Otevřít menu Zavřít menu

V HLEDIŠTI: Z druhé řady fotbalové haly

Jít na fotbal v Německu je zážitek a je jedno, na který stadion a týmy zavítáte, jak již dříve zaznělo v reportáži na SportBizu. Vynechat však stadion Schalke04 v Gelsenkurchinu by neměl žádný fanoušek chtivý po zážitku z atmosféry vyvolávající husí kůži. Navíc když je možnost usednout do druhé řady za střídačku domácích.

Dle UEFA pětihvězdičkový stadion postavený v roce 2001 primárně užívaný klubem hrající Bundesligu, FC Schalke04, je jakousi fotbalovou halou (ačkoliv se zde již hrál i hokej během MS v Německu 2010). Zatahovací střecha, multimediální kostka uprostřed, vysouvací trávník – tedy prototyp moderní arény.

Pro fanouška z České republiky nejde o zrovna nejpříznivější variantu, co se vzdálenosti týká. Přes sedm stovek kilometrů a šest hodin cesty nejsou na pravidelné návštěvy stvořeny, ale za občasný výlet stojí.

Cesta autem je jednou z nejlepších možností i vzhledem k množství parkovacích příležitostí v areálu stadionu. Tedy pokud přijedete 2-3 hodiny před výkopem, není problém bezstarostně zaparkovat přímo u stadionu. A pochopitelně zdarma.

image1

Areál AufSchalke Areny je příjemným prostředím plným zeleně a fotbalových hřišť, které musí místnímu klubu závidět mnoho týmů i fanoušků. Sem se chodí na fotbal a nejen na něj s radostí.

Nejen na něj, jelikož jde spíše o kulturní, společenskou záležitost. Davy lidí najdete již několik hodin před utkáním vychutnávat si pivo Veltins, jehož jméno nese i aréna, či klobásy, schnitzely a další německé speciality. Navíc o mobilní stánky v areálu není nouze a žádné velké čekání nehrozí.

Proto nechybí ani fanzona. Velké pódium, díky kterému je akce neustále moderována. Na různorodých atrakcích si návštěvník vyzkouší svou tvrdost střelby či přesnost o drobné předměty partnera Gazprom, v jehož brandingu také je fanpark a atrakce vyvedeny.

image2

Vychutnat si pivo a další občerstvení si můžete i v nedalekém Club Housu, jehož součástí je i restaurace Schalker Reastaurant či velký FanShop Schalke.

Po návštěvě tohoto fanshopu nikoho už nepřekvapí, že téměř každý z davu před stadionem má na sobě něco z kolekce oblečení Schalke. Jelikož právě nabízené oblečení není tuctovým fanouškovským artiklem a kýčovitou sounáležitostí s klubem, ale módním prvkem, kterým se můžete oblékat po celý rok.

Nechybí tak košile, kravaty, svetry, bundy, trenýrky, stylové šály a další oblečení. Na vyjmenování dalších „serepetiček“ by tento článek nestačil, ale jsou zajímavou inspirací, co vše může sportovní klub nabízet, či co vůbec existuje.

image5

Zklamáním může být vyprodání, některých produktů, což je zase splněný sen marketingového oddělení, které sídlí také v klubovém domě. Vyprodání je však jen v případě velkého fanshopu. V areálu se nachází další desítky mobilních s také širokou plejádou fan předmětů. Bohužel však s absencí platebního terminálu pro platby kartou.

Kdo by pak chtěl ještě ušetřit, může si vystát cca 30 minutovou frontu v hale, kde je sobotní výprodej starších edicí či předmětů z minulých zápasů a doby. Například dres za 5 EURO, mikina za 15 není ničím nákladným. Jedná se o zajímavý prvek, kde s opět velkou poptávkou.

Během čekání ve frontě jsem navíc narazil na zajímavý prvek v klubovém merchandise. Jeden z fanoušků měl na sobě dres místní hvězdy s číslem 25. Číslo Huntelaara zdobí desítky či stovky malých fotografií, zjevně fanoušků Schalke. Navíc zajímavý moment, když se jedna z maminek u toho fanouška zastavila a na jeho zádech hledala svého syna, kterého držela v náručí. A opravdu tam byl.

image3

Ani dostat se do útrob stadionu není ničím zdlouhavým. Odbavení rychlené a není nepříjemné. Příjemné je i prostředí uvnitř, připomínající spíše hokejové areny. Vše precizně uklizené a nablýskané.

Pro občerstvení uvnitř stadionu je potřeba si pořídit speciální kartu pro bezhotovostní transakce. Což se stalo již samozřejmostí na německých stadionech. Tento prvek minimalizuje fronty a zrychluje obsluhu. Navíc připsání financí na tuto kartu není u stánku ničím složitým a zdlouhavým.

Samotnou hru je zbytečné hodnotit. Rychlost, nasazení, technika. Na jedničku. Pět branek. Dobrý výběr utkání. Vše okořeněné vstupenkami do druhé řady, kde je dalším zážitkem sledovat trenéra Di Matea.

[sws_blue_box box_size=“630″]Zápas: FC Schalke04 – VFL Wolfsburg
Datum: 22. 11. 2014
Stadion: Veltins (AufSchalke) Aréna
Počet diváků: 60 989 (99 % kapacity)
Poměr cena/zážitek: 9/10 (maximum je 10) [/sws_blue_box]

Zajímavý je „humbuk“ před utkáním. Počty zástupců médií, fotografů, kameramanů v okolí tunelu, resp. vůbec na hřišti a v příkopu kolem něj. Počet organizátorů se projevuje i v okamžiku, kdy je do hlediště zakopnutý míč.

Focení fanoušků s míčem v prvních okamžicích přinese na tváře organizátorů úsměv. Když však zmizí pod sedačku, již úsměv opadne a schází se skupinka stewardů vytipovávající, kde se míč nachází a kdo jej ukryl. Ochranka však v hledišti zřejmě nechce vzbudit humbuk a počká s vyvedením dotyčného až na poločasovou přestávku.

Aréna přináší mnoho výhod. Například výbornou akustiku umocňující skandování obou táborů. Ačkoliv ten domácí má zvukovou i vizuální sílu o poznání větší. Dalším pomocníkem je multimediální kostka.

Ta je využívána na záběry z plochy, opakovačky gólů domácích a další. Zajímavým prvkem jsou vtipné animace situací ze hry, jako jsou offsidy, fauly atd., které informují diváka, co za verdikt vyřkl rozhodčí. Dále pak pro diváky je zajímavé aktuální informování o stavech ostatních utkání Bundesligy. Například obdržená branka rivala z Dortmundu přinesla pomalu větší ovace než vstřelený gól domácích.

image6

Poločas nepřinesl žádnou zábavu navíc a dění na tribunách zpříjemnily pouze záběry SchalkeTV na kostce včetně vzkazů fanoušků z FanBoxu.

Stadion nebyl oficiálně vyprodán, avšak díky sektoru na stání to vypadalo spíše, že kapacita byla překročena. Na opuštění stadionu a výjezdu z areálu stadionu se však kvanta lidí nepodepsala.

 

Výjezd na Schalke nelze hodnotit než pozitivně. Velký zážitek z obyčejného utkání.Která věc se vám nejvíce líbila a mohla by být inspirací pro ostatní kluby?
Fanprogram před utkáním a spousta stánků, jak fanshopu, tak zejména s občerstvením i před stadionem, jako vynikající možnost vychutnat si fotbalový den s přáteli i několik hodin před utkáním. Během utkání animované vysvětlení přerušení hry – faul, roh, offside. Platba speciální kartou na stadionu zrychlující obsluhu.

Co byste pořadatelům nevíce vytknul?
Absence platebních terminálů v mobilních fanshopech. Slabší poločasový program.
Doporučil byste zážitek ze zápasu i svým přátelům?
Pro fanoušky fotbalu a sportovních zážitků přinášejících husí kůži je AufSchalke Arena ideální destinací.

tab

SHARE
SHARE

Napsal
Vojtěch Šišma

Vojta je velkým fanouškem sportu a všeho kolem něj. Aktivně hrával florbal na nejvyšší úrovni, kdy jeho kariéru přerušily opakované operace kolene. Nyní se věnuje sportu spíše z té druhé strany a má za sebou již několik projektů jak ve florbalu, tak především v prostředí fotbalovém. V současnosti je výkonným ředitelem agentury 2Score. V minulosti byl členem komise Marketingu a medializace České florbalové unie či manažerem florbalového národního týmu.


Nejčtenější

Tagy

Schalke 04

podobné články

Zprávy ze světa sportovního byznysu: Agentský byznys Rogera...

Zprávy ze světa sportovního byznysu: NFL, Gazprom, David Beckham a...

Nejdražší fotbalové dresy světa


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.