Otevřít menu Zavřít menu

V hledišti: Za sportem v Chicagu

Ještě před 150 lety bylo Chicago menší než dnešní Ostrava. Byly také doby, kdy Chicago bylo titulována přídomkem "druhé největší české město".  Aktuálně má Chicago 2,7 milionu obyvatel, v aglomeraci dokonce necelých 10 milionů.

Je to třetí největší město v USA a zároveň jedno z těch velmi tradičních sportovních měst. Kvůli vysoké koncentraci profisportu je Chicago opakovaně jmenováno nejsportovnějším městem v USA (myšleno divácky), naposledy se mu tohoto uznání dostalo v roce 2010.

Ve městě totiž působí hned 6 profesionálních klubů z pěti největších severoamerických sportovních soutěží. A nejsou to obyčejné kluby – skoro všechny jsou zároveň silné sportovní brandy, které patří k těm nejbohatším ve svých soutěžích.

Chicago Bulls. Globální brand, a to díky éře Michaela Jordana, Scottie Pippena a spol., kteří v devadesátých letech obrátilo město vzhůru nohama a získali celkem 6 titulů v NBA.  Podle tržní hodnoty je to po Knicks a Lakers třetí největší basketbalový klub v lize s ročním provozním ziskem 1,045 miliardy korun. Hlavní hvězdou je mimo dlouhodobě zraněného rozehrávače Derricka Rose aktuálně životní sezónu hrající Joakim Noah, syn slavného tenisty Yannicka Noaha. Své zápasy hrají Bulls v United Center, které je joint-venture s Chicago Hawks.

Black Hawks. Tradiční hokejový klub založený v roce 1926, jenž doposud vyhrál celkem pětkrát Stanley Cup. Ten poslední získal nedávno, tj. v sezóně 2012/13. Aktuálně je to co do financí pátý nevětší hokejový klub v lize s polovičním provozním ziskem oproti Bulls. Největší hvězdy týmu jsou Patrick Kane a Marián Hossa. Jen šest hráčů na soupisce Black Hawks pochází z USA, tj. 1 z 5 hráčů. Stejně jako Bulls hrají své domácí zápasy ve zmíněném United Center.

White Sox. Chicago je jediné americké město, které mělo dva baseballové týmy v Major League Baseball od roku 1901, kdy byla založena Americká liga, jedna ze dvou soutěží tvořících MLB. White Sox byli založeni v roce 1900 a doposud vyhráli třikrát World Series, naposledy v roce 2005. Historicky jsou úspěšnější než konkurenční Cubs, ale v loňské sezóně s nimi prohráli všechny čtyři zápasy.  Jsou čtrnáctým nejbohatším klubem MLB s provozním ztrátou 60 miliónů korun.  Své domácí zápasy hrají White Sox na U.S. Cellular Field v jižním Chicagu.

Cubs. Tým založený dokonce už v roce 1870 je nejstarším americkým sportovním týmem působícím beze změny v jednom a tom stejném městě. Patří jim však i další primát – jsou týmem s nejdelší sérií bez titulu, a to ze všech severoamerických profesionálních soutěží. World Series sice vyhráli dvakrát, naposledy však v roce 1908. Jsou považování za „Lovable Losers“, tedy tým, který je populární navzdory svým výsledkům. Cubs jsou čtvrtým nejbohatším týmem v MLB a jejich provozní zisk byl  zhruba půl miliardy korun. Domácí zápasy hrají Cubs už 98 let na legendárním stadionu Wrigley Field na severu města.

Bears. V NFL zastupují město Chicago Bears, kteří mají zároveň nejvyšší průměrné návštěvy ze všech chicagských týmů (přes 62 tisíc diváků). Bears jsou osmou nejbohatší organizací v NFL s provozním ziskem přesahujícím 1,2 miliardy korun. Super Bowl doposud vyhráli pouze jedinkrát, kromě toho mají 6 vítězství z doby před Super Bowlem. Své zápasy hrají Bears stadion Soldier Field, který leží nedaleko centra města a je to nejstarší stadion v NFL. V roce 2003 však prošel zásadní rekonstrukcí.

Fire. Ze všech týmů Major League Soccer je Chicago Fire osmé nejbohatší. V roce 2013 zaznamenala organizace ztrátu kolem 70 miliónů korun. 60 procent soupisky tvoří Američané (vs. již vzpomenutých 20 procent v případě Black Hawks). Své domácí zápasy hrají na stadionu Toyota Park, jenž leží zhruba 21 kilometrů na jihozápad od centra Chicaga.

K tomu všemu je třeba připočíst ještě tým WNBA Chicago Sky a hokejový tým Chicago Wolves hrající AHL. V Chicagu však nelze ani zapomenout na univerzitní sport. Chicago je domovským městem spousty předních univerzit (např. University of Chicago, Loyola, Northwestern, DePaul) jejichž týmy soutěží v univerzitních soutěžích. K tomu všemu je třeba také připočíst chicagský maratón, který patří do elitní skupiny šesti World Marathon Majors.

Docela dost špičkového sportu v jednom městě.

United Center

Naše reportáž se však vzhledem k sezóně bude týkat jen jednoho hlediště z výše uvedených, a to haly United Center, kterou jsme měli možnost navštívit dvakrát. Jednou na basketbal, podruhé pro porovnání na hokej. Protože se jedná o jednu a tutéž halu, bude i tato reportáž jedna s tím, že pokud se oba zážitky budou lišit, tak o tom bude speciální zmínka.

 [sws_blue_box box_size=“601″]

Zápas: Chicago Bulls vs. Philadelphia 76ers, Chicago Black Hawks vs. Dallas Stars

Datum: 22. a 25.března 2014

Stadion: United Center

Počet diváků: 21 799 (100% kapacity) a 21 493 (105% kapacity – ta je však pro hokej nižší)

Poměr cena/zážitek: 8/10 (maximum je 10)[/sws_blue_box]

United Center je hala, která letos v srpnu oslaví 20 let fungování. Co do velikosti, je to největší aréna v USA (nikoliv však co se týká kapacity). Před pěti lety United Center prošla rekonstrukcí, díky které se zejména rozšířil počet skyboxů. Těch v současnosti 169 a zabírají tři patra.

Podle stávající smlouvy platí aerolinka United Airlines ročně zhruba 37,8 milionů korun za pojmenování arény a výhody s tím spojené. Smlouva vyprší letos, ale podle zpráv bude prodloužena o 20 let.

Jak již bylo uvedeno výše, United Center je společným byznysem Bulls a Black Hawks, kteří se v hale pravidelně střídají – společně s dalšími akcemi. Před halou tak stojí jak socha Michaela Jordana, tak i Stana Mikity a Bobbyho Hulla.

 chi_jordan

chi_mikita

United Center sice neleží přímo v centru města, ale pro fanoušky je velmi dostupná. Prakticky všichni fanoušci jezdí na zápasy autem, zatímco my jsme využili pohodlného metra, které vás rychle doveze do centra města. Zatímco v Česku jsme zvyklí na přeplněnou hromadnou dopravu, v Chicagu nás po zápase stepovalo na nejbližší stanici metra méně než 15 lidí. Od zastávky metra je hala vzdálena cca 8 minut chůze.

IMAG0882

Vstup do arény byl rychlý a bezproblémový, stejně tak i orientace uvnitř. Na hokej jsme lístky neměli, ale aréna pokaždé dává do prodeje vstupenky do úplně horních řad, ze kterých je však velmi dobrý pohled na hřiště. Pro občasnou kontrolu dění na hřišti jsou divákům k dispozici jsou i četné LED televizory.

Vstupní prostory a vnější prstenec nesou vizuály a branding toho mužstva, které daný večer hraje. Ostatně, koncept joint-venture se promítá do celého fungování haly. Suvenýry se prodávají jednak v malých stáncích po obvodu, ale i ve fanshopu v přízemí. Zajímavostí je, že veškerý nábytek prostorného fanshopu je na kolečkách, aby i zde se mohli rychle vystřídat dle aktuální potřeby Bulls a Black Hawks.

Před zápasem funguje spousta stánků na chodbách arény. Hned na několika stanovištích si mohou fanoušci nechat bezplatně pomalovat obličeje, jinde si mohou namalovat vzkazy do hlediště, porovnat své míry s basketbalovými hvězdami a náladu podporuje živá rocková kapela.

IMAG0884

IMAG0879

Co musí našinec ocenit je nabídka občerstvení. Hitem číslo jedna jsou samozřejmě výborné nachos. V případě hokejových zápasů jdou na dračku ještě všemožné hotdogy, klobásy a hamburgery. Zajímavostí je, že fanoušci mají k dispozici kromě Budweiseru také piva z menšího pivovaru. Po obvodu haly jsou rovnoměrně rozmístěny bary. Nabídka občerstvení je skutečně obsáhlá – posuďte zde.

Dost toho bylo již napsáno o atmosféře na NHL. Pravdou je, že v NHL fanoušci prožívají jen góly, jinak se spíše kouká a konverzuje (s občasným „Let’s Go Hawks!“). Ještě k porovnání lidí, co chodí na NBA a NHL. Zatímco na NBA byly v hledišti zastoupeny různé etnické skupiny (různé druhy barvy pleti, různý společenský status), na hokeji byla zřejmá výrazná dominance bílé střední třídy. Na hokeji zároveň těžce hledáte fanoušky, kteří by na sobě neměli dres Black Hawks.

IMAG0984

V NBA je situace drobně odlišná, protože častější přerušení a existence palubovky umožňují zaplnit prázdná místa krátkým programem přímo na hřišti. Hlavním aktérem většiny aktivit je agilní maskot Benny the Bull. Ten slavil v době naší návštěvy své narozeniny a přišli mu poblahopřát maskoti zbývajících chicagských klubů, kteří se také zapojali do vybraných aktivit. Během hry však nečekejte žádné extra fandění.

IMAG0897

benny

Celkový zážitek z návštěvy United Center byl v obou případech veskrze pozitivní. Ponecháme-li sport stranou, člověk si neodnese žádný bombastický zážitek. Všechno ale funguje jak má. Fanouškovské aktivace nejsou komplikované, ale jsou to to rituály, které celkem beze švů zapadají do celkového zážitku. Návštěva sportu je v Chicagu se stává běžnou volnočasovou aktivitou, v dobrém i ve zlém.

U Chicaga ještě zůstaneme. V některém z příštích článků zavítáme na návštěvu do fotbalového klubu Chicago Fire, účastníka Major League Soccer.

 [sws_blue_box box_size=“601″]

Která věc se vám nejvíce líbila a mohla by být inspirací pro ostatní kluby?

Výběr a kvalita občerstvení.

Co byste pořadatelům nejvíce vytknul?

Co vytýkat dvakrát vyprodané aréně, která svým návštěvníkům servíruje očividně přesně to, co chtějí? Našinci mohou připadat nudné a prosté některé aktivace v hale, ale reakce místních to nepotvrzuje.

Doporučil byste zážitek ze zápasu i svým přátelům: 10/10 (basketbal) a 8/10 (hokej) (maximum je 10)

[/sws_blue_box]

UnitedCenter_scorecard

[sws_button_icon_ui label=“OSTATNÍ ČLÁNKY RUBRIKY V HLEDIŠTI“ href=“http://www.sportbiz.cz/category/top/v-hledisti/“ ui_theme=“start“ icon=““ target=“_blank“] [/sws_button_icon_ui]

 

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

BearsBlack HawksBullsChicagoCubsFireSkyUSAWhite SoxWolves