Otevřít menu Zavřít menu

5 důvodů, proč by Pelé neměl být dobrým reklamním terčem

S blížícím se mistrovstvím světa ve fotbale, které hostí Brazílie, roste hvězda Edsona Arantese do Nascimenta. Koho? Pelého přece. Ale ani toto kratší jméno není šťastným nickem pro úspěch na poli reklamy. Právě o reklamní hvězdě Pelého je dalších „5 důvodů proč“ serveru SportBiz.cz, do nějž se svým důvodem můžete zapojit i vy. Jméno Pelé je třeba jedním z důvodů, proč by brazilská fotbalová legenda neměla být dobrým reklamním terčem - ač jinak je a jistě se najde milión důvodů, proč by jím měl být.

Hublot, Procter & Gamble, Volkswagen, Emirates nebo Subway či Coca-Cola tvoří výčet firem, které spojily loni a letos své jméno se jménem Pelé. Ambasador letního fotbalového šampionátu v Brazílii v těchto dnech dává rozhovory, fotí, točí, často kouká na hodinky a svačí sendviče, podle svého manažera celkem za 25 milionů dolarů.

Legendární střelec a fotbalový (ovšem pouze na hřišti) bavič byl reklamním cílem vždy. Jeho auru zmapovalo několik filmů, právě na něm se stavěl první fotbalový boom ve Spojených státech. Poslední dva roky se o Pelého stará bývalý manažer Davida Beckhama Terry Byrne a Pelého atraktivita se peněží možná jako nikdy předtím. Proč by ale neměla?

1) Jeho nevýrazná osobnost.

Na hřišti sice pán, mimo něj působí poněkud prkenně. Poměrně trefně Pelého temperament popisuje analýza jeho osobnosti (určené hvězdami) na profilu webu astrotheme.com. Tak třeba z 60 procent má své planety v severní hemisféře ascendentu, tedy je raději spíš v ústraní než na „čele barikád“. Skoro 80 procent jeho planet ve východní hemisféře jej pak dělá přesvědčeným o sobě, své pravdě a ne lehce poučitelným. Podobně silný příklon Pelého osobnosti vidí astrotheme.com k energii Jin. Měl by tedy být spíše pasivním člověkem. Všechny parametry mluví o pravém opaku hvězdy a hvězdných manýrů, které jsou pro reklamu žádány.

2) Není nejmladší a má plastiku?

Pelé sice čile používá twitter. Je mu ale 73 let, má za sebou řadu lékařských zákroků. Lidé v důchodovém věku nebývají častými aktéry reklam. S balíkem sponzorů, který v poslední době nabral jej čeká spousta cestování. Třeba jedna z podmínek partnerství Pelého a Hublotu bylo to, že Pelé bude švýcarskému výrobci hodinek k dispozici na pět dnů během roku. Za podotknutí stojí také nedávný přešlap stanice CNN, která dokonce informovala o Pelého smrti. A k tématu Pelého zdraví se přidávají i spekulace o jeho faceliftu. Na fotkách i ve skutečnosti teď vypadá znatelně jinak a lépe než před pár měsíci. V Brazílii, zemi, kde je kosmetická chirurgie národním sportem nic divného, ale globální optikou měřeno to spíš nepřidává.

3) Je opředený pochybnou podnikatelskou minulostí.

Pelé se svým jménem a svojí aurou obchodoval samozřejmě už dřív než jen teď před stěhováním sportovního světa do Brazílie. Jeho manažerská skupina ve firmě nesoucí jeho jméno měla zpronevěřit 700 tisíc dolarů při organizaci koncertu a benefičního fotbalového zápasu pod hlavičkou UNICEF v roce 1995 v Buenos Aires. „Obklopil jsem se špatnými lidmi,“ řekl tehdy Pelé.

4) Jméno Pelé.

Jak se vlastně vyslovuje? Anglicky „Pilí“? Jak jej vyskloňovat v češtině je také oříšek. Má se s ním hýbat nebo ne? Bez koho čeho? Bez Pelého? Bez Pelé? Pravidla pravopisu dávají jasný návod, ale co hovorová mluva. Navíc přezdívka, která je i jménem, nepodněcuje k vymýšlení přezdívek, což k osobám kalibru Pelého také patří.

5) Jaký důvod napadne vás?

 

SHARE
SHARE

Napsal
Michal Šenk

Michal Šenk je redaktorem sportovního byznysu Hospodářských novin. Kromě tradičních sportů, kterým se věnuje, jak to jen jde, rád žongluje, a to nejen se slovy. Pro web SportBiz.cz bude každé dva týdny nabízet "Pět důvodů proč". Do této rubriky se svými postřehy a nápady můžete zapojit i Vy.


Nejčtenější

Tagy

EmiratesHublotProcter & GambleVolkswagen

podobné články

Zprávy ze světa sportovního byznysu: FIFA vs. MLS, Emirates vs....

Biznis, šport a náboženstvo