Otevřít menu Zavřít menu

Martin Peterka: COVID-19 překazil cestu českého basketbalu vzhůru

Těžký rok má za sebou většina sportovních odvětví po celém světě, ale i přes všechny možné komplikace způsobené koronavirem a epidemickými opatřeními musí jejich funkcionáři najít způsob, jak fungovat dál, jak nepřijít o důležité sponzory nebo o fanoušky. Český basketbal není výjimkou. Rok 2020 vyhlíželi hráči basketbalu i všichni příznivci s velkými očekáváními a nadějemi, měla se uskutečnit olympijská kvalifikace. Ale všechno je jinak. Své o tom ví Martin Peterka, marketingový manager České basketbalové federace. V rozhovoru se Sportbizem komentuje nejen nepříjemnosti, které rok 2020 přinesl, ale také například novou image domácího basketbalu.

Kdybyste měl charakterizovat český basketbal v roce 2020 nějakým slovem nebo slovním spojením, jaké by to bylo? A proč?
Překažená cesta vzhůru. Všechno to do sebe zapadalo. Po úspěchu na mistrovství světa 2019 měla přijít v roce 2020 olympijská kvalifikace a rebranding, za rok v září pak domácí mistrovství Evropy. Do toho se dařilo Nymburku v Lize mistrů i USK Praha v ženské Eurolize a v obou soutěžích to vypadalo minimálně na medaili. Byly to dva krásně nalajnované roky pro basketbal. Jenže pak přišel koronavirus a nucená pauza, odklady vrcholů o rok a zrušení evropských soutěží…

Jak se jarní a podzimní vlna koronaviru a s nimi související opatření podepsaly na českém basketbalu?
Asi jako na většině ostatních sportů. Nemáme mistry, přišli jsme o nejatraktivnější část sezóny. U nás to bylo umocněno právě šancí na evropský úspěch a ztrátou pozitivní vlny z mistrovství světa.

Odešel od ČBF některý z partnerů?
Musím ocenit přístup všech partnerů, kteří situaci chápou. Nikdo z nich s námi spolupráci neukončil. Na druhou stranu musím říct, že jsme se snažili v rámci možností reagovat a hledat atraktivní náhradní plnění. To samozřejmě nemohlo nahradit zrušenou část sezóny, ale minimálně jsme ukázali, že basketbal rozhodně nechce sedět s rukama v klíně a čekat, až se všechno zase samo rozjede.

Došlo na snižování platů hráček a hráčů na úrovni reprezentace a ligy, nebo na jiná úsporná opatření?
Hráči a hráčky v reprezentaci plat jako takový nemají. Náleží jim odměna za absolvovaná soustředění či zápasy, ale ta je spíše symbolická, takže k jejímu snižování nedošlo. Co se dělo v klubech, to mi nepřísluší komentovat. Stejně by to vždy byly jen zprostředkované informace.

Profesionální soutěže se rozběhly 13. listopadu po více než měsíci, 12. října je zastavila vládní opatření. Jak velké finanční a organizační komplikace měsíční výpadek způsobil?
Finanční ztráty v tuto chvíli počítají hlavně kluby. Samozřejmě i na úrovni ligy začíná být situace složitá. Nejhorší je, že nikdo neví, co se stane za týden. Organizačně jsme omezeni mezinárodním kalendářem, kde jako maják svítí červnová olympijská kvalifikace. Hlavním cílem je nyní dohrát základní část a play-off. Pokud by se povedla odehrát i nadstavba, bylo by to skvělé.

ROZHODLI JSME SE, ŽE SE Z NÁS STANOU REBELOVÉ

V létě představila Česká basketbalová federace (ČBF) novou identitu, která má změnit pohled široké veřejnosti na basketbal a podpořit vnímání basketbalu jako životního stylu. Jaký je basketbalový životní styl?
Celá strategie vychází z toho, že sportovní veřejnost vnímá basketbal oproti jiným sportům jako rebelující. Tak jsme se rozhodli, že se z nás stanou rebelové (smích). Basketbalový životní styl vychází z místa vzniku a rozvoje basketbalu, tedy z amerických plácků, ghett, kde platí tvrdá, ale jasná pravidla. Basketbal v sobě má pořád kus téhle živelnosti, i když je svázaný pravidly na hřišti. Je to nejrychlejší sport současnosti, kde se pořád něco děje. A takový je i život pravého baskeťáka, ani chvíli se nenudí.

Co dalšího si od změny image slibujete?
Chceme oslovit hlavně mladší generaci. Proto jsme se snažili omladit nejen naší grafickou identitu, ale také komunikaci. Snažíme se vymýšlet, jak se od ostatních trochu odlišit. Někdy to chce odvahu jít s kůží na trh a hledat věci na hranici provokace, ale věřím, že se to v konečném důsledku vyplatí.

Určitě sledujete zahraniční basketbal, jste v kontaktu s funkcionáři… Inspirujete se světovým basketbalem? Konzultovali jste strategii a právě změnu image s někým z nich?
Samozřejmě sledujeme dění v zahraničí. Nejen na úrovni federační, ale i klubové. Často do noci s naším grafikem diskutujeme a hodnotíme styl zahraničních klubů. Nesmíme zapomenout ani na NBA. To je pro nás vzor, kterému se snažíme v našich podmínkách přiblížit. Pro tuhle změnu jsme se ale spojili s českými odborníky, kteří mají přesah v rámci sportu i mimo něj.

Jak finančně náročný byl rebranding?
Kompletní vyúčtování ještě nemáme. V celém procesu totiž zbývá ještě doladit další značky. Základ znáte, máme nové značky CZ BASKETBALL a CZ BSKT nebo rebrandované obě nejvyšší soutěže. Teď musíme ještě dotáhnout další projekty jako minibasketbal nebo basketbal 3×3.

ÚSPĚCH MUSÍME VYUŽÍT

Už je to přes rok, kdy česká mužská reprezentace skončila v Číně na mistrovství světa na historickém šestém místě. Pozorujete v té souvislosti větší zájem o basketbal? Hlásí se více malých dětí nebo chodilo na zápasy více fanoušků?
Vnímali jsme, že zájem o basketbal rostl. Samozřejmě, že po chvíli od mistrovství lehce opadl, ale další vlna zájmu měla přijít při olympijské kvalifikaci. Jenže víme, jak to dopadlo… Co se týká emocionálního efektu a nadšení fanoušků ze šampionátu, musíme při sportovním restartu začínat skoro zase od nuly. Dětí se hlásí poměrně dost díky práci klubů, kterým se snažíme pomoct i např. díky reprezentantům. Problém tak teď nastává především s nedostatečným počtem trenérů.

Mám dlouhodobě pocit, že český basketbal nemá tolik skalních fanoušků jako fotbal nebo hokej. Ale v momentě, kdy se daří – např. ženské MS v roce 2010, kdy česká reprezentace vybojoval třetí místo nebo loňské mužské MS, při němž tým trenéra Ginsburga skončil na šestém místě – je fanouškem najednou každý druhý. Jak to vnímáte vy?
Máte pravdu, ale je logické, že s úspěchem roste zájem fanoušků. Naším cílem musí být takový úspěch využít a co největší část lidí u basketu udržet. Třeba během MS jsme zdvojnásobili počet followerů na Instagramu, se kterými chceme dál pracovat. Na druhou stranu jsem přesvědčen, že komunikačně jsme byli na úspěch vloni připraveni. Tři roky jsme systematicky pracovali s lidmi na sociálních sítích i na zápasech, aby si odnášeli komplexní zážitek. V září 2019 do sebe pak všechno zapadlo a najednou to dávalo smysl.

Máte představu, kdo je typickým fanouškem českého basketbalu?
Dělali jsme si průzkumy, které doplňujeme o naše vlastní zkušenosti. Nedošli jsme ke konkrétní a jednoznačné identifikaci. Převažují však muži ze středí a vyšší příjmové skupiny.

Připravujete na rok 2021 nějaké novinky, marketingové aktivity?
Nejedná se sice o novinku, ale určitě to stojí za zmínku – už potřetí budeme organizovat naši tradiční charitu Bez Faulů. Do ní se zapojují kluby Kooperativa NBL, hráči, fanoušci, ale i náš generální ligový partner Kooperativa. Každý rok ve spolupráci s Kontem Bariéry vybereme jiného příjemce. Letos je to Dominik, který potřebuje podstoupit nákladnou rehabilitaci, aby si jednou mohl splnit sen – hrát basketbal.
Jinak je naším hlavním cílem dokončit transformaci webového prostředí pod doménu cz.basketball. Ale to doufám, že se podaří ještě do konce roku 2020. A co plánujeme? Dá se vůbec v této době něco plánovat…? Samozřejmě nějaké plány máme, naše aktivity budou čím dál častěji směřovat k domácímu EuroBasketu, který bude Praha hostit v září 2022.

SHARE
SHARE

Napsal
Martina Mlynářová

Nejčtenější

Tagy


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.