Otevřít menu Zavřít menu

Do útrob strategie sportovního contentu na Snapchatu

Snapchat se ve své sedmileté historii svezl na vlně euforie, ale i skepticismu. Nyní to vypadá, že se jeho příběh opět zvedá. Zákulisí sportovní obsahové strategie odhalil Juan David Borrero, Senior Partnerships Manager ve společnosti Snapchat.

Snapchat mohl být aplikací, která navždy změní svět sociálních sítí a třeba i sesadí Facebook. Dynamický růst v prvních letech a sebedestruktivní příspěvky Snapchatu zaujaly natolik, že v roce 2013 spoluzakladatelé Evan Spiegel a Bobby Murphy odmítali nabídku ve výši 3 miliard od společnosti Facebook. Ta zareagovala na vývoj a v roce 2016 přidala do svého Instagramu okopírovanou šablonu tzv. Stories. Komerční odlišení Snapchatu tak vzalo za své. Instagramová stories používalo přes 400 milionů lidí denně, což bylo dvakrát více uživatelů než u originálního Snapchatu. I přes všechny bolesti si Snapchat udržel základnu 186 milionů uživatelů, díky kterým vzrostly v říjnu jeho příjmy meziročně o 43 %. Svoji popularitu si v USA drží hlavně u dospívající generace.

Nyní přichází tvrdá práce při definování komerčních plánů a mezi nimi i spoluprací s externími partnery. Jedním z vybraných partnerů se stala sportovní společnost Copa90, která je oficiálním Snapchat Publisherem. „Snapchatu mladí lidé nadále věří a věří tomu, co tam je. Je to důležitá část jejich života“, říká James Kirkham, vedoucí obchodu pro digitální kanály Copa90. „Je dobré platformu využívat v tom, v čem je ona sama nejlepší“, dodává. Sportovní spolupráce tak mezitím stoupají i v prioritách Snapchatu.

Jaký positioning si volí Snapchat?

Na rozdíl od Facebooku, Instagramu nebo Twitteru nemá Snapchat feed s novinkami ani funkci pro vyhledání uživatele bez znalosti konkrétního jména. Proto je jeho vymezení vcelku jasné. Jedná se o platformu pro komunikaci mezi blízkými přáteli, nikoli o sociální síť jako takovou. Odesílané fotky a videa uživatelé upravují pomocí filtrů a dalších pluginů. A právě zde se otevírá prostor pro komerční vytváření vlastních animací, které v minulosti využili například Pepsi, Nivea a McDonald’s. Ve sportovním prostředí jsou spolupráce uzavírány často k propagaci konkrétní události, například finále Ligy mistrů, fotbalového mistrovství světa nebo olympijských her v Pchjongčchangu.

Během Mistrovství světa ve fotbale 2018 byli populární Bitmoji. Uživatelé je mohli obléci do dresu oblíbeného klubu, tradičně mohli připojit k příspěvku i aktuální polohu, informace o týmu nebo počasí.
Zdroj: Sportspromedia.com

Od roku 2015 můžete na Snapchatu i „objevovat“. Funkce Discover začínala s 18 partnery a nyní jich má přes 100 včetně CNN, NBC, Vogue či Cosmopolitanu. Aktuálně proniknete do zákulisí různých světů přes čtyři různé typy obsahu: Our Stories, kde se hromadí uživatelské příspěvky spjaté s konkrétní událostí; Official Stories, kam příspěvky přidávají pouze akreditované účty; Publisher Stories nabízející více sofistikované příběhy od komerčních partnerů a nakonec Shows, které jsou složené z 3 – 7 minutových videí. Shows jsou jakýmsi průkopníkem broadcastů v prostředí Snapchatu.

„Shows jsou velmi zajímavý formát, který máme, a kde jsme si dali za cíl změnit vnímání mobilní televize“ říká k tomuto typu obsahu Borrero.

Jak se do obsahové strategie Snapchatu hodí sport?

Snapchateři dle slov Borrera milují sport a sportovní obsah. Publikum se sportem zabývá nejen skrze kreativní nástroje, ale i v samotných příspěvcích. Uzavřená partnerství se sportovními organizacemi a vydavateli mají pak za cíl udržet pozornost a zvýšit aktivitu uživatelů na platformě.

Na základě dohod s basketbalovou NBA a fotbalovou NFL a díky dalším významným akcím se na Snapchatu rodí seznam klubů, které pro fanoušky připravují zábavný sportovní obsah. Aktuálně se jedná o týmy Manchester City, Bayern Mnichov, Real Madrid, Tottenham Hotspur, Olympique de Marseille a AS Řím, díky kterým se na Snapchatu dozvíte více než jen to, kdo dal gól.

Na čem stojí uzavřená partnerství?

Jelikož Snapchat není otevřená platforma, musíte pro získání přístupu do systému pro tvorbu obsahu být vhodným partnerem, kterému tam poté bude přístup poskytnut. Jistá míra selekce tak umožňuje hlubší redakční partnerství, hledání best practices a testování formátů.

Vkládaný content musí splňovat dvě podmínky, a to být mobilní a vertikální, což pro některé partnery může být skličující. Kirkham z Copa90 vidí Snapchat jako platformu, která se stále zdokonaluje a nabízí takové věci, které uživatele i partnery opravdu zaujmou. Některé formáty jsou programaticky skládány, další formy spolupráce nabízí třeba sponzorování Shows nebo přímou integraci do programu – Publisher stories.

Z kreativní perspektivy je Snapchat příležitostí pro vytvoření něčeho zcela odlišného. Copa90 toho využili a jejich show World of Football si užily už téměř 3 miliony unikátních diváků.

Zdroj: copa90.com

Co je dalším cílem pro Snapchat v oblasti sportu i mimo něj?

Po zažitých turbulencích, kontroverzi a pokračujícím vývoji v roce 2018, bude další rok stěžejní pro sociální sítě, vztahy s uživateli, partnery, jednotlivými tvůrci a s dalšími mediálními společnostmi.

Borrero plánuje více expandovat do Evropy, na Střední východ a do Asie. Můžeme čekat i více obsahu zaměřeného na kriket nebo ragby. Hlavní pozornost se bude upínat na část Discover jako jádro Snapchat komunity. Snapchat chce být i v dalších letech místem, kde lidé komunikují s nejbližšími přáteli a konzumují relevantní obsah.

SHARE
SHARE

Napsal
Natálie Brožová

Nejčtenější

Tagy

Snapchat

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.