Otevřít menu Zavřít menu

Poněkud nevšední rebranding U.S. Soccer

Co se týká historie, není na tom americká fotbalová federace,  tedy oficiálně U.S. Soccer, o moc hůře než ta česká.  Americká byla totiž založena v roce 1913, což je o necelých 12 let později než tehdejší Český svaz footballový v rámci Rakouska-Uherska.

O největší mezinárodní úspěchy U.S. Soccer se zatím zasloužily ženy, které doposud vyhrály hned tři světové tituly, ten poslední v loňském roce. V roce 1994 hostily Spojené státy mužské MS ve fotbale – o rok dříve vznikla Major League Soccer, která zejména v spoledních letech nabírá velmi zajímavé dynamiky a v mnoha ohledech již dnes ukazuje cestu evropským klubům, alespoň prací na poli marketingu.

V minulých dnech provedl U.S. Soccer svůj rebranding. První dramatickou změnu v identitě U.S. Soccer bylo opuštění tradičního tvaru erbu v roce 1984, resp. jeho vnoření do kruhu s černožlutým ohraničením lehce evokujícím logotyp CIA.

Další významná změna byla provedena v roce 1993, kdy byl opuštěn koncept kruhu a logotyp byl postaven na kombinaci typografie a grafického symbolu letícího míče. Dva roky na to se toto logo vrátilo zpět do erbového tvaru a k šesti pruhům přibyly ještě tři hvězdy. Od té doby pak proběhlo jen několik kosmetických změn.

history2

Už dlouho se spekulovalo o tom, že U.S. Soccer přistoupí ke změně poněkud zastaralého loga. Ta nastala poslední únorový den, kdy bylo odhaleno nové logo vracející identitu U.S. Soccer zpět ke kořenům.

PL201516

Výrazně odlehčené logo se vrací k erbu, který obsahuje nápis “USA” vytvořený  vlastním fontem s příznačným názvem 90Minutes a 13 červenými a bílými pruhy. Ty odkazují právě do doby vzniku americké federace. Barvy jsou samozřejmě národní.

V novém logotypu není míč ani žádný jiný typický fotbalový symbol. Tři hvězdy zůstanou jen ženské reprezentaci, muži si hvězdu teprve musí zasloužit. Jasné zjednodušení a odlehčení logotypu je ale plně v souladu s tím

Proces tvorby nového loga trval vice než rok. Co je však na rebrandingu U.S. Soccer mimořádného je způsob, jakým byl vypuštěn a odkomunikován.

Vše začalo ještě před oficiální prezentací, kdy U.S. Soccer poslal do světa teasovací viceo, ve kterém probíhá odstraňování starého loga ze sídla federace v Chicagu. Tuto změna současně provedli také ve všech digitálních kanálech.

Tradičním způsobem, jak oznámit světu něco velkého je využití nástrojů PR – uspořádá se tiskovka, nabriefují novináři a samozřejmě se nasdílí odkazy v digitálních kanálech. U.S. Soccer se ale rozhodl oslovit napřímo fotbalovou komunitu.

Jak?

Na více než 10 tisíc adres rozeslal balíček. Mezi adresáty bylo 8 tisíc registrovaných fanoušků, 2 tisíce mladých fotbalistů z klubových akademií a také známé tváře z fotbalu i šoubyznysu. Úhledný balíček obsahuje šálu s novým motivem a kartonové brýle pro virtuální realitu.

box2

USAbox

Brýle samozřejmě jsou určeny ke zhlédnutí interaktivního videa, a to dvě a půl minuty videa zabírajícího ve 360 stupních výseky ze zápasů mužské i ženské reprezentace.

Všichni adresáti balíčku byly pochopitelně vyzváni k tomu, aby se na sociálních sítích svou zásilkou pochlubili.

GMA_anchor

Po první „balíčkové“ vlně a její odezvě na sociálních sítích (s velkou podporou celebrit) navázal U.S. Soccer oficiální komunikací a po příběhu samozřejmě skočila i tradiční média.

Strategie U.S. Soccer samozřejmě není nahodilá a vychází z demografie amerických fanoušků fotbalu, která má blízko k novým technologiím. Odezva potvrzuje, že strategie i její exekuce byla správná. Celkové náklady na rebranding a jeho komunikaci údajně přesáhl 1 milion dolarů.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

U.S. Soccer