Otevřít menu Zavřít menu

Čtyři důvody toho, proč se akcionáři adidasu minulý týden nenudili

Biz

Jako na houpačce létala cena akcií firmy adidas v uplynulých dnech. Nahoru dolů až o pět procent podle toho, jaké zprávy od firmy a o firmě přicházely. Několik z nich neslo poměrně určující fundamenty fungování adidasu do budoucna. Jako vždy v tomto seriálu můžete vy, čtenáři SportBiz.cz, jako pátý bod výčtu v diskuzi pod článkem doplnit vy.

Ambice výrobce sportovního oblečení a vybavení adidas jsou nemalé. Být jedničkou mezi sportovními značkami světa. Podle řady posledních průzkumů, odhadů a výpočtů se jí ale tento cíl vzdaluje na úkor konkurenta Nike.

V Německu proto burcují „do zbraně“. Minulý týden při oznamování hospodářských výsledků za první kvartál, po oznámení managementu prodat jednu z divizí adidasu, při valné hromadě akcionářů firmy a kolem spekulace o budoucím sponzoringu Manchesteru United (místo Nike) tak bylo kolem „třech proužků“ velmi živo.

1) Výsledky aneb golfový propadák

Co na tom, že firma reportovala za první kvartál roku operativní zisk 303 milionů eur. Držený především fotbalovým zbožím adidasu. Meziročně šlo celkově o pokles o třetinu. Většina zhoršených čísel šla podle firmy na vrub její golfové divizi. Především americký golfový trh je v útlumu. Golfová značka adidasu TaylorMade je díky své zakázkové výrobě a zaměření na náročnější klientelu první, kdo přichází o tržby. Šéfové adidasu aspoň účetní výkazy bilancující začátek roku doplnili odhadem lepšího zbytku roku. A bude co napravovat. Cena akcií firmy od začátku roku totiž klesla už o 17 procent. S náklady má pomoct i nová smlouva s nějvětšími dodavateli adidasu – čínskou výrobou v Jüe Jüen.

2) Prodej Rockportu

S Reebokem, který adidas ovládl v roce 2006, mu do klína spadla také značka Rockport. Ta vyrábí volnočasovou obuv, spíše pro společenské příležitosti než pro sport. Je tak trochu mimo jádrový byznys adidasu. Po téměř dekádě práce s touto značkou to vypadá, že se jí adidas vzdá. Podle vedení adidasu je teď firma otevřená nabídkám, oslovila už dokonce konzultantskou společnost Guggenheim Partners, která má pomoci najít případné kupce.

3) Šéfa podržíme, ale…

„Udělali jsme několik strategických chyb,“ připustil akcionářům na valné hormadě adidasu šéf koncernu Herbert Hainer. Ten je ve funkci už od roku 2001, měl by v ní zůstat do roku 2017. Na valné hromadě se teď sice hlasovalo o jeho odvolání. Jeden z minoritních akcionářů uvedl jako důvod takového návrhu skutečnost, že dokonce v Německu adidas na Nike ztrácí. Hainer ale kritiku ustál a zatím zůstává. „Naše cíle se nemění, jen jich bohužel nedosáhneme v roce 2015, ale později,“ uvedl Hainer. Jedním z faktorů, který podkopává růst tržeb a zisků firmy je oslabování ruského rublu. Ruský trh si adidas vytýčil jako klíčový a do jeho rozvoje v minulých letech masivně investoval.

4) Pomůže ManUtd?

Podle spekulací britských médií je na spadnutí kontrakt na dresy Manchesteru United, které by klubu dodával adidas. Přesně to by mohla být injekce sebevědomí, jaké adidas teď potřebuje. Od roku 2002 totiž Rudé ďábly obléká Nike. Ta má podle stávající smlouvy právo dorovnat jakoukoliv konkurenční nabídku celku United a musí dostat přednost. Adidas se prý teď ale vytasil se 100 miliony dolarů za sezonu. Stávající smlouva vyprší v létě 2015 a Nike už se nedávno bez ohledu na postup adidasu nechal slyšet, že hodlá vážně přehodnotit současný kontrakt, v rámci nějž firma klubu platí asi 50 milionů dolarů ročně. Především proto, že United aktuálně nejsou tím úplně top klubem, jakým byly dřív a v následujících letech očekávané „proměny“ klubu se návrat na úplný vrchol, nedá čekat.

5) Myslíte si, že adidas půjde nahoru? Třeba díky blížícímu se fotbalovému mistrovství světa a jeho expozici při něm? Nebo vidíte další důvod toho, proč firmu a dění v ní sledovat?

 

Podívejte se na nejnovější spoty adidasu

SHARE
SHARE

Napsal
Michal Šenk

Michal Šenk je redaktorem sportovního byznysu Hospodářských novin. Kromě tradičních sportů, kterým se věnuje, jak to jen jde, rád žongluje, a to nejen se slovy. Pro web SportBiz.cz bude každé dva týdny nabízet "Pět důvodů proč". Do této rubriky se svými postřehy a nápady můžete zapojit i Vy.


Nejčtenější

Tagy

Adidas

podobné články

Souboje v rámci odvětví. Ambush kolem MS v Brazílii

4 postřehy k účinnosti partnerství s MS ve fotbale

Oficiálně či kreativně? To je oč tu běží v marketingu kolem...

Adidas našel nového Nedvěda


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.