Otevřít menu Zavřít menu

Footy. Australský sport číslo jedna

Vždycky jsem si myslel, že sportem číslo jedna je v Austrálii rugby.  K mému velkému překvapení však především v jižní části Austrálie kraluje sport úplně jiný. Aussie rules football se svou nejvyšší soutěží Australian Football League (AFL) je onou jedničkou.

S nadsázkou řečeno se jedná o kombinaci hned několika disciplín. Tento dynamický a rychlý sport totiž obsahuje prvky rugby, sprintu, házené, boxu, basketbalu a také třeba fotbalu. Nikdo tady nenazve tento sport jinak než FOOTY. Hráči si mohou šišku, podobné té rugbyové, přihrávat nohama i rukama, mohou se srážet podobně jako v hokeji a driblovat tak jako při basketbalu a to vše se odehrává na obrovském hřišti připomínající svým tvarem právě míč na FOOTY.

Cílem všech hráčů je kopnout míč mezi dva nejvyšší sloupy na hřišti. Pokud se jim to podaří, tak získává jejich tým šest bodů. V případě, že míč tečuje tyč nebo proletí mezi sloupy menšími, pak je to pouze za bod jeden. Stává se tedy často, že hra končí se skóre větším než sto bodů.

Trenéři sledují vše z nadhledu, podobně jako je tomu u rugby, a komunikaci s hráči realizují pomocí telefonů přímo na střídačku. Tam jsou připraveni takzvaní runneři, kteří pak trenérovy pokyny předávají hráčům přímo na hřišti. Může se tak stát, že během hry uvidíte na hřišti hráče, který si něco šeptá s člověkem v růžové vestě – v takovém případě se jedná právě o runnera, poslíčka zpráv.

Návštěvnost na zápasech AFL je pro českého fanouška sportu dechberoucí. Průměrná návštěva AFL se v loňské sezóně pohybovala kolem 33 000 fanoušků na zápas, což z AFL činí čtvrtou nejnavštěvovanější soutěž na světě (hned po americké NFL, německé fotbalové Bundeslize a anglické Premier League). Některé zápasy pak sleduje přes 90 000 fanoušků. Grand Final 2013 se dokonce odehrálo před více než 100 000 diváky, což byla největší návštěva na sportovní akci v loňském roce celosvětově.

123

Zájem o AFL je vážně neuvěřitelný. Například melbournský klub Collingwood měl tři měsíce před začátkem sezony prodáno více než 60 000 permanentek, a to se nejedná o žádnou výjimku. Takové číslo je o to víc ohromující, když si představíme, že z celkem osmnácti klubů AFL, je z nich jenom tady v Melbourne osm. Ti všichni se perou o přízeň fanoušků, kteří téměř pravidelně zaplní místní stadiony. Přímo v Melbourne jsou takové stadiony dva a místní kluby se o ně dělí.

Ve světě není nijak netradiční, že by dva různé kluby využívaly jeden stadion. Pro příklady není potřeba chodit daleko. San Siro je domovem Milánského Interu i AC. Madison Square Garden je hala zaslíbená New York Rangers (NHL) a zároveň Knicks (NBA). Tady v Melbourne to dotáhli ještě dál. Celkem osm Melbournských týmů hraje svoje domácí zápasy na dvou stadionech. Jedná se o Etihad Stadium s kapacitou 54 000 diváků a Melbourne Cricket Ground – MSG, který pojme přes 100 000 diváků. Není tedy výjimkou, že se přes víkend například na MSG odehraje i pět zápasů.

Beze jména

Přízeň fanoušků samozřejmě láká silné sponzory. Ti celou soutěž podporují na mnoha úrovních. Někteří partneři například neinvestují své prostředky pouze do nejvyšší soutěže, ale spoluvytváří takzvané „grassroots“ programy. Ty se intenzivně věnují zlepšování podmínek na těch nejnižších úrovních FOOTY.

Například Toyota skrze své lokální dealery podporuje FOOTY kluby i v  nejzapadlejších městech Austrálie. Finance pak putují přímo na nejpotřebnější aktivity od zatravnění hřiště, školení trenérů a rozhodčích až po nákup nových dresů pro juniorské týmy apod. Takto si vlastně sponzoři formují skvělé prostředí pro další růst sportu, se kterým se rozhodli spojit svojí značku.

Je to samozřejmě běh na dlouhou trať, ale podle vzoru AFL se očividně vyplácí.

 

SHARE
SHARE

Napsal
Robin Mana

Robin se aktivně věnuje několika sportům, mezi kterými vede především florbal. Žádný z nich ale nikdy nehrál na vrcholové úrovni. Je fanouškem hokejové Sparty, kde dříve působil jako klubový redaktor. Pracoval v Seznam.cz, sportovní redakci ČTK a nyní hrdě obléká dres agentury 2Score.


Nejčtenější

Tagy

AFLAustralian Football LeagueCollingwoodEtihad StadiumMelbourne Cricket Ground

podobné články

Hi-tech sportovní marketing v zahraničí


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.