-off se však v Levicích zaplnila i hala s kapacitou 2300 míst – to je zhruba stejně diváků, kolik přijde v Prostějově na Nymburk. Divácký zájem o basket v Levicích reflektuje i facebooková stránka klubu, která má skoro dvakrát více fanoušků než stránka Nymburka. Takže z hlediska návštěvnosti a divácké kulisy budou Levice zcela jiště přínosem pro NBL.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

ČMFSFortunaMattoniMercedes-BenzNBLNFL

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.