Otevřít menu Zavřít menu

Oficiálně či kreativně? To je oč tu běží v marketingu kolem World Cupu

Boj o účast na fotbalovém mistrovství světa v Brazílii je již minulosti. Známo není jen složení jednotlivých skupin, ale třeba také zastoupení jednotlivých značek výrobců sportovního vybavení u národních týmů, jež se finálové turnaje zúčastní. A jako vždy nejvíce pozornosti na sebe strhává trojice předních značek.

Uhlsport, Joma, Marathon, Lotto, Legea, Burrda, adidas, Puma a Nike. To je devítka brandů, v jejichž dresech se objeví na brazilských trávnících dvaatřicet národních týmů. Avšak jen poslední tři jmenovaní budou mít po více zástupcích.

Během MS v Jihoafrické republice bylo rozdělení týmů jasně pro adidas, jež měl ve své „stáji“ 12 týmů a Nike 9. Nyní je vše jinak a prim hraje s 10 týmy v portfoliu Nike a v těsném závěsu je adidas a Puma, které mají po osmi účastnících MS.

Dalo by se říci, že ty hlavní karty má v ruce adidas, jež je oficiálním partnerem a dodavatelem World Cupu, kdy adidas je partnerem FIFA již od roku 1970 a dle nové sponzorské smlouvy tak bude ještě minimálně do roku 2030.

Beze jména

Díky tomuto spojení může adidas využívat všechny prvky světového šampionátu a během něj také své produkty oficiálně prezentovat. I z tohoto principu adidas představil hrací míč pro tuto fotbalovou událost roku.

Brazuca. Takto zní jeho název, jež má vyjadřovat brazilský způsob života a vybíralo ho v hlasování na jeden milion brazilských fotbalových fanoušků. Během odhalení navíc adidas vzkázal fanouškům a hráčům motto toho míče, „Love Me or Lose Me“ což koresponduje s celosvětovou kampaní adidasu „All In or Nothink“.

Ačkoliv má adidas na dresech mistrů světa a Evropy ze Španělska své tři pruhy, možná tu hlavní zbraň má v rukou Nike. Jelikož právě značka s „fajfkou“ ve znaku je spjata s výběrem hostitelské země. A tak Nike mohlo hrdě představit nové dresy „kanárků“.

Jelikož je Brazilie známa svým podnebím, musejí být nové dresy především funkční. Což Nike plně splnila technologií, která táhne vlhkost od pokožky na vnější stranu dresu odkud se odpařuje. Nike je často včele inovací a není divu, že i tentokráte jsou dresy z větších částí z recyklovaných plastových láhví.

Zatímco v případě dresů Brazílie mohlo Nike představení dlouhé roky plánovat, v případě dalšího týmu z její stáje muselo napjatě čekat do posledních okamžiků. A tak není divu, že jen několik dní po úspěšné baráži nad Ukrajinou byly představeny i dresy Francie.

Nová sada dresů, jež na sobě mimo jiné představil i Franc Ribery, nese v sobě mimo inovací francouzskou národní hrdost a sofistikovaný vzhled.

Beze jména

Marketing kolem World Cupu je však mnohem více vidět především v jiných aktivitách. Jelikož, jak bylo již zmíněno, oficiálním partnerem a právo používat symboly MS má výhradně adidas, ostatní značky musejí být mnohem rafinovanější. Proto světový šampionát je tradičně přehlídkou zajímavých ambush aktivit.

To je přesně příklady Nike a Pumy, jež musejí ke svým aktivitám přistupovat chytře. Kromě inovativního a funkčního vybavení pro samotné týmy a hráče používají inspirativní a kreativní reklamní kampaně. Svou sílu ukázaly v letech minulých a ne jinak tomu bude pro nadcházející fotbalový vrchol blížícího se nového roku.

Zcela pochopitelně se Nike opírá o domácí celek pořadatelské země, jež má ve své „stáji“. Brazilie je zemí s nezaměnitelnou fotbalovou kulturou a fotbalovými dovednostmi se může pochlubit snad každý brazilský občan.

Právě tyto prvky jsou zaneseny v reklamním spotu „Dare to be Brazilian“. Video sloužilo zejména k zahájení předobjednávek nového triku výběru Brazilie a i bez použití symbolik World Cupu je každému jasné cílení směrem k němu.

Podobnou strategii skrze využití sponzoringu účastníka světového šampionátu z Jižní Ameriky má i Puma. Ta možná trošku provokativně upozorňuje na okamžik z 16. července 1950. Tehdy Uruguay ohromila svět, když na slavném stadionu Maracana porazila domácí 2:1.

Tato „tragédie“ pronásleduje brazilské fanoušky do dnes jako duch. Právě proto se video jmenuje „Uruguayan Ghost of 1950 in Brazil“ a taktéž je z něj i bez symbolik cítit přicházející atmosféra MS. Kampaň je navíc podpořena účty na sociálních sítích, jež svoje uplatnění najdou zejména během šampionátu.

Zmíněné aktivity jsou jen jakýmsi zákuskem a můžeme se jen těšit, co nám přední výrobci vybavení přinesou před samotným World Cupem. Na své si jistě přijdou zejména příznivci ambush marketingu.

SHARE
SHARE

Napsal
Vojtěch Šišma

Vojta je velkým fanouškem sportu a všeho kolem něj. Aktivně hrával florbal na nejvyšší úrovni, kdy jeho kariéru přerušily opakované operace kolene. Nyní se věnuje sportu spíše z té druhé strany a má za sebou již několik projektů jak ve florbalu, tak především v prostředí fotbalovém. V současnosti je výkonným ředitelem agentury 2Score. V minulosti byl členem komise Marketingu a medializace České florbalové unie či manažerem florbalového národního týmu.


Nejčtenější

Tagy

AdidasNikePumaWorld Cup

podobné články

Souboje v rámci odvětví. Ambush kolem MS v Brazílii

4 postřehy k účinnosti partnerství s MS ve fotbale

Čtyři důvody toho, proč se akcionáři adidasu minulý týden...

Adidas našel nového Nedvěda


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.