Otevřít menu Zavřít menu

V Koreji? Jednoznačně na baseball

SportBiz už byl na inspekci leckde, ale teď se poprvé v rubrice „V hledišti“ podívá i do Asie. Konkrétně do korejského Soulu. Vybraným sportem je baseball, který má mezi Korejci své pevné místo, co se oblíbenosti sportu týká. Není divu, Korejský národní tým vyhrál zlatou medaili na posledních olympijských hrách, kde se baseball objevil, tedy v Pekingu 2008.

[sws_blue_box box_size=“600″] Zápas: Doosan Bears – Kia Tigers

Datum: 22. 09. 2013

Stadion: Jamsil Baseball Stadium

Počet diváků: odhad 20,000 (65% kapacity)

Poměr cena/zážitek: 10/10 (maximum je 10) [/sws_blue_box]

Navštíveným zápasem bylo utkání Doosan Bears – Kia Tigers. Domácím týmem byli Doosan Bears, tedy tým, který má v názvu sponzora Plzeňské Viktorky. Stadion Bears, který sdílí s druhým soulským klubem LG Twins, se nachází v části Jamsil a je tak v těsném sousedství se stadionem olympijským, kde probíhali atletické disciplíny na olympijských hrách před 25 lety. Sportovní historie z tohoto místa tedy jen dýchá.

Bears-stadion

Teď už ale přímo k hernímu dni. Většina fanoušků doráží v baseballových dresech poměrně brzo před začátkem utkání. Pokud fanoušek žádný dres nevlastní, tak není problém ho zakoupit v jednom z místních fanshopů, kterých je celá řada jak před stadionem, tak přímo uvnitř. Příjemným překvapením je, že je nabízen i sortiment hostujícího týmu.

Stejné tak je to i s „tleskátky“, které jsou nabízeny ve dvou barevných provedeních, tedy barvách domácího a hostujícího celku. „Tleskátka“ jsou podobná těm, která jsou u nás známa například ze zápasů Davis cupu. Jsou však na více použití, takže u stánku jsou fanouškům dofukována i již vlastněná z minulých zápasů. K zakoupení jsou v přepočtu za 40 Kč a má je opravdu každý.

Zakoupení lístku v den zápasu nebyl problém ani pro cizince neznající místní jazyk. Jednalo se o zápas o druhých největších korejských svátcích, a možná i proto nebylo vyprodáno. Zakoupení lístků je ale také možné on-line na webu Bears, který je i v anglické mutaci. V přepočtu se pak lístky pohybují v rozmezí 100-300 Kč.

Evropana možná překvapí také to, že si fanoušek může přinést na stadion v podstatě cokoli, včetně alkoholu. Neprobíhá totiž žádná kontrola při vstupu na stadion a tak už před stadionem je možné zakoupit speciální menu pro dva nebo celou rodinu za přiměřené ceny včetně nápojů. S cenami občerstvení je to podobné i uvnitř stadionu a výběr je široký. Počínaje tradičními korejskými jídly až po KFC. Téměř všude je pak možné platit platební kartou.

Bears-stánky

Na stadion dorazil i velký počet hostujících fanoušků, kteří tvoří odhadem třetinu diváků. Jejich sektor není nijak oddělen od zbytku stadionu a nachází se u třetí mety. Ostatně, jak se záhy ukáže, fanoušci hrají velmi důležitou roli při tvoření atmosféry v průběhu zápasu. A to jak domácí, tak i ti hostující. Fandění je neuvěřitelně intenzivní v průběhu celého utkání. Jaký to rozdíl oproti americkému pojetí. Organizátoři se oproti americkým kolegům soustředí více na atmosféru během zápasu na úkor různých aktivit v útrobách stadionu a nutno dodat, že pro zážitek ze zápasu je to jen a jen dobře.

Bears-hlediště

Pro koordinování fandění na stadionu je přítomen moderátor a roztleskávačky. Moderátor působí v roli koordinátora fanoušků a strhává je k opravdu intenzivnímu fandění za zvuku hudby. Hudba hraje i v průběhu zápasu, což bylo běžné také například u dánského AG Kobenhavn. Zajímavostí je, že svého moderátora a roztleskávačky má k dispozici i hostující tým.

Moderátor se činí během celého zápasu vždy, když je jeho tým na pálce a diváci fandí, zpívají a místy i tančí po dobu celých třech hodin utkání. Skóre zápasu je jednoznačné pro domácí tým v podstatě od začátku. Příjemným faktem je, že i když Tigers prohráli jednoznačným výsledkem 11:3, tak hostující fanoušci houfně neopouštěli stadion, ale podporovali tým až do ukončení zápasu a to intenzivním způsobem.

Dále bych vyzdvihl jednu z několika aktivací partnerů klubu v průběhu zápasu. Je jí aktivace partnerství s pivovarem Cass. Poměrně zajímavě udělaná soutěž byla v průběhu jedné výměny týmů na pálce. Na obrazovce se objevili dvě slečny, každá z jednoho tábora soupeřících mužstev. Obě s pivem Cass v ruce a soutěžili o rychlejší vypití piva. Neobešlo se to bez hlasité podpory fanoušků obou týmů. Pivo Cass bylo také jediným pivem čepovaným na stadionu. Součástí byla i roznáška piva mezi fanoušky, kdy bylo pivo točeno přímo do kelímků z obrandovaných batohů Cass.

Bears-soutěž

Klub také evidentně podporuje návštěvy rodin. Před zápasem si totiž mohli jít vybraní rodiče s dětmi zaházet přímo na trávník. Dále se v útrobách stadionu nacházel poměrně prostorný dětský koutek i možností hlídání.

Bears-před zápasem

Celý produkt baseballového utkání byl opravdu zážitek, jak se na sportovní utkání patří. Zejména oceňuji atmosféru během utkání, za kterou by se nemuseli stydět ani ty největší fotbalové kluby. Zároveň byl sympatický poskytnutý prostor pro fanoušky hostů a také možnost zakoupení produktů s logem jejich klubu. Z aktivací partnerů během zápasu byla nejzajímavější aktivace partnerství se společností Cass. Rozhodně doporučuji každému, kdo by měl tu možnost, navštívit baseballové utkání v Koreji.

[sws_blue_box box_size=“600″]Která věc se vám nejvíce líbila a mohla by být inspirací pro ostatní kluby?

  • Atmosféra během zápasu, kterou pomáhal vytvářet moderátor společně s hudbou hrající v průběhu zápasu a to jak u sektoru domácích, tak i hostů
  • Tleskátka na více použití
  • Možnost zakoupení merchandisingu i pro hostující tým
  • Zajímavá aktivace pivovaru Cass během zápasu
  • Házení míčků po rozházení mezi výměnou týmů na pálce
  • Animace na velkoplošné obrazovce
  • Dětský koutek i s hlídáním

Co byste pořadatelům nejvíce vytknul?

  • Chyběla děkovačka hráčů po konci zápasu, kterou by si diváci určitě zasloužili
  • Slabší předzápasový program. Malý důraz na představení hráčů
  • Minimum opakovaných záběrů na velkoplošné obrazovce

Doporučil byste zážitek ze zápasu i svým přátelům: 10/10 (maximum je 10) [/sws_blue_box]

Scorecard

Další reportáže:

Bundesliga: Hertha Berlín – VfB Stuttgart 0:1, Hodnocení 9/10

UEFA Super Cup: FC Bayern Mnichov – Chelsea FC 3:2, Hodnocení 10/10

Fußball-Bundesliga: FK Austria Wien – SV Josko Ried  3:3, Hodnocení 8/10

EL: Strømsgodset IF – Baumit Jablonec 1:3, Hodnocení 7/10

NHL: Tampa Bay Lightnings – Toronto Maple Leafs 5:2, Hodnocení: 7/10

MLS: New York Red Bulls – Sporting Kansas City 0:1, Hodnocení: 9/10

Scottish Premier League: Partick Thistle FC – Dunfermline Athletic FC 3:3, Hodnocení: 8/10

MLB: Milwaukee Brewers – Arizona Diamondback 2:9, Hodnocení: 9/10

Baráž TELH: HC Olomouc – Piráti Chomutov 2:3p, Hodnocení: 5/10

FA Cup: Manchester United – Reading FC 2:1, Hodnocení: 8/10

La Liga: FC Barcelona – Real Madrid (Camp Nou, Barcelona), Hodnocení: 10/10

KHL: Slovan Bratislava – HC Lev Praga (Slovnaft Aréna, Bratislava), Hodnocení: 7/10

Premier League: Chelsea F.C. – Blackpool F.C. (Stamford Bridge, Londýn), Hodnocení: 8/10

NHL: Philadelphia Flyers – Pittsburgh Penguins (Wells Fargo Center, Philadelphia), Hodnocení: 10/10

Tipsport ELH: Rytíři Kladno – HC Kometa Brno (Městský zimní stadion Kladno), Hodnocení: 2/10

KHL: Severstal Čerepovec – HC Lev Poprad (Ice Palace, Čerepovec), Hodnocení: 6/10

Serie A: AC Milán – SSC Neapol (San Siro, Milán), Hodnocení: 3/10

KHL: HC Lev Poprad – Avtomobilist Jekaterinburg (Zimný štadión mesta Poprad), Hodnocení: 5/10

 

SHARE
SHARE

Napsal
Petr Lundák

Petr Lundák studuje navazující magisterský program Podniková ekonomika a management na ZČU v Plzni. Celý život se aktivně věnuje sportu, hlavně fotbalu a v poslední době i squashi a badmintonu. Při zahraničním studiu v dánském hlavním městě, Kodani, se dostal ke sportovnímu marketingu, o který se nyní intenzivně zajímá. V současnosti je také správcem VAŠÍ LIGY v Plzni.


Nejčtenější

Tagy

Doosan BearsKia Tigers

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.