Otevřít menu Zavřít menu

Nejlepší sportovní fanoušci jsou v Mladé Boleslavi

Podle čeho poznáme, který klub má nejlepší fanoušky? Pocitově to zcela jistě určíme podle atmosféry (nejen) na domácích zápasech. Zajímavé výsledky ovšem skýtá podrobnější analýza návštěvnosti a naplnění kapacity na domácím stadionu. Její výsledky jsou jednoznačné – pakliže bereme v úvahu dva nejpopulárnější české sporty, tak nejlepší sportovní fanoušci jsou v Mladé Boleslavi.

Základním ukazatelem popularity klubu u fanoušků je pochopitelně návštěvnost na domácích zápasech. Ta je však dána více faktory – velikostí města, spádovou oblastí, pochopitelně také přítomností jiných sportovních týmů či dalších všemožných příležitostí k zábavě v dané lokalitě.

Zájem fanoušků o zápasy mužstva pochopitelně naráží na kapacitu stadionu. A právě prostřednictvím průměrného naplnění kapacity stadionu zajistíme pro všechny kluby stejnou startovací čáru naší analýzy.

Nejdříve se podívejme na fotbalovou ligu, pak zhodnotíme hokejovou extraligu a na závěr to dáme dohromady do jednoho žebříčku měst s nejlepšími fanoušky.

Gambrinus liga

Ústí nad Labem, Plzeň, Mladá Boleslav a Uherské Hradiště, tam bývají v letošní sezóně nejvíce plné tribuny. Na druhou stranu, ve fotbalových baštách jako Teplice, Brno či Ostrava je v průměru z pěti míst na tribuně obsazené pouze jediné. V Teplicích tak na jednom zápase „tratí“ přes 1,1 milionu korun, které by klub získal, kdyby obsadil volná místa.

Z pořadí klubů je rovněž patrné, že naplnění kapacity stadiony na domácích zápasech úplně přesně nekopíruje ligovou tabulku. Některé kluby se těší relativně slušné návštěvnosti, i když jejich výsledky nejsou nejlepší. To je bezpochyby známkou určité věrnosti fanoušků. Když se mužstvu daří, lze očekávat, že tribuny budou zaplněny. V opačném případě to už tak samozřejmé není, právě naopak – a takoví fanoušci nás teď budou zajímat ze všeho nejvíc.

Ústí nad Labem, kde byly na podzim nejplnější tribuny (no, v Ústí spíše ochozy), je paradoxně na úplném konci tabulky úspěšnosti na domácím hřišti (počet získaných bodů v poměru k maximálně možnému bodovému zisku). Na špici jsou naopak na podzim nadupané kluby z Plzně a Olomouce.

Nyní porovnáme oba dva výše uvedené ukazatele. Naším cílem je zjistit, kde chodí na fotbal nejvíc fanoušků, a to i navzdory špatným výkonům na hřišti. To vyjádříme koeficientem věrnosti. Čím více diváků chodí na domácí zápasy a zároveň čím horší výsledky tým má, tím je tento koeficient vyšší.

Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem nepřekvapí, že nejvěrnější fotbalové fanoušky mají v Ústí (že by stále nevyprchalo nadšení z pouhé účasti v nejvyšší lize?), s odstupem pak v Uherském Hradišti, v Mladé Boleslavi a v Plzni. Naopak nejnáročnější diváky mají v Hradci Králové, v Teplicích a na Spartě.


 

 

Tipsport extraliga

Jaká je situace v českém hokeji? Relativně nejvíce lidí chodí na hokej v Brně, a to navzdory obrovskému výsledkovému propadu Komety v posledních dvaceti kolech (z druhého na jedenácté místo). Velmi solidní návštěvnost mají také v Pardubicích a v poslední Mladé Boleslavi, kde operují nad osmdesáti procenty kapacity stadionu. Na opačném konci diváckého (ne)zájmu je předposlední Kladno a oba pražské kluby zažívající mizernou sezónu (oba kluby ovšem hrají v největších arénách v lize, tudíž musí zaplnit mnohem více míst).

Co se týká výkonů, na domácím hřišti jsou nejlepší Vítkovice, naopak Mladá Boleslav získala doma z každých pěti bodů jeden (uvedené statistiky ignorují penalizační odpočet bodů v případě Kladna, Plzně a Mladé Boleslavi – pro účely této analýzy jsou důležité výsledky na hřišti).

Celkově tedy není překvapením, že nejvěrnější hokejové fanoušky mají v Mladé Boleslavi, v Brně a Pardubicích (není náhodou, že posledně zmíněné kluby spolu sehráli historicky první Open Air Game). Na opačném pólu, a tudíž i nejnáročnější fanoušci jsou ti pražští, ostravští a kladenští.

 

Fotbal vs. hokej

Celková průměrná naplněnost stadionů v Gambrinus lize je pouhých 39 procent, tzn. že šest z deseti sedadel je během zápasu prázdných. V Tipsport extralize jsou stadiony plné z 59 procent své kapacity – obrovský rozdíl. Hokej se těší lepší návštěvnosti i v absolutním vyjádření – průměrná návštěva je 4914 lidí, na fotbal chodí v průměru o 269 fanoušků méně. Zatímco v hokeji je index věrnosti fanoušků 0,99, ve fotbale je to jen 0,70.

Město s nejvěrnějšími fanoušky

Protože celkem sedm měst má minimálně jednoho svého zástupce v každé z výše zmíněných lig, můžeme stejnou metodikou vypočítat i město s nejvěrnějšími fanoušky. Ti jsou jednoznačně v Mladé Boleslavi – fotbal i hokej se tam těší téměř jejich velkému zájmu. Podobná situace je i ve třetí Plzni, na rozdíl od druhého Brna, kde celkový výsledek je jednoznačně zásluhou fanoušků Komety.

Jak bylo naznačeno výše, tato analýza nebere v potaz několik důležitých faktorů velké návštěvnosti a soustředí se na jediný – výsledky na hřišti. Cílem bylo totiž zjistit, do jaké míry je návštěvnost (měřená relativně ke kapacitě stadionu) determinována výkonností klubu. Sportovní kluby by měly usilovat o to, aby vztah výsledků a návštěvnosti byl co nejvolnější, protože právě to je známkou silného pouta fanoušků s klubem (tito dýchají s klubem v dobrém i ve zlém).

Pozn. Údaje týkající se průměrné návštěvnosti a získaných bodů jsou platné k 17. únoru 2011. Zdrojem byly statistiky na serverech iDnes a Hokej.cz. V případě Bohemians 1905 byla použita kapacita jejich domovského stadionu Ďolíček.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Gambrinus liganávštěvnostTipsport extraliga

podobné články

Prezentace: Marketing Gambrinus ligy

Dubnové sportovní události, které se vyplatí sledovat!

SportBiz LIVE 9: Strategický fotbalový marketing

Visegrádská finanční liga


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.