Otevřít menu Zavřít menu

Zprávy ze světa sportovního byznysu: FIFA, NHL, ATP a 1.FC Slovácko

Biz

Co nového ve světě sportovního byznysu? Počínaje dneškem vám bude SportBiz jednou za týden přinášet výběr těch nejzajímavějších zpráv, co stojí za povšimnutí. Protože na sportovní události nahlížime optikou obchodu a marketingu, budou i tyto zprávy přinášet něco navíc.

[sws_divider_basic]

Podle nejnovějších zpráv byl šéf FIFA Blatter opětovně zvolen do své funkce. Jeho volbu však doprovázel korupční skandál, který zdaleka ještě není vyřešen.

FIFA je pochopitelně velmi dobře prosperující podnik, protože se o svůj produkt stará jako málokdo. FIFA se například rozhodla převzít na sebe veškerou agendu týkající se prodeje televizních, marketingových a licenčních práv. Díky tomu vloni vydělal na prodeji televizních práv 2 miliardy dolarů, což je o 50 procent více než v roce 2006.

Celkové tržby FIFA ze šampionátu v Jižní Africe byly 3,2 miliardy dolarů, náklady 1,2 miliardy. To znamená 2 miliardy na účet FIFA. Kromě velkých investic do svých rozvojových programů a příspěvkům národním federacím, FIFA vloni vyplatila výrazně vyšší startovné a bonusy také samotným účastníkům – celkem 420 milionů, což je nárůst o 60 procent.

Po zveřejnění prolbémů uvnitř FIFA už začali být slyšet i sponzoři. Z těch největších to byli Adidas a Coca-Cola, kteří logicky požadují co nejrychlejší vyřešení celé situace. Jako reakci na pochybnosti ohledně svého fungování FIFA ihned schválila změnu způsobu volby pořadatele mistrovství světa. Příště už o něm budou rozhodovat všechny členské státy FIFA a nikoliv pouze výkonný výbor o 24 členech.

[sws_divider_basic]

Po 15 letech se do kanadského Winnipegu znovu vrací NHL. Cena za prodej franšízy by se měla pohybovat kolem 230 milionů amerických dolarů. Winnipeg, který má tři čtvrtě milionu obyvatel, přinese do NHL vůbec nejmenší trh ze všech klubů.

Není pochyb o tom, že v prních letech se klub sveze na vlně nadšení z návratu do elitní soutěže. Otázka je, jak dlouho to vydrží. Například v NFL má nejmenší trh letošní vítěz NFL (a s 13 triumfy historicky nejlepší tým) Green Bay Packers z farmářského Winsconsinu. I když město Green Bay má pouhých sto tisíc obyvatel, značka Packers patří k těm nejlepším v celé NFL a je na úrovni baseballových New York Yankees, Los Angeles Lakers, Toronto Maple Leafs a Dallas Cowboys.

Důvod? Celonárodní popularita Packers, protože se jedná o výjimečný příběh klubu založeného na neziskovém principu a vlastněného veřejností. Zápasy Packers patří obecně k těm nejsledovanějším a Packers se pravidelně objevují mezi pěti nejpopulárnějšími kluby NFL. Pro NFL je vždy požehnáním, když se Packers dostanou v soutěži co nejdál.

Winnipeg toto pochopitelně do NHL nepřináší – uvidíme tedy, jak se tomuto klubu dlouhodobě povede.

[sws_divider_basic]

Rakouský tenisový blázen Daniel Köllerer obdržel doživotní zákaz startu na profesionálním tenisovém okruhu. Podle rozhodnutí Tennis Integrity Unit – společné komise ITF, ATP a WTA bdící nad čistotou tenisu – musí Köllerer krom zákazu ještě zaplatit pokutu 100 tisíc dolarů.

V odůvodnění rozsudku TIU uvádí, že Rakušan porušil hned tři ustanovení tenisového antikorupčního programu, které se týkají úmyslného fixlování vlastních zápasů a nabádání ostatních hráčů k témuž. Köllerer byl za podobný prohřešek potrestán už vloni tříměsíčním distancem.

Tvrdý, ale zcela správný rozsudek a především dobrá zpráva pro sponzory ATP, mezi které patří například Corona Extra (hlavní sponzor), Ricoh, South African Airlines a FedEx.

[sws_divider_basic]

Fotbalový klub 1.FC Slovácko neprodloužil smlouvu Petru Švancarovi, nejlepšímu střelci týmu v právě uplynulé sezóně. Ponechme stranou, jestli je to dobrý nebo špatný tah. Podle reakcí fanoušků týmu na facebookové stránce klubu však jasně převládá názor, že jim Švancara bude chybět.

Co však zarazilo, bylo následující vysvětlení majitele klubu:

„Obě strany věděly, že mu končí smlouva. Dospěli jsme k závěru, že ji prodlužovat nebudeme. Rozebírat důvody by bylo nekonečné babrání v ničem, co nic nevyřeší. Musíme se nyní zabývat tím, jak zkvalitnit útočnou sílu týmu,“ řekl majitel klubu a předseda představenstva Zdeněk Zemek.

Pan Zemek má na své rozhodnutí plné právo. Jako obchodník však býval měl tuto zprávu komunikovat úplně jinak. Jistě si musel povšimnout, že Petr Švancara je mezi fanoušky populární. Facebookový příspěvek o jeho konci v Uherském Hradišti vygeneroval doposud 40 reakcí, což je rekordní počet na této stránce.

Neprodloužení smlouvy takovému hráči je prostě delikátní téma, které je nutné komunikovat citlivěji. Klub stojí a padá s fanoušky, nikoliv se sponzory. A pro fanoušky byl Švancara hlavní a oblíbenou tváří klubu. Odmítnout fanouškům řádně zdůvodnit důvody jeho odchodu je názorná ukázka toho, jak moc klubu na fanoušcích záleží. A potom si budou funkcionáři stěžovat, že naši fotbaloví dívaci jsou špatní a neumí fandit. Bodejť by fandili.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

1.FC SlováckoATPFIFAMS ve fotbaleNHL

podobné články

Benefity, videa, společné focení. Kluby prodávají permanentky

Proč jsou Sparta, Slovácko a Viktoria Plzeň tři kluby, které...

9 ukázek, jak se v Gambrinus lize prodávají vstupenky


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.