Otevřít menu Zavřít menu

Inspirujte se největší kampaní v dějinách Adidasu

Adidas měl vloni docela úspěšný rok. Může za to děkovat především mistrovství světa ve fotbale, jehož je bavorská firma již dlouhodobě oficiálním sponzorem. Posilněn tímto úspěchem, Adidas spustil v polovině března největší marketingovou kampaň ve své historii. Podívejme se, jak tato kampaň vypadala. Na závěr ještě naznačíme, jak se z ní mohou poučit a inspirovat sportovní marketéři.

Sportovní dvojka, ale na jak dlouho?

Kromě značky Adidas (73 procent obratu) jsou součástí stejnojmenné německé skupiny především ještě značky Reebok (19 %), golfový brand TaylorMade (8 %) a Rockport, výrobce obuvi. Celosvětové tržby Adidasu byly v roce 2009 zhruba 13,8 miliard dolarů, což je o necelých pět miliard méně než tržby lídra trhu Nike. Oproti roku 2008 se však náskok skupiny Nike snížil o 40 procent, a to právě díky fotbalovému šampionátu.

I proto Adidas vyhlásil strategii postupného dotahování firmy Nike – ideálně již v roce 2015. Není to nereálné, protože v roce 2014 bude mistrovství světa ve fotbale v Brazílii a Adidas bude samozřejmě u toho. Pro nadcházející pětiletku jsou cílové trhy Adidasu kromě obligátních Spojených států také Čína a Rusko. Průměrné marketingové výdaje jsou v Adidasu cca 14 procent celkového obratu.

Rozjezd ve velkém

Důkazem toho, že to v Herzogenaurachu myslí vážně, je i aktuální marketingová kampaň. Ta je největší v historii firmy a je revoluční i svým obsahem. All Adidas, jak se kampaň jmenuje, totiž slučuje všechny tři hlavní subbrandy Adidasu: lifestylový Adidas Originals, sportovní Sport Performance a módní Sports Style.

Adidas tímto ukazuje, že jeho zákazníci se pohybují na rozmezí různých zájmů a životních stylů. Jsou to sportovci, sportovní fanoušci, ale též fanoušci hudby a chtějí také dobře vypadat.

Spuštění kampaně předcházelo zveřejnění zveřejnění cca tří desítek pětisekundových ukázkových klipů. V nich Adidas prezentoval všechny své sportovní hvězdy, jež se později objevily v oficiálním reklamním videu. A že bylo co ukazovat – fotbalisté (Lionel Messi, David Beckham), basketbalisté (Dwight Howard, Derrick Rose), zástupci skateboardingové komunity (Silas Baxter-Neal, Lem Villemin and Jake Donnelly), ale i hudební hvězdy (Kate Perry, Snoop Dogg) a další sportovci a týmy (např. špičkový univerzitní tým amerického fotbalu z Notre Dame). Zkrátka všechny referenční persóny značky Adidas.

Jako první si mohli tato videa prohlédnout fanoušci facebookové stránky Adidas. Oficiální launch kampaně a hlavního videa pak proběhnul minulý týden. Adidas vypustil do světa celkem tři verze svého videa (televizní metráže 30 a 60 sekund a dvouminutová online verze). Režisérem videa je Romain Gavras, který pro něj využil skladbu „Civilization“ od franouzského elektronického dua Justice.

httpv://www.youtube.com/watch?v=0A0jVkFs3C4&feature=relmfu

Video svým příběhem sice nedosahuje kvalit loňské bomby „Write the Future“ od firmy Nike. Díky hvězdnému obsazení, dokonalému střihu a nápaditému spuštění si ale během prvního týdne po zveřejnění získalo téměř jeden a půl milionu shlédnutí na YouTube.

Kampaň Adidasu pochopitelně pronikne i do Česka. Kromě výše zmíněných spotů se zde objeví mj. speciální branding přestupního tunelu na metru na Můstku a dvou interaktivních panelů umožňujících kolemjdoucím se stát přímo součástí kampaně.

Čím se mohou inspirovat sportovní marketéři?

Oslovte i nesportovní část duše svých fanoušků. Sportovní fanoušci se nezajímají pouze o sport. Poslouchají hudbu, sledují filmy, kupují si oblečení, chodí se bavit i jinam, než na stadion a do haly. Překročte podobně jako Adidas hranice sportu a ukažte, že svým fanouškům rozumíte. Sportovní kluby například mohou spojit své síly s kapelou připravující nové album a jednu skladbu použít ve svém videu.

Své kampaně nespouštějte – lákejte na ně. Zvyšte hodnotu své kampaně tím, že ještě před jejím spuštěním zveřejníte teaser. Vytvoříte tím očekávání a zvýšíte pravděpodobnost, že si vaší kampaně sportovní fanoušci všimnou. Internet a sociální sítě jsou k tomu jako dělané.

Odlište se od ostatních. Využijte všech možností, jak svůj produkt prezentovat trochu jinak než konkurenti, např. úpravou facebookových stránek nebo kanálu na YouTube.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

AdidasFotbalLionel MessiMS ve fotbaleNike

podobné články

Koronavirus urychlil u velkých značek přechod marketingu a prodeje...

Souboje v rámci odvětví. Ambush kolem MS v Brazílii

4 postřehy k účinnosti partnerství s MS ve fotbale

Čtyři důvody toho, proč se akcionáři adidasu minulý týden...


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.