Otevřít menu Zavřít menu

Hokejová Plzeň a jedna praktická lekce z komunikace s fanoušky

 

Alfou a omegou pro fungování sportovního klubu jsou jeho vztahy s fanoušky. Všechny ostatní subjekty (sponzoři, média, veřejný sektor) jsou sice pro ekonomiku klubu klíčové, ale jejich význam je odvozený. Pokud o klub nejeví fanoušci zájem, nebude zajímavý ani pro ty ostatní.

Na druhou stranu, i fanoušci potřebují cítit zájem klubu. Výsledky na hřišti jsou sice důležité, ale klub musí fungovat i tehdy, když se nedaří. Sportovní kluby proto musí jít mnohem dál a vybudovat si se svými fanoušky takové vztahy, které pomohou překlenout právě období, kdy to na hřišti není dvakrát dobré pokoukání. Toho však nelze dosáhnout přes noc – je to výsledkem správně nastavené a dlouhodobě realizované strategie řízení vztahu s fanoušky (zákazníky klubu).

Tuto skutečnost si očividně velmi dobře uvědomují v HC Plzeň 1929, kde již několikrát uspořádali v Hockey baru setkání vedení týmu a hráčů s klubovými fanoušky.

Na celé akci je patrný rukopis Martina Straky, kapitána klubu a jeho majoritního vlastníka v jedné osobě. Ten působil téměř třináct let v zámořské NHL, kde na vlastní kůži poznal, jak se svými fanoušky komunikují ve čtvrté největší profesionální soutěži světa.

„Chceme mít kontakty s fanoušky, vědět, co mají na mysli, co by se podle nich dalo zlepšit,“ shrnul Martin Straka svou marketingovou filozofii pro iDnes.

Neformální setkání s fanoušky nabízí plzeňskému klubu skvělou platformu pro komunikaci nejdůležitějších klubových novinek – např. změnu ve vlastnické struktuře klubu. Přesně to bylo hlavní zprávou na posledním klubovém „dýchánku“. Klub oznámil, že Martin Straka navýšil svůj podíl na 70 procent (zbylých třicet procent vlastní občanské sdružení nesoucí stejné jméno jako klub).

Důkazem toho, že setkání s fanoušky jsou správným krokem, je obrovský zájem fanoušků. Na setkání dokonce chodí i rodiny s dětmi – právě to je nejsilnější klubové aktivum, protože cestou k vyšší návštěvnosti (nejen v hokeji) je oslovení celých rodin, nikoliv jen otců-nadšenců. Sport je totiž v dnešní době třeba brát jako alternativu jiným formám rodinné zábavy (návštěva kina či zoo, cesta do nákupního centra, apod.)

httpv://www.youtube.com/watch?v=upHqM13Vqw8

Fanoušci chodí na hokej v Plzni rádi – to dokazují i statistiky návštěvnosti. V současné době osmá Plzeň má třetí nejvyšší průměrné využití kapacity stadionu z celé extraligy (76 %). Ze sedmi týmů, které jsou v tabulce před Plzní, umí lépe naplnit svůj stadion pouze v hokejové baště v Pardubicích!

Plzeňští fandové svůj zájem o klub demonstrují i na internetu. Oficiální facebookové stránky klubu mají na konci února téměř 19 tisíc fanoušků, což je v hokejové extralize řadí na čtvrté místo za Spartu Praha, Kometu Brno a Pardubice.

Zdroj: Denik.cz

Úspěšnost otevřeného přístupu plzeňského klubu však nejvíce demonstruje jiná skutečnost. Letos v únoru se ve městě sešly tři stovky jeho nejvěrnějších fanoušků, aby uspořádaly protestní pochod namířený proti Asociaci profesionálních klubů ledního hokeje. Ta Plzni na podzim loňského roku svým rozhodnutím odečetla v již probíhající sezóně 19 bodů a odsoudila do té doby suverénní Plzeň do bojů o postup alespoň do předkola play-off.

Protestní pochod byl zcela spontánní a klubem neorganizovanou akcí. Kromě Plzně odečetla komise body i Kladnu a Mladé Boleslavi (zde dokonce 22 bodů). Kladno svůj trest přijalo, tudíž to nechali být i jeho fanoušci, ale v Mladé Boleslavi vyšlo do ulic zhruba šest desítek fanoušků. I to potvrzuje vysokou věrnost mladoboleslavských, ale i plzeňských sportovních fanoušků.

Plzeň se nakonec sice do předkola dostala, ale v něm podlehla Litvínovu a podivná letošní sezóna tak pro ni definitivně skončila. V Plzni teď asi budou pořádně smutní a naštvaní, ale na jednu věc mohou být pyšní – jejich investice do fanouškovského kapitálu začíná nést své první dividendy.

A co váš klub? Jakým způsobem komunikuje s fanoušky? Má dlouhodobou strategii řízení vztahů s fanoušky nebo jsou jeho akce nahodilé, spíše podle toho, co se zrovna naskytne?

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

BK Mladá BoleslavFacebookHC Plzeň 1929

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.