Otevřít menu Zavřít menu

NBA stále objevuje svět, NHL našla svůj poklad doma

Růst doma, nebo budovat základnu na zahraničních trzích? To jsou zásadní strategické otázky, na které americké soutěže NBA a NHL našly odpověď. Obě se přitom rozhodly úplně opačně.

V říjnu objeli basketbalisté NBA půlku zeměkoule. Dva přípravné zápasy v Číně, jeden v Brazílii, Německu a Turecku, v listopadu navíc výlet do Mexika a v lednu do Londýna k regulérním zápasům o body. Druhou sezonu tak pokračují „NBA Global Games“, které zastřešují mezinárodní aktivity NBA. Hokejová NHL měla rozpínavé tendence ještě nedávno také, ale poslední roky hlasy o rozšiřování slávy slavné hokejové ligy poněkud utichly. Celkem logicky.

Silver: NBA bude brzy populárnější více venku než doma

Pro NBA je mezinárodní růst velkou prioritou. „Společně s fotbalem jsme nejpopulárnějším celosvětovým sportem,“ ví komisionář NBA Adam Silver. Basketbalové impérium chce přitom rozšiřovat hlavně do Asie, kde je NBA velmi populární. Za to mimochodem vděčí předchozímu komisionáři Davidu Sternovi, který v osmdesátých letech poskytl Čínské národní televizi vysílací práva zdarma. Teď z toho těží.

„NBA bude více populární mezinárodně než doma,“ předvídá Silver. Už v roce 2012 byl profit z čínského trhu přes tři miliardy korun. Silver předpokládá, že číslo bude růst minimálně o 10 % každou sezonu.

Basketbal má k úspěšné expanzi skvělé předpoklady, celosvětovou popularitu doplňuje i poměrně rozmanité mezinárodní složení hráčů (na rozdíl od amerických nejpopulárnějších soutěží NFL a MLB). NBA zajímá fanoušky na obrovských trzích – letošní Global Games se konaly v Číně, Brazílii, Turecku a Německu, v průběhu sezonu je v plánu ještě návštěva Velké Británie a Mexika, což činí potenciální mediální zásah 1,7 miliardy lidí.

lebron

NHL jde cestou vysoce ziskových eventů

Zde je na první pohled jasné srovnání s NHL. I hokejisté vyváželi svoje utkání do Evropy mezi lety 2007-2011. Od té doby nic. „Lize se to prostě nevyplatí,“ říká bývalý brankář a nynější televizní komentátor Glenn Healy.

A zřejmě to bude správný názor. Úvaha je totiž poměrně logická. Náklady na přesun do Evropy a veškeré zázemí jsou vysoké, případný zisk je minimální (berme v potaz, že musíme počítat pouze s rozdílem celkových příjmů a příjmů z utkání v případě, že by se zápas hrál standardně v domácí aréně).  A případný budoucí příjem z oslovovaných trhů není bez dalších investic předpokládatelný. Finsko a Švédsko má dohromady 15 milionů lidí, Česko 10, navíc malou kupní sílu, Rusko je v tomto ohledu dosti nečitelné, v Anglii a Německu zase chybí obecná popularita.

Mnohem zajímavější možností jsou tak pro NHL open air eventy na domácí půdě, které se zdají být nejen skvělým marketingovým nástrojem, ale i zcela novým zdrojem příjmů.

Poprvé se hrálo v NHL pod otevřeným nebem v roce 2003, od roku 2008 se na Nový rok pravidelně hraje Winter Classic. Ze zápasu pod otevřeným nebem liga udělala totální tahák a jednoznačný highlight celé základní části, která má televizní sledovanost vyšší než některé duely ve finále Stanley Cupu. Na Winter Classic je navíc navázána velká část podzimní marketingové komunikace NHL , merchandise, ale i třeba unikátní televizní projekt HBO.

stadiumseries

Co je ale důležité, evidentní je i přímý finanční efekt. V roce 2014, kdy se vyprodal stadion v Ann Arbour (105 tisíc diváků), byl čistý profit ligy ze samotné akce kolem 420 milionů korun. Rok předtím to bylo 310 milionů.

Jakým směrem se chce NHL ubírat, jasně ukázala loni, kdy vedle Winter Classic pokračovala i v seriálu Heritage Classic (v jehož rámci se spolu utkávají kanadské kluby) a nově představila i Stadium Series, což má být nástroj, jak ukázat úplně nový druh sportovního utkání na netradičních hokejových trzích jako je třeba Kalifornie. Loni se venku hrálo hned šestkrát!

Je zajímavé sledovat, jak jsou organizace s tak dlouhou historií neustále dynamické a kam je neustálý rozvoj posune.

SHARE
SHARE

Napsal
Tadeáš Drahorád

Tadeáš je od dětství sportovním fanouškem, a to zejména severoamerických profesionálních soutěží. Vedle sportovních výkonů ho zajímá spíše byznys a marketing. Má za sebou pětiletou redaktorsky-editorskou kariéru v Hospodářských novinách i několik realizovaných marketingových projektů.


Nejčtenější

Tagy

NBANHL

podobné články

Jak se Intel snaží změnit zážitek ze sportovních přenosů

Zprávy ze světa sportovního byznysu: West Ham, NBA a legalizace...

3 zaujímavé správy z basketbalovej NBA

Návrat kráľa a začiatok novej éry NBA


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.