Mobilní aplikace Fotbal CZ – promarněná příležitost

V posledním článku jsem prezentoval novou mobilní aplikaci firmy Heineken, která naznačila možnosti budoucího využití mobilních technologií ve sportovním marketingu. Nyní na to navážu analýzou relativně nové ryze české fotbalové aplikace, která byla komunikována mimo jiné i během živých fotbalových přenosů. Nebude to dobré čtení.
Podle posledních dat od tuzemských mobilních operátorů používá v Česku Internet v mobilu pravidelně téměř 2,3 miliony uživatelů. Necelý jeden milion z nich je zároveň vybaveno chytrými telefony, které umožňují instalaci speciálních aplikací. Vzhledem k stále rostoucímu podílu chytrých telefonů na aktuálních prodejích můžeme očekávat, že během pár let budou mít na trhu velkou převahu.
Jsou to právě mobilní aplikace, které jsou pro sportovní subjekty a sportovce jedinečnou příležitostí jak oslovit fanoušky, nabídnout jim unikátní obsah a odlišit se od konkurence. Mobil nosíme všude a máme ho v ruce čím dál tím častěji. Už to není ten těžký kufřík se sluchátkem, ale chytrá věc, která umí nabídnout docela slušný multimediální zážitek. Tedy přesně způsob, jakým by měl být sport prezentován.
Nechytrá aplikace do chytrého telefonu
Aplikaci s názvem Fotbal CZ má na svědomí firma KPS Media, toliko dceřiná společnost nejcitovanější české společnosti dneška – akciové společnosti Sazka. KPS Média je nově majitelem televizních práv na Gambrinus ligu, Ondrášovka Cup i českou reprezentaci. A právě na videopřenosech z těchto tří soutěží stojí aplikace s názvem Fotbal CZ.
Aplikace totiž umožňuje fotbalovým fanouškům sledovat v přímém přenosu i ze záznamu všechny i paralelně probíhající ligové a reprezentační zápasy (včetně výběru do 21 let). Bohužel tímto konstatováním výčet všech kladů aplikace končí. Nic víc aplikace neumí. Dobře, ještě je tam přehled minulých výsledků, ligová tabulka a program dalších kol a zápasů. Z toho se ale fotbalovým fanouškům v roce 2011 kolena určitě nerozklepou. K dispozici nejsou ani základní hráčské statistiky, které by člověk dnes čekal i u toho nejprimitivnějšího zpravodajství.
Aplikace vůbec neužívá předností média, pro které je vytvořeno. Neexistuje žádná interakce s uživatelem a aplikace ani nepřináší žádnou platformu pro interakci mezi uživateli navzájem. Proč aplikace nepracuje například s Facebook Connect a neumožňuje chat nebo vkládání komentářů?
Takto Synot Tip komunikuje svou značku?
Samostatnou kapitolou je podivná prezentace-neprezentace značky Synot Tip, která je odbyta položkou v nabídce základního menu. Po jejím rozkliknutí se zobrazí web sázkové kanceláře. Toť vše.
Proč Synot Tip nenabízí možnost live sázek v rámci streamovaných přenosů? Proč Synot Tip ve speciální záložce nenabízí akční bonus pro nové sázkaře s proklikem do registračního formuláře na svém webu? Proč Synot Tip neudělal pro fanoušky nějakou soutěž, například postavenou na uživatelském obsahu?
Synot Tip je generálním sponzorem edenského stadionu – proč tuto skutečnost nijak nevyužil pro speciální komunikaci slávistických zápasů a jiných událostí na stadionu? Proč Synot nenabídnul mapku svých poboček a terminálů? Proč nekomunikuje svůj věrnostní program a kartu Synot Tip Benefit?
Synot Tip je premium partner fotbalové reprezentace. Z tohoto titulu mu pochopitelně plynou nějaká práva a exkluzivní přístup k hráčům. Proč toho nevyužil právě pro účely mobilní aplikace a nenabídnul zajímavý obsah? Proč není přímý proklik do eshopu ČMFS? Kde zůstal tolik medializovaný oficiální fanklub české reprezentace?
Tak která sázkovka?
Velkým otazníkem také je, proč společnost Sazka ve „své“ aplikaci vůbec odkazuje na nabídku konkurenční sázkové kanceláře. Sazka tip je na rozdíl od Synot Tipu oficiální partnerem Gambrinus ligy – proč je tedy v aplikaci zahrnuta i reprezentaci, kterou sponzoruje konkurence?
V aplikaci se kromě Synot Tipu objevuje ještě jedna značka – Ondrášovka, jež je sponzorem ligového poháru. Její logo, resp. logo poháru, se však objevuje jen na úvodní obrazovce, jinak je tato značka absolutně nepřítomna.
Resumé
Abyste to nepochopili špatně – aplikaci si stojí za to stáhnout. Je zdarma a přece jenom nabízí živé přenosy z Gambrinus ligy. Na rozdíl od lepší aplikace ČT4 totiž nabízí přenosy z více zápasů najednou. Ale to je všechno. Selhává jako kanál pro obsousměrnou komunikaci s fanoušky i jako sponzoringová platforma. To je škoda, inspirací je totiž ve světě spousta.
Jen pro úplnost dodejme, že aplikaci pro KPS Media vyvinula společnost Mediawork group a můžete si ji stáhnout zde.