Otevřít menu Zavřít menu

Recept na instantní klub (příběh fotbalového New York City FC)

Máte přibližně dva roky na to vybudovat úspěšný klub na jednom z nejzajímavějších sportovních trhů na světě. V zádech máte silnou finanční skupinu a know-how anglického mistra. Jste ale stále bez stadionu, hráčů, fanoušků, historie a vazeb v komunitě. Jak se s těmito problémy pere jubilejní 20. klub MLS, který vyrazí do své první sezony v roce 2015?

U nás často zpochybňovaný business model, kdy klub začíná tzv. tabula rasa, je pro MLS jeden ze způsobů, jak posílit svou pozici na severoamerickém trhu v konkurenci populárnějších sportů. Strategicky promyšlený koncept podložený detailní finanční analýzou (který byl již úspěšně aplikovaný v Salt Lake City, Houstonu, Portlandu i v kanadských Torontu a Montrealu) ale vyvíjí veliký tlak na kvalitu a atraktivitu sportovního produktu a může také skončit fiaskem. Příkladem toho je dnes již bývalý losangelský klub Chivas USA, který trpěl nízkou návštěvností, špatnými výsledky a majetkovými i finančními problémy majitelů.

Z nedávné minulosti známe z českých končin také ambiciozní projekt HC Lev, který si i díky sportovním úspěchům vybudoval svou pozici mezi českými a hlavně pražskými hokejovými fandy. Jeho krach a pád po prohře v boji o Gagarinův pohár způsobila nestabilní politická a finanční situace v Moskvě.

Jak tedy vybudovat dlouhodobě fungující a populární klub?

 Bohatý investor

První námluvy a jednání mezi komisařem MLS Donem Garberem a předními evropskými kluby proběhly dávno před oznámením možnosti expanze soutěže do New Yorku. Už v roce 2010 bylo osloveno vedení FC Barcelona s myšlenkou investice do klubu v Miami a s příležitostí oslovit anglo-hispánský trh.

Po přestupu CEO Barcelony Ferrana Soriana do Manchester City se obnovila myšlenka vstupu silného evropského partnera na americký kontinent a začala se rýsovat spolupráce, která vedla vznik dalšího klubu MLS více na sever. Původně byly ve hře i další investoři a možnost vzkříšení původního newyorského klubu NY Cosmos, kterým prošli třeba Pelé, Beckenbauer nebo Carlos Alberto.

V roce 2013 ale nakonec spojily síly dvě z nejprestižnějších sportovních organizací Manchaster City FC a basebalový klub New York Yankees, které začaly společně od základů budovat zcela nový tým MLS s přízviskem City (britská skupina vlastní 80 % klubu).

Five Boroughs. One City

V metropolitní oblasti New Yorku již sídlí jeden z nejpopulárnějších klubů MLS – Red Bulls, za které hrají Henry nebo Cahill. I proto se nový klub v této konkurenci od začátku snažil odlišit v duchu sloganu Five Boroughs, One City (pět čtvrtí, jedno město), který byl prvním náznakem identity newyorských Citizens. NYCFC měl podle těchto indicií především spojovat – město i lidi.

Výrazný vliv obou majitelů na tvorbě vizuální identity klubu byl jasný již při představení dočasné badge (světle modrý podklad Manchesteru a modrý font Yankees), které měla sjednotit práci klubu navenek v dvouletém přípravném období.

Tvorba klubového loga byla momentem, který NYCFC využil pro oslovení fanoušků se zájmem o sport – v soutěží o nejlepší amatérské logo. Nezajímavější návrhy jsou k nalezení například na Twiteru pod hashtagem #myNYCFC nebo na speciální microsite.

Pro výběr finální podoby nakonec však klub zvolil jinou cestu. Vybral dvě profesionálně zpracované varianty a nechal Newyorčany alespoň hlasovat. Možnost zapojit se a ovlivnit identitu možného budoucího velkoklubu MLS zaznamenala obrovský zájem – přes 100.000 hlasů.

NYCFCfeature

Po volbě loga pak nikoho nemůže překvapit, že i dresy, které představili zvučné posily Lampard a Villa, nesou jasnou vazbu na britský klub.

newyorkcityfc

Můj dům, můj hrad

Kde bude nedobytná tvrz NYCFC byla otázka, která se musela řešit s největší prioritou. Klub měl reálně dvě varianty – postavit nový stadion nebo sdílet některé z existujících sportovních zařízení s jiným klubem. O budoucí výstavbě čistě fotbalového stánku se začalo jednat ještě za panování starosty Bloomberga. Ve hře byl  například areál Flushing Meadows, kde stojí areál US Open nebo stadion New York Mets. Veškeré námluvy ale zkrachovaly a svou první sezonu tak odehrají NYCFC na Yankees Stadium v Bronxu (baseballový stadion jednoho z majitelů).

Ryze basebalový stadion prošel jedním z prvních fotbalových testů již letos. Přátelské utkání mezi Manchester City – Liverpool odhalilo mnoho podstatných nedostatků pro fanoušky i média.

Tradiční baseballové pozice TV kamer výrazně zhoršují zážitek ze sledování fotbalu v TV. Baseballové antukové vnitřní pole zasahuje do části fotbalového. Dočasné pokrytí zeleným pažitem není dostatečně kvalitní a nemůže nenahradit skutečný trávník. Tribuny jsou daleko od hřiště a POV zážitek pro fanouška v některých částech stadionu je na fotbal dost neobvyklý. Výhodou stadionu je 30 metrová obrazovka využitelná pro přenos utkání, opakované záběry nebo zábavný program. A navíc v případě velkého zájmu o fotbal nebo utkání se dá jednoduše navýšit počet sedadel, které půjdou do prodeje.

Až první utkání nové sezony ukáží, zda byl Yankee Stadium správnou volbou. Nicméně již teď NYCFC hlásí přes 11.000 prodaných permanentek.

virtual venue

Villa a Lampard na to sami nestačí

Již na začátku byl vedením sportovního úseku pověřen bývalý úspěšný americký fotbalista Claudio Reyna, který během svého evropského angažmá hrál v Německu i za Manchester City. K trenérskému kormidlu se postavil Jason Kreis. Klub oznámil dvě hvězdné posily Davida Villu a Franka Lamparda. Tím ale tento výčet končí. NYCFC zbývá do startu soutěže čtyři měšíce a na soupisce má pouze šest hráčů. Nový kouč není zrovna v jednoduché situaci. Samozřejmě je omezen čekáním na zimní přestupové období  v Evropě a na MLS Expansion Draft, kdy má šanci získat hráče ze současných klubů.

I přes hráčský deficit dokázal NYCFC vytěžit alespoň své dva největší klenoty pro marketingové účely – na komunikaci prodeje permanentek a nových dresů. Jak ticketing, tak merchandising se zdají být na dobré cestě.

BpJs8CxIgAA07ZJ

Zapojení do života města

Přestože je NYCFC zcela nový klub, mohl čerpat a také navázal na aktivity, které v metropolitní oblasti realizoval jeho mateřský klub již od roku 2010. Klub si touto formou začal budovat svou pozici na trhu dávno před tím, než získal první hráče nebo vytvořil logo. Důležitou roli v tom samozřejmě sehrál brand Manchesteru City, který má za i za oceánem zvuk a je příslibem kvality.

Díky komunitním aktivitám se NYCFC stal ambasadorem fotbalu ve městě. Vlajkovou lodí je fotbalová akademie, která podporuje další programy: výstavbu městských fotbalových hřišť, akce na prevenci kriminality díky fotbalu, fotbal na základních školách a další.

Asi neexistuje žádný univerzální recept, který povede k úspěchu fotbalového klubu ve sportovní, finanční a marketingové rovině. Na první hodnocení NYCFC si asi budeme muset ještě několik měsíců počkat. Každopádně principy, na kterých je jeho práce založena, naznačují, že klub zvolil správnou cestu.

 

SHARE
SHARE

Napsal
Svatopluk Smysl

Sváťa se v prostředí sportovního marketingu pohyboval poměrně dlouho. Realizoval aktivace sponzoringu například pro Českou spořitelnu, Hyundai, T-Mobile nebo Mattoni. Dva roky v éře „galacticos“ úzce spolupracoval s FK Jablonec, kde měl kromě jiného na starosti zápasové kampaně a program pro fanoušky. V současnosti už nahlíží na sportovní byznys ze strany klienta.


Nejčtenější

Tagy

New York City FC

podobné články

Za nový newyorský klub rozhodují sami fanoušci


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.