Otevřít menu Zavřít menu

Asijská Tour Manchesteru United? Fanoušci se hvězd nedočkali!

Manchester United byl prvním klubem, který letos v létě zamířil do thajského Bangkoku na pozvání svého partnera společnosti Singha  (jeden ze dvou nejvýznamnějších pivovarů v Thajsku). O důvodech, proč se evropské velkokluby vydávají v rámci své letní přípravy na asijský kontinent, jste si již mohli přečíst ve článku dříve. Nyní se podívejme na to, jak konkrétně Manchesters United ke svému pobytu v Thajsku přistoupil.

Termín návštěvy  11. 7. – 14. 7. 2013 (3 dny)
Odehrané utkání  13. Července 2013, Manchester United – Singha All-stars team 0:1

 

Plánovaná návštěva tohoto klubu vzbuzovala u místních fanoušků možná největší emoce, a to z více důvodů. Manchester United je v současnosti nejoblíbenějším fotbalovým klubem v Thajsku, což je dáno jak jeho tradicí, tak i dosaženými úspěchy v posledních letech.

VIDEO Z TOUR MANCHESTERU UNITED

Red Devils si zároveň prošli před začátkem letošní sezóny řadou změn, ta nejvýraznější se odehrála na postu trenéra, kdy Sira Alexe Fergusona na lavičce po takřka 27 letech vystřídal David Moyes. Celý fotbalový svět tak byl zvědav, jak si nástupce nejúspěšnějšího trenéra současné éry povede při svém prvním oficiálním utkání proti Singha All-stars teamu – výběru nejlepších hráčů thajské Premier league.

Návštěva Red Devils se hned od svého začátku nevyvíjela ideálně dle představ klubu, fanoušků ani jejího hostitele, společnosti Singha. Jedna z hlavních hvězd týmu posledních let, Wayne Rooney, viditelně nepřiletěla do Thajska v tom nejlepším rozpoložení. Prakticky celé léto se spekulovalo o ne zrovna harmonických vztazích mezi hráčem a novým trenérem Moyesem a rovněž o možném odchodu Rooneyho do Chelsea či jiného konkurenčního klubu.

MUFC-2013-Tour

Aby toho nebylo málo, Rooney se jen den po příletu do Bangkoku rozhodl kvůli údajnému zranění vrátit zpět do Manchesteru, čímž spekulace o jeho možném přestupu jen posílily. Kromě Rooneyho nepřiletěla do Thajska ani další velká hvězda klubu Robin Van Persie, který dostal na poslední chvíli volno po náročné reprezentační tour po Číně a Indonésii. Na samotném Davidu Moyesovi pak bylo vidět, že se s novou pozicí v klubu a enormním tlakem na svou osobu teprve sžívá.

Co se týká programu návštěvy, hráči Manchesteru přiletěli do Bangkoku ve čtvrtek 11. července dopoledne a v thajské metropoli strávili celkem jen necelých 72 hodin. Ihned po příletu se vybraní zástupci klubu vydali do bangkokské nemocnice Siraraj vyřídit pozdravy a popřát brzké uzdravení thajskému královskému páru.

Dále byly na programu dva půldenní dětské fotbalové kempy v rámci fotbalové školy Manchesteru United v Singha Football Parku v Muang Thong Thani a dva večerní týmové tréninky. Ten druhý byl otevřený i pro veřejnost a přišlo se na něj podívat cca 6 tisíc místních fanoušků klubu. Ihned po něm pak následovala krátká autogramiáda vybraných hráčů klubu a nového kouče Moyese.

204894-thailand-manchester-united

Během celého pobytu trenér ani hráči Manchesteru nepůsobili příliš uvolněně, chvílemi se až zdálo, že v Thajsku vlastně ani být nechtějí. Absence hlavních hvězd klubu Wayna Roneeyho a Robbie Van Persieho pak samozřejmě nepotěšila ani představitele Singha Corporation.

Vše poté vyvrcholilo samotným utkáním, jež bylo ze strany Manchesteru opravdu značně nepovedené. V hledišti se tísnilo zhruba 47 000 fanoušků, kteří za vstupenky zaplatili na thajské poměry vysokou částku (až 4 000 THB, což je v přepočtu cca 2 600 Kč), aby viděli hvězdy svého milovaného klubu v akci. Trenér Moyes však poslal na hřiště v podstatě rezervní tým, který svého thajského soupeře rozhodně nepřehrával.

Manchester United v utkání proti Singha All-stars nakonec překvapivě a pro některé až ostudně padl po výsledku 0:1. Představitelé Singha Corporation jen stěží skrývali své rozčarování z přístupu Manchesteru United k tomuto utkání. Není se čemu divit, Singha totiž vydala ze svého rozpočtu na organizaci a propagaci přátelských utkání Manchesteru a Chelsea v rámci oslav 80. narozenin společnosti více než 400 mil. THB (asi 260 mil. Kč).

FBL-ASIA-ENG-PR-ESP

Hlavním motivem Singhy byla prezentace výsadního postavení na thajském trhu skrze oba tyto velkokluby. Jaká jiná thajská společnost by dokázala v takto krátkém sledu po sobě přivézt do země Chelsea i Manchester United se všemi hvězdami? Přístup Manchesteru a jeho porážka v tomto utkání však z marketingového hlediska představovala pro značku Singha pomyslný gól do vlastní sítě.

Vzhledem k ohromné popularitě Red Devils v Thajsku je dále překvapující, že klub dosud nemá oficiální webové stránky v thajském jazyce. Rovněž na Facebooku či Twitteru lokalizace do thajštiny doposud chybí, což je bezesporu škoda. Chelsea, Liverpool či Manchester City jsou v tomto ohledu mnohem dále, přestože jejich popularita v Thajsku nedosahuje úrovně Manchesteru United.

Pokud budeme vnímat návštěvu Red Devils v Thajsku z PR pohledu spíše negativně, naprostý opak pak přináší hodnocení využití komerčního potenciálu klubu v asijském regionu. V tomto ohledu se s Manchesterem United nemůže měřit žádný jiný fotbalový klub. V přípravném období Red Devils uzavírali jedno lukrativní partnerství za druhým.

Jen v rámci Thajska jmenujme nová partnerství s True Move (telekomunikace), True Vision (kabelová televize), Pepsico (výrobce nealkoholických nápojů) a nejnověji i s Unilever (pánská kosmetika). K tomu přidejme již dříve uzavřené partnerství s výrobcem motocyklů Honda či prodloužení partnerství s již několikrát jmenovaným pivovarem Singha. Obdobně úspěšně si klub vedl i při uzavírání partnerství v dalších zemích regionu.

article-2361816-1ACB6BF7000005DC-890_634x389

Ve spojitosti s Manchesterem United je nutno zmínit i bankovní skupinu AON, která v Thajsku rovněž intenzivně těží ze spolupráce s anglickým velkoklubem, a automobilovou značku Chevrolet, která se od sezóny 2014/15 stane hlavním globálním partnerem klubu, a mimo jiné jí bude vyhrazeno i místo na přední straně dresu. Oficiální webové stránky klubu v současnosti uvádí soupis 34 globálních a regionálních partnerů, takovým množstvím partnerů se nemůže pochlubit žádný jiný fotbalový klub na světě.

V kontextu s tím, jak se klub v Thajsku v rámci své návštěvy prezentoval, se nemohu zbavit dojmu, že si přijel do Thajska především pro další tučné šeky od místních korporací a fanouškům zdaleka nevěnoval takovou pozornost, jakou by si zasloužili. Do budoucna se tento přístup Manchesteru United dle mého názoru může vymstít.

SHARE
SHARE

Napsal
Petr Veselý

Petr je absolventem sportovního managementu na UK FTVS a zároveň také VŠE. Od dětství ho zajímají takřka všechny sporty, aktivně se věnuje fotbalu, tenisu, badmintonu a především florbalu, ve kterém odehrál několik sezon na nejvyšší úrovni. Za svoje největší sportovní úspěchy považuje účast na Akademickém MS ve florbale 2006 ve švýcarském Bernu a třetí místo ve Fortuna extralize (sezona 2009/10) s týmem Billy Boy Mladá Boleslav. Sportovnímu marketingu se začal naplno věnovat v rámci Pražského fotbalového svazu, kde působil více než dva roky. Od dubna letošního roku pak žije v thajském Bangkoku, kde mimo jiných aktivit spolupracuje s marketingovou agenturou 9Active reprezentující v Thajsku řadu evropských fotbalových velkoklubů v čele s anglickým FC Liverpool.


Nejčtenější

Tagy

Manchester UnitedSingha

podobné články

Dobývání asijského kontinentu evropskými velkokluby

Zajímavosti ze světa sportovních stadionů

3 inspirace pro zapojení fanoušků do marketingových aktivit

V hledišti – Divadlo snů na Old Trafford


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.