Otevřít menu Zavřít menu

Squash prohrál svůj olympijský zápas

Biz

Moderní vs. tradiční - tak by se dal popsat souboj squashe s řecko-římským zápasem o jedno volné místo na seznamu olympijských sportů na OH 2020. Squash již několik let pracuje na modernizacích, aby přesvědčil MOV, že právě on je sportem budoucnosti, který je hoden účasti na olympijských hrách. Jak se squash prezentoval a proč třeba neuspěl?

Řecko-římský zápas byl vyřazen z programu her letos na jaře. Sedm měsíců stál nad propastí, která by znamenala jeho pravděpodobný konec nebo minimálně trnitý návrat mezi olympijskou elitu. Nakonec však dokázal za velice krátkou dobu prosadit zásadní inovace v pravidlech i své organizaci a na zasedání MOV v Buenos Aires byl znovu zvolen mezi olympijské sporty na úkor squashe a společné kandidatury softballu a baseballu.

Rozdíl mezi olympijským a neolympijským sportem je značný. Úspěšný kandidát získá skvělou vizibilitu, zájem sponzorů, motivaci pro hráče a výraznou finanční injekci od MOV i státních institucí. Naopak vyřazenému může neúspěch zasadit smrtelnou ránu. A to hrozilo i zápasu, který na olympiádě ještě nikdy nechyběl a patří mezi tradiční olympijské disciplíny již z období antiky.

Zápas ale zaspal období, kdy se všechny ostatní sporty včetně těch bojových modernizovaly, aby se přizpůsobily novým trendům sportovního marketingu a přiblížily se svým fanouškům.

O budoucnosti kandidátských sportů rozhoduje Mezinárodní olympijský výbor o 104 členech na základě 39 kritérií, mezi které patří např. popularita mezi fanoušky a sponzory, rovnocenné vnímání mužů a žen ve sportu, požadavky na stavbu olympijských areálů a další.

Do třetice všeho dobrého

Squash se pokoušel dostat mezi vybranou společnost již celkem třikrát. A do zatím poslední kandidatury vkládal své největší naděje. Vedením celé kampaně totiž pověřil společnost Vero Communications a zkušeného sportovního lobbistu Mika Lee, který má za sebou mimo jiné úspěšné kandidatury Londýna na pořádaní OH, Kataru na MS 2018 ve fotbale a kampaň sedmičkového rugby, které bylo přijato mezi olympijské sporty již v roce 2009.

2

Squash se sám sebevědomě prezentuje jako fantastický a moderní produkt, který hraje téměř 20 milionů mužů a žen na 50 tisících kurtech ve 185 zemích. Kampaň Squash 2020 se nevěnuje pouze sportu samotnému ale propaguje i svůj vlastní osobitý přístup ke sportování, který zahrnuje inovace a nové zážitky.

Základem celé komunikace byla prezentace squashe jako sportu, který oproti konkurentům nikdy na OH nebyl a může jim mnoho nového přinést. Toto se patrně ve finálním zúčtování stalo i jeho velikým minusem.

Vrchol kampaně, kterou podpořili i tenisté Murray a Federer, proběhl na sociálních sítích, které squash v porovnání s konkurenty ovládl (přes 125 tisíc fanoušků na Facebooku a 10 tisíc followerů na Twitteru) a představil i emotivní promo video, v rámci kterého Nicol David (šestinásobná vítězka MS) prohlásila, že by s radostí vyměnila všech šest medailí za jednu olympijskou.

Skleněný svět

Squash se profiluje jako mladý, dynamický a inovativní sport. I po stránce marketingu. Aby se squash stal ještě více přitažlivý pro TV diváky a fanoušky v hledišti začaly se na mezinárodních turnajích stavět pouze skleněné kurty, jejichž stěny jsou nasvíceny dofialova. Po dlouhém testování byla tato barevná kombinace společně s bílým míčkem zvolena právě proto, že je nejlépe vidět v TV přenosech.

Projekce barev a obsahu na stěny kurtu navíc přináší nové možnosti pro prezentaci sponzorů a pro aktivity pro fanoušky. Kromě toho TV kamery mohou nabídnout mnoho zajímavých úhlů pohledu a unikátní zpomalené záběry. V utkáních se jako v tenise používá systém podobný jestřábímu oku, který umožňuje kontrolu dopadu míčku.

Nejlepší ale na squashovém kurtu je jeho jednoduchá instalace a minimální požadavky na místo. Squashový turnaj by se proto mohl v budoucnu hrát třeba i na Staroměstském náměstí, u Buckinghamského paláce nebo na Wall Street.

3

Squash má obecně hodně co nabídnout a především všem ostatním ukázal moderní přístup v prezentaci sportovního produktu. Některé tradiční sporty by si ho mohly vzít za vzor. O to smutnější je, že svou šanci znovu nedostal.

Jak říkají odborníci a novináři, tak zástupci MOV dali v tomto roce „zápasu“ jen výchovnou facku, ale nikdy opravdu nepřemýšleli, že by ho vyřadili z olympiády. Tradice, peníze a lobby velkých zemí v čele s USA a Ruskem v tomto případě znovu ukázaly svou sílu. Který moderní sport podle vás v budoucnu pokoří tyto bariéry? Bude to squash?

 

SHARE
SHARE

Napsal
Svatopluk Smysl

Sváťa se v prostředí sportovního marketingu pohyboval poměrně dlouho. Realizoval aktivace sponzoringu například pro Českou spořitelnu, Hyundai, T-Mobile nebo Mattoni. Dva roky v éře „galacticos“ úzce spolupracoval s FK Jablonec, kde měl kromě jiného na starosti zápasové kampaně a program pro fanoušky. V současnosti už nahlíží na sportovní byznys ze strany klienta.


Nejčtenější

Tagy

Olympic GamesVero Communications

podobné články

Z návštěvníků se stanou tváře olympijských her v Sochi

Projekt Olympic Change oživuje všední životy ruských občanů


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.