Otevřít menu Zavřít menu

Wimbledonské rekvizity: Jahody vs. tenisáky, 15:0 pro jahody

Sport je atraktivním prostředkem, který může poukázat na to dobré i zlé v naší společnosti. A nemusí jít zrovna o branky, body a vteřiny. Může jít o širší věci kolem. Co nabízí srovnání dvou s Wimbledonem ikonicky spjatých věcí - jahod a tenisových míčků?

Jahod 28 tun, na ně sedm tisíc litrů smetany. Zhruba takové množství pro Wimbledon typického občerstvení zkonzumují jeho návštěvníci každý rok během dvou týdnů trvajícího tenisového turnaje.

Tenisových míčků je na hladký chod londýnského grandslamu třeba přes 50 tisíc.

Obojí je moc pěkný byznys pro firmy Elsanta, resp. Slazenger. Sepjetí s Wimbledonem jim dělá reklamu a pomáhá prodávat jejich zboží dál.

U obou wimbledonských vpravdě komodit je ale podstatný rozdíl v jedné věci. V cestě, jakou urazí na adresu SW19 5AF/G.

Elsanta pěstuje, sbírá a nakládá své jahody do aut v blízkém hrabství Kent. Z pole utržené jsou večer. Ráno v 5:30 vyjíždí naložená dodávka směr Wimbledon. Všechny se sní ještě ten den. Ujeté míle přepravního vozu se počítají maximálně na desítky, palivo na to spálené spíš na decilitry než litry.

slzstraw

Slazenger na to, aby žluté pryžové míčky dopravil do šatny rozhodčích v All England Clubu potřebuje desítky tisíc mil a energie. Náklady k tomu potřebné radši ani nepočítat. Přitom Slazenger sídlí ve střední Anglii u města Derby.

Než se odsud ale vydají na poslední kilometry cesty, musí se do výrobny značky na Filipínách navozit potřebné látky. Ty sem putují z devíti zemí na čtyřech kontinentech. Je to údajně nejlevnější varianta ládování zbraní Djokoviče či Kvitové. Od Spojených států, Řecka, Japonska po Nový Zéland. Od síry, přes vlnu po gumu se vše k výrobě míčku sejde kdesi na Filipínách. Odtud se naloží do letadel a vydá na poslední mnohatisícikilometrovou etapu směr Londýn.

Když letos tuto analýzu přinesla velká zahraniční média ITV, New York Times a další, strhla se vlna nevole ekologických aktivistů.

Podobně jako wimbledonské tenisáky se dnes vyrábí kde co. Vedení Slazengeru se prý nad svým komplikovaným dodavatelským řetězcem hodlá minimálně zamyslet. Elsanta má naopak pochvalu.

A to neřešíme otázku toho, co se s tenisáky stane po turnaji.

SHARE
SHARE

Napsal
Michal Šenk

Michal Šenk je redaktorem sportovního byznysu Hospodářských novin. Kromě tradičních sportů, kterým se věnuje, jak to jen jde, rád žongluje, a to nejen se slovy. Pro web SportBiz.cz bude každé dva týdny nabízet "Pět důvodů proč". Do této rubriky se svými postřehy a nápady můžete zapojit i Vy.


Nejčtenější

Tagy

All England ClubElsantaSlazengerWimbledon