Otevřít menu Zavřít menu

Boj o mladé naděje. Jednotlivé sporty hledají nové členy

Biz

Už je běžným zvykem, že sport se odehrává nejen na trávnících, palubovkách či ledových a jiných plochách, ale i na poli sportovních funkcionářů. Nyní se novým trendem stal souboj, kde proti sobě stojí samotné sportovní odvětví a kde se nepočítají body či góly, ale kde se sčítají členské základny.

Nabídka, nejen sportovní, je rozmanitá a široká, proto sporty musejí hledat kreativní způsoby, jak mládež a jejich rodiče zaujmout. Nyní se podíváme, jak rozšiřování členských základen a sportování mládeže řeší ve světě.

Úspěch, přátelství, disciplína, životní hodnoty, naplnění, zdraví a další atributy slibují takřka jednotně jednotlivé sportovní odvětví či disciplíny. Již většina z nich pochopila, že nelze náborování ponechat pouze na klubech a různých sdruženích, ale že je potřeba celé sportovní odvětví spojit a hledat nové naděje jako celek.

SwimToday – #funnestsport

„The funnest sport there is“ – to je motto zajímavé náborové kampaně plavání ve spojených státech. Že vám nesedí gramaticky slovo funnest? To je nejspíš i cíl kreativců této kampaně. „Chyba“ jednak chce, abyste se zastavili nad její správností a také nad významem, kterému slovo má nejblíže.

Co má plavání společného se zábavou? Co je vlastně zábava? A jak může být sport zábavný? Důvod tohoto kroku je vcelku i pochopitelný. Mnoho rodičů vidí plavání spíše jako životní dovednost, kterou by se každý měl naučit, ale nikoliv jako sport, u kterého by měl vydržet a věnovat se mu výkonnostně.

I tohoto zjištění dosáhli autoři projektu díky rozsáhlému průzkumu, který předcházel samotnému navržení kampaně. Nebo zjistili třeba také to, že žádný z dotázaných neshledává plavání jako nezábavný sport.

Z toho vzniklo také označení the funnest sport, které je v rámci celé akce užíváno zejména na sociálních sítích díky hashtagu #funnestsport, kdy pod tímto výrazem najdete vtipné fotky z nejrůznějších prostředí se symbolikou plavání či v pro plavání typické poloze – splývání s rukama nad hlavou „do šipky“.

A příspěvky na sociálních sítích navíc nebyly ničím náhodným. V rámci projektu byl vydán skript kalendáře příspěvků na každý den a takto zapojeny svazy, kluby, sportovci, trenéři či obyčejní plavci. Zapojil se například i Ryan Lochte. A cíl byl jasný. Ta nejlepší propagace jaká může být – WOM (word of mouth).

A to i z dalšího důvodu. Jelikož jedním z prvků projektu je interaktivní mapa s hledáním nejbližších plaveckých klubů či areálů na webové platformě projektu. Protože nikdo nehledá/negoogluje, aby někde opět hledal. Proto „doporučiteli“ se stali samotní zainteresování plavci a lidé z odvětví v první fázi a ve druhé rodiče, kteří této služby využili.

Na mapě jste našli informace o jednotlivých klubech, kdy díky klubovém uživatelském rozhraní si mohly klubové karty editovat samotné kluby a prodat se na maximum. Tedy dle zájmu a své motivace získat nové členy. Samozřejmostí byly i cenné informace o specifikách plavání, jak a proč dát své dítě právě na tento sport.

base

A plavání se rozhodně ostatních sportů nebojí. Alespoň tedy dle jednotlivých kroků a vtipných vizuálů. Akci SwimToday mohli zaznamenat diváci na jednom baseballovém utkání, kdy příznivci v plaveckém úboru s nápisem #funnestsport byli v hledišti k nepřehlédnutí a kdy k nepřehlédnutí byli i před stadionem, kde distribuovali hotdogy a vodu zdarma.

U stánku s občerstvením byla i další zajímavá atrakce, na které stálo: „Fastball. Curveball. Cannonball. What sounds more fun to you?“ Konstrukce s červeným tlačítkem, které když jste míčkem zasáhli, tak jste spustili do kádě s vodou člověka na konstrukci stojícího.

cannonball

Projekt pod hlavní záštitou USA Swimming vede olympionička Dara Torres a ve svém logu s nápisem swim symbolizuje vlny a plavce mezi nimi.

Kromě kreativních vizuálů se snažila kampaň zaujmout i zajímavými televizními spoty. Navíc každý plakát jste si mohli i objednat personalizovaný pro svůj plavecký klub. Koupit jste si mohli i další předměty, jež byly například součástí balíčku, který získalo 1500 nových plavců, kteří měli o balíček zájem.

Do toho balíčku patřilo například „swim limo“, tetovací nálepky, gumový náramek, visačka na batoh, certifikát plaveckého hrdiny či odznak, který ve spojení s ručníkem udělal z dítěte superhrdinu – Captain Chlorine.

balicek1

Plavání ve Spojených státech tak ukázalo, jak se dají děti a široká veřejnost zajímavě zaujmout.

Dallas Stars a florbal

dallas

Je zvykem, že sporty většinou ve svých kampaních chtějí sice, aby se děti daly na sport všeobecně, ale primárně sledují nárůst své členské základy a bojují tak o každého člena mezi sebou.

Hokejový klub Dallas Stars však tento cíl nesleduje a mezi děti na základních školách rozšiřuje florbal či floorball, jak zní tento sport v anglickém překladu.

Na každou základní školu by se mělo dostat 24 florbalových holí, 24 florbalových míčků a dvě branky plus náramky pro děti. Hole navíc ve speciální edici a vizuálu dallaských Stars. Díky tomu i tento krok je zajímavým spojením pro značku Salming, která všechno vybavení dodává a která je založena bývalým švédským hokejovým profesionálem, jež ve své době byl nejlépe placeným hráčem torontských Leafs – Börje Salmingem.

Florbalový podnět hokejového klubu by se měl dotknout až 185 000 děti a je součástí větší iniciativy Stars v boji proti obezitě – Dallas Stars Foundation’s Fitness Stars initiative. V rámci tohoto projektu mají děti za cíl splnit pět úkolů (mezi nimi je právě zmíněný florbal) a za odměnu dostat volnou vstupenku na utkání NHL.

V USA tak ví to, co florbal u nás vyneslo na druhou příčku sportu, co se členské základny týká. Tedy to, že cesta vede přes školy. V neposlední řadě je to i dobrá zpráva pro florbal globálně, jelikož jeho růst ve Spojených státech může pomoci jeho popularitě po celém světě a také k zařazení na program olympijských her.

City of Hoops

coh

Edukativně a náborově vypadající projekt se chystá v prostředí amerického basketbalu. Projekt City of Hoops má za cíl pomocí animovaných příběhů motivovat děti k basketbalu, probudit v nich sportovního ducha, vzdělávat je a vychovávat jako lidskou bytost.

To vše za pomocí 48 epizod příběhů a mnoha autentických postav, které budou postaveny před strasti dospívání, příběhy přátelství, nehynoucí lásku k basketbalu, což vše bude nástrojem pro vybudování úspěšného základu do života. Příběhy bude možné sledovat na webu projektu.

City of Hoops: Comics Book

Tennis is Canada

Využít svých tenisových hvězd chce kanadský tenisový svaz. Eugenie Bouchard a Milos Raonic. To jsou kanadské tenisové hvězdy současnosti. Slušnost, úcta a disciplína to jsou vlastnosti, které tenis přináší a které jsou považovány za kanadské hodnoty.

To že je v Kanadě hokej sportem číslo jedna, nikdo nezpochybní, ale pro ty, co by jej hrát nechtěli, tu je tenis. Takový cíl si klade kanadský tenisový svaz.

Již minulý rok běžela kampaň “Let’s Make Tennis Matter for Kids”, kdy probíhala veřejná sbírka na podporu tenisu pro kanadskou mládež a její součástí byly odlehčené vizualizace s dětmi bez zájmu o hokej a mottem: “Not all Kids in Canada want to Play Hockey.”

canadahok

Fundraisingový program probíhá již od roku 2010 a za první tři roky bylo vybráno přes 1,7 milionu dolarů, díky čemuž si tenis mohlo vyzkoušet přes 200 tisíc dětí. Navíc se postupně budují menší tenisová hřiště a kluby se vybavují menšími raketami s pomalejšími míčky pro vhodnější rozvoj mládeže.

Tento rok již kampaň tak protihokejová není a soustředí se spíše na to dobré v kanadském tenise – tedy na vycházející hvězdy. Cílovou skupinou nejsou jen děti ale všichni až do věku 35 let. Tedy nejde pouze o to hrát tenis, ale i jej sledovat a prožívat úspěchy kanadských tenistů a tenistek, protože „Tennis is Canada“.

Ať už ti, co si jdou koupit raketu či ti co jsou u svých televizorů nebo přímo na Rogers Cupu v Torontu, ty všechny žádá kanadský tenis o sdílení svých zážitků pod hashtagem #TENNISisCANADA. V Torontu byl i v tunelu umístěn iPad se speciální aplikací pro vytváření selfie a sdílení na sociálních sítích se zmíněným hashtagem.

Uvedené příklady ukazují, že hledat nové talenty a náborovat děti na nejrůznější sporty lze originálně, když se sportovní svaz spojí s kreativní či produkční agenturou. Důležité je zaujmout a vědět koho zaujmout

Nejdůležitějším prvkem je však sjednotit náborové kampaně pod jeden zastřešující projekt, který přinese pozornost daných cílových skupin pro dílčí subjekty, které již mohou realizovat své náborové akce ve svých regionech.

Blíží se měsíc září, který je zejména v České republice spojen s náborovými aktivitami, tak bude zajímavé sledovat, jaké kampaně se objeví.

Znáte nějakou jinou zajímavou náborovou kampaň ve světě či českém prostředí? Ať už na úrovni zastřešujících organizací či samotných klubu?

SHARE
SHARE

Napsal
Vojtěch Šišma

Vojta je velkým fanouškem sportu a všeho kolem něj. Aktivně hrával florbal na nejvyšší úrovni, kdy jeho kariéru přerušily opakované operace kolene. Nyní se věnuje sportu spíše z té druhé strany a má za sebou již několik projektů jak ve florbalu, tak především v prostředí fotbalovém. V současnosti je výkonným ředitelem agentury 2Score. V minulosti byl členem komise Marketingu a medializace České florbalové unie či manažerem florbalového národního týmu.


Nejčtenější

Tagy

City of HoopsDallas StarsfunnestsportSwimTodayTennis is Canada

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.