Otevřít menu Zavřít menu

Sponzorská loga na dresech. Půjde zámoří cestou evropských soutěží?

Inzerce, bannery, loga. Reklama je všude. Avšak dresům zámořských soutěží NBA, MLB, NFL či NHL jakoby se vyhýbala. Těmto dnům může být v dohledné době konec. Tradice půjde stranou ziskům z prodeje marketingových práv. Otázkou již nyní není jestli, ale kdy.

Během nedávné výluky NHL si zámořští hokejisté mohli na evropských kluzištích vyzkoušet, jaké to je být lidským billboardem. Logo vedle loga na dresu, že ani není jasné jaké barvy dres je. Logo na helmě, logo na kalhotách, prostě všude. Takhle asi výzbroj soutěží v Americe ještě dlouho vypadat nebude, i když  před časem mantinely byly také bíle. Skrze to všechno se ale menší formáty log partnerů na dresech již dají očekávat v nejbližších letech ve většině z hlavních soutěží.

Teprve pár měsíců je Adam Silver ve funkci komisaře NBA a už rozvířil vody, když na nedávné konferenci prohlásil, že do pěti let se sponzorská loga objeví na dresech účastníků nejznámější basketbalové soutěže světa. První základy již byly položeny v minulosti, kdy ještě za Davida Sterna NBA dočasně schválila použití malých log na dresech. A třeba během NBA All Star Game 2013 se na rameni objevil Sprite.

MW-AQ905_nba_df_20120416145851_MJ

Ačkoliv loga partnerů nejsou již překvapením v soutěžích jako WNBA (skrze loga partnerů jsou již loga týmů v některých případech nečitelná) či D-League, kde NBA nejspíše testuje aplikaci loga partnera (konkrétně bankovní skupiny BBVA – logo je umístěno vzadu nad číslem a nahrazuje jméno, jež bylo přesunuto pod číslo), již se na internetu objevují petice za rezignaci v pořadí pátého komisaře NBA.

Silver se nechal slyšel, že umístění loga dává obchodní smysl a že se jedná o příležitost pro marketingové partnery se dostat více na oči fanouškům a blíže hráčům. Fanouškům se však nelíbí zejména, že by měli nosit trikot oblíbeného klubu včetně loga partnera a je možné, že důsledkem tohoto kroku bude i pokles příjmů z prodeje merchandisingu.

I přes nevoli by američtí fanoušci loga tolerovat mohli, jelikož čím dál větší popularitě se v Americe těší Premier League či Liga mistrů, kde je logo partnera přes celý hrudník, nebo také v MLS, kde tento evropský styl již přijali také.

V NBA by však velikost loga neměla přesáhnout dva a půl krát dva a půl palce, proto není na pořadí strach, že basketbalisté se budou cítit jako jezdci NASCAR. Umístění loga také umožňují třetí sady dresů s dlouhými rukávy, který využívají některé kluby a které přinášení dodatečný prostor navíc.

NBA tuto cestu bude muset také komunikovat s Adidasem, marketingovými či TV partnery, jelikož i umístění log na dresech může znamenat pokles cen za reklamu v přerušeních utkání v přímých přenosech. Odhad ligového zisku ze zavedení sponzorských log je 100 milionů dolarů ročně. Tato částka je zřejmě ale podhodnocena, jelikož neobsahuje umístění log na prodejních dresech.

nba-jersey-sponsorships-00

Pro představu v roce 2010 kluby anglické Premier League vygenerovaly zisk 178 milionů dolarů z prodeje práv na umístění loga na dresech. Otázkou nyní zůstává, zda je to optimální cena za ztrátu možná toho nejcennějšího marketingového aktiva, které nejen NBA drží.

Kupříkladu MLB využilo reklamy na rukávech při vývozu soutěže do Japonska.

Otázkou také zůstává, zda povolení reklamy na dresech nevyvolá novou kolektivní smlouvu z důvodu rozdělení příjmů mezi kluby a sportovce. Či zda loga na dresech nebudou ve střetech s osobními partnery sportovců.

Čas sponzorských dresů se blíží i v těch nesledovanějších zámořských soutěžích. Která bude tou první? NBA, NHL, MLB či NFL? Jaký je váš názor na umístění loga na sportovních dresech či vybavení?

 

[sws_tweet_button title=““ nickname=““ language=“en“ count=“horizontal“] [/sws_tweet_button] [sws_facebook_share]

[sws_facebook_like href=“https%3A//www.facebook.com/SportBizCZ“ showfaces=“false“ width=“200″ height=“21″ action=“like“ layout=“standard“ colorscheme=“light“ font=“arial“] [/sws_facebook_like] [sws_linkedin_button url=“http://www.sportbiz.cz“ position=“right“] [/sws_linkedin_button]

[sws_twitter_follow name=“@vsisma“ colorbutton=“blue“ textcolor=“800080″ linkcolor=“800080″ background=“EEF9FD“ backgroundwidth=“320″ bordercolor=“C5DEEF“ borderstyle=“solid“ showcounter=“false“ language=“en“ align=“left“ width=“320px“] [/sws_twitter_follow]

 

SHARE
SHARE

Napsal
Vojtěch Šišma

Vojta je velkým fanouškem sportu a všeho kolem něj. Aktivně hrával florbal na nejvyšší úrovni, kdy jeho kariéru přerušily opakované operace kolene. Nyní se věnuje sportu spíše z té druhé strany a má za sebou již několik projektů jak ve florbalu, tak především v prostředí fotbalovém. V současnosti je výkonným ředitelem agentury 2Score. V minulosti byl členem komise Marketingu a medializace České florbalové unie či manažerem florbalového národního týmu.


Nejčtenější

Tagy

D-leagueMLBMLSNBANFLNHLPremie LeagueWNBA