Otevřít menu Zavřít menu

Rebranding: Nový start

Biz

Rebranding se často pojí s příchodem nových spoluprací a partnerů do sportovních organizací. Nové směřování společnosti, jiná vize a positioning, a také nově uzavřená sponzorství stojí často za vizuálními změnami značek. My jsme se na některé z nich podívali blíže.

Eurosport (2015) a Eurosport Home of the Olympics (2017)

S příchodem nového vlastníka, Discovery Communications, došlo v roce 2015 (podle některých ohlasů) k dramatickému rebrandingu v rámci odstartování nové éry Eurosportu jako společnosti s prémiovými vysílacími právy. Úkolu zahodit staré “neexkluzivní” asociace a vytvořit lovebrand se zhostila londýnská studia Pentagram a DixonBaxi, která se rozloučila s evropským hvězdným kruhem a přivítala do tehdy 26leté historie Eurosportu moderní design.

 

Hlavním bodem nového loga se stalo první písmeno, jehož střední linka je tvořena jednou z původních hvězd. Originální “E” tak může stát v komunikaci i samostatně (merchandising, ikony, profilové obrázky apod.) a stále bude rozpoznán celý brand. Tím autoři předešli využívání dlouhého loga na plochách, kam se nehodí a zároveň udrželi celistvost značky. Designéři také vypustili vizuální rozdělení slov Euro a sport, aby podpořili mezinárodní význam značky. Klasické barvy s mírnými změnami v odstínech zůstaly.

 

Návrháři připravili pro televizní vysílání krátké spoty ke komerčním přestávkám. Na základě dřívějších ohlasů fanoušků, kteří nemají rádi, když je někdo zdržuje od sledování přímého přenosu, se rozhodli vytvořit originální obsah. Ten se samozřejmě drží sportovní tématiky, ale skrz abstraktní formu má u diváků vyvolat pocit, že jsou oni sami přítomni v daném okamžiku.

Bumpery pro komerční přestávky (Zdroj: Creative Review)

 

Na novou strategii v DixonBaxi navázali v roce 2017, aby Eurosport připravili na jeho novou roli “hostitele” olympijských her v Pchjongčchangu. Výsledkem bylo spojení tří symbolů: loga Eurosportu, olympijských kruhů a stupňů vítězů. Poslední jmenovaný prvek oak otevřel nespočet možností pro neotřelé grafické animace.

 

 

HC Dukla Jihlava (2017)

Jedním z velmi povedených rebrandingů v rámci českých hokejových klubů prošla v červnu 2017 Dukla Jihlava. Po 12 letech se klub vrátil mezi elitu a do Tipsport extraligy se rozhodl vstoupit s novou vizuální identitou. Jednoduché červenožluté retro logo z předcházející sezony, před kterou dlouho používali nemoderně působící znak města, v Dukle zmodernizovali. A navíc představili i nové alternativní logo s písmenem D a ježkem, který je symbolem města na hranici Moravy a Čech.

 

Novou vizuální identitu Dukly vytvořilo studio POUKARdesign ve spolupráci se slovenským designérem Slavem Kiššem. „V úplných počátcích jsem přemýšlel o nějaké radikální změně i v kontextu barevnosti. Od toho jsem však záhy upustil. Byla by škoda, aby se vytratila síla značky DUKLA spočívající v legendárním znaku, který v drobných obměnách prochází desetiletími existence klubu,“ vysvětlil kreativní ředitel studia Jan Poukar, který je velkým fanouškem jihlavského klubu.

Nová loga udělala velkou službu také klubovému merchandisingu, který získal na modernosti a vkusnosti. Klub dal navíc krátce po představení nových log fanouškům možnost podílet se na vzhledu produktů fanshopu, když vyhlásil soutěž o nejlepší fanouškovské návrhy šály a puku.

 

 

Klub se dočkal velmi pozitivních reakcí od fanoušků. „Na sociálních sítích máme 94,5 % pozitivních ohlasů. Máme informace, že citlivou změnu klasického retro-loga, které k Dukle neodmyslitelně patří, a dále vytvoření alternativního loga, kvituje také drtivá většina mladých lidí. I na ně se chceme touto vizuální identitou zaměřit, jelikož evidujeme pokles mladé generace v ochozech Horáckého zimního stadionu,“ vysvětloval Tomáš Lysý z marketingového oddělení.

 

Český florbal (2015)

V roce 2015 prošel rebrandingem jeden z nejpopulárnějších sportů co do členské základny. Po postupném přechodu sociálních sítí a oficiálního webu pod značku Český florbal přišla i změna samotné vizuální identity. A ta byla opravdu komplexní, florbal totiž nezměnil pouze své základní logo, ale v návaznosti na něj také logotypy nejvyšší mužské a ženské soutěže a Superfinále florbalu. Nová identita vzešla z dílny studia Dynamo design, jehož návrh vybrala odborná porota.

Představení nové vizuální identity Českého florbalu:

„Florbal dosud neměl jasnou grafickou tvář, existovalo vlastně jen logo ČFbU, loga různých soutěží byla potom zcela rozdílná. Cílem bylo vytvořit florbalovou grafickou identitu tak, aby byla jasně rozpoznatelná, viditelná a sjednocená, a to bez ohledu na prostředí, ve kterém se vyskytuje,“ odůvodnili tvůrci na microsite věnované rebrandingu Českého florbalu.

 

 

Ze základního symbolu se lvem tvůrci velice vkusně a nápaditě vytvořili logo se lvem z profilu pro mužskou extraligu a se lvicí pro ženskou extraligu. „Logotypy extraligových soutěží jsou těmi nejviditelnějšími a nejčastěji používanými symboly. Jedním z požadavků bylo zajistit vizuální provázanost všech florbalových složek, tzn. i extraligových soutěží,“ vysvětlili tvůrci loga představená v srpnu 2015. Později bylo navíc představeno i logo pro společné vyvrcholení sezony v podobě Superfinále florbalu 2016, které v sobě spojuje vizuál lva i lvice a navíc do něj bylo vkusně zakomponováno i logo partnera.

 

 

 

Tvůrci při vytváření nové vizuální identity nezapomněli ani na možnost vstupu titulárního partnera do některé z nejvyšších soutěží. Byli tedy od začátku připraveni do logotypu zakomponovat případné logo partnera a zároveň zachovat jednotný grafický symbol. A změna přišla záhy, již v září 2015 totiž do florbalu vstoupila v roli generálního partnera společnost Tipsport. Nejvyšší mužská soutěž tak byla na jeho žádost přejmenována na Tipsport Superligu, aby se odlišila od hokejové Tipsport extraligy.

 

 

Rugby Canada (2018)

Kanadské rugby se rozhodlo v rámci nové spolupráce se značkou Canterbury, která nahradila dřívějšího partnera Under Armour, k celkové změně vizuální identity, včetně nového webu, loga, písma a dresů.

„Toto důležité partnerství přichází v době evoluce kanadského rugby,” říká CEO Rugby Canada Allen Vansen. „Odhodlání ke hře a společné hodnoty v pohledu na inovace a doručování excelentních výkonů, jsou pro naši organizaci ideální, protože se snažíme vytvořit takové podmínky, aby naši sportovci byli úspěšní i ve světovém měřítku,” dodal ve svém prohlášení.

Podle slov organizace se nový vzhled opírá o odvahu a vytrvalost hráčů, vztahy mezi nimi, tradici hry, nadšení i respekt. Oproti starému vzhledu se z loga vytratila trojbarevnost a pro různé příležitosti má tým k dispozici černobílou a červenobílou variantu. Pro zjednodušení designu bylo odstraněno slovo Canada a národní příslušnost je symbolizována jen javorovým listem. Logo dostalo také nový tvar, který připomíná odznáček nebo tradiční štít. Jednoduchost a přímočarost se staly jádrem značky.

 

 

Stejně úderné jako nové logo kanadských rugbistů je i písmo a web, kde je první pohled vidět snaha o navození pocitů síly a odhodlanosti. Ty jsou podpořeny kapitálkami psanými texty, tučností písma, jasnými hesly a “hranatým” designem prvků webu. Designová firma Hulse & Durrell, která za proměnou stojí, nezapomněla ani na detail v podobě animace loga při čekání na načtení stránky a panel s twitterovými posty obsahující hashtag #RugbyCA.

 

Česká házená (2016)

Zpátky do českých luhů a hájů. Český florbal následovala o rok později také házená představením značky Česká házená – Czech Handball. Český svaz házené k tomuto kroku přistoupil v listopadu 2016, kdy představil nové logo, které vychází z návrhu grafiků Ondřeje Blažka a Aleš Erbeka. Netypicky používá v základní variantě zároveň český i anglický text, který doplňuje silueta hráče připomínající písmeno H.

 

Barevnost loga odkazuje na národní barvy, písmeno H má avizovat kromě názvu sportu v češtině i angličtině také počáteční písmeno archetypu značky, slova Hero. Dvě stojny písmena H mají odkazovat ke slavné budoucnosti na levé straně a k nadějné budoucnosti na straně pravé. Dvojjazyčný název značky svaz zvolil jako odkaz k české tradici se slavnou minulostí, anglická část je internacionální, reprezentuje současnost a budoucnost a měla by zaujmout mladou generaci. Ze základního loga vycházejí další modifikace pro jednotlivé krajské svazy či jednotlivé soutěže.

 

„Pokud chceme, aby se házená rozvíjela, nemůžeme si dovolit ji chápat pouze jako sport, ale vnímat i nabízet ji jako špičkový produkt. A ke špičkovému produktu patří propracovaná značka. Pouze kvalitní značka společně s realizovanou marketingovou strategií umožní házené stát se masově známým sportem, s jehož atributy se snadno ztotožní především mladší generace i potenciální partneři,“ nastínil prezident ČSH Radek Bendl při představení nového loga cíle změny.

O dalších rebrandingech slavných sportovních klubů si můžete přečíst v předchozím článku na toto téma.

SHARE
SHARE

Napsal
Redakce

Nejčtenější

Tagy

česká házenáČeský florbalEurosportHC Dukla JihlavaRebrandingRugby Canada

podobné články

Nejlepší sportovní eventy roku 2017


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.