Otevřít menu Zavřít menu

Zajímavosti ze světa sportovních stadionů

Biz

Přestávku mezi sezonami nevyužívají sportovní kluby a jejich majitelé pouze pro posilnění kádru, ale je to také jediné období, kdy je možné realizovat změny na stadionech tak, aby to negativně neovlivnilo zážitek fanoušků ze sportovního klání.

Jaké zajímavé modernizace a s tím spojené aktivity proběhly v létě na stadionech v Evropě i za mořem? A co díky nim získají fanoušci?

Moderní sportovní fanoušek začíná být velice náročný. Vyžaduje kvalitní sportovní výkon v nenahraditelné atmosféře utkání, ale zároveň chce vidět akce z opakovaných záběrů, chce mít ihned k dispozici aktuální informace a má potřebu sdílet zážitky a postřehy se svými přáteli na sociálních sítích.

Již dříve jsme prezentovali stadion Kansas City Sporting z americké MLS jako jednoho z pionýrů mezi technologickými inovátory na stadionech. Kansas ale není jediný klub, který se snaží být o krok napřed a nabízí fanouškům nadstandardní servis na stadionu i mimo něj.

SYNOT TIP ARÉNA sází na nový trávník

Nejmodernější český stadion určitě nedosahuje takové technologické úrovně jako nejkvalitnější evropské a zámořské arény, ale snaží se nabídnout fanouškům to nejlepší, co je v našich podmínkách možné.

Jeho velikou předností na rozdíl od ostatních sportovních komplexů u nás je nabídka VIP s celkovou kapacitou 1 100 míst, která splňuje nejpřísnější požadavky pro organizaci prestižních sportovních eventů.

 

A právě akce jako je UEFA Super Cup umožní dostat jméno stadionu do podvědomí diváků a přilákají zájem českých i zahraničních médií.

Multifunkční areál kromě fotbalu letos hostil také koncerty slavných hudebních kapel jako Depeche Mode nebo Iron Maiden, jejichž vystoupení si ale na hracím povrchu vybraly svou daň.

Pro pořádání utkání mezi Bayernem a Chelsea tudíž bylo nutné položit nový trávník a realizovat další změny, které vyjdou majitele až na 6 milionů Kč. Samozřejmě se nejedná o vyhozené peníze, ale o investici do budoucna, protože se počítá s tím, že se v Edenu uskuteční další zajímavé akce a utkání.

Jak je vidět z utkání Gambrinus ligy, tak se fanoušci mají na co těšit. Nový trávník bude asi přát především fotbalovým střelcům.

Divadlo snů na syntetický prknech

Chlouba Manchesteru United stadion Old Trafford, který je sídlem Red Devils již více než sto let, v létě také zažil výměnu trávníku. Poté co povrch nezvládal nápor bouřek na konci minulého roku, měli United co dělat, aby udrželi kvalitu trávníku hodnou Premier League alespoň do konce sezóny.

Po jejím skončení sáhlo vedení klubu k radikálnímu řešení a investovalo do nové travnaté plochy přes 930 tisíc liber, tedy asi 28 milionů Kč. Nejedná se ale o povrch ledajaký.

Po vzoru Wembley byl na Old Trafford položen částečně syntetický trávník protkaný dvaceti miliony umělými vlákny, který lépe snáší anglické klima i četnost zápasů anglické ligy.

Jakou výhodu ale získali díky výměně fanoušci kromě toho, že jejich oblíbenci budou mít v domácím prostředí ideální herní podmínky na cestě za obhajobou titulu?

United využili změny a na poslední utkání, které se na deset let starém povrchu odehrálo, pozval legendy klubu a bývalé ikony dalšího giganta Realu Madrid.

Diváci měli tedy příležitost na vlastní oči vidět exhibiční utkání, které ho se zúčastnil hvězdy světového fotbalu jako Scholes, duo Cole s Yorkem a na straně druhé Zidane, Morientes a Fernando Hierro.

MaUExh

Na utkání, které bylo i dalším rozloučením se Sirem Fergusonem, přišlo přes 60 tisíc lidí.

U nás i ve světě je obvyklé, že klub věnuje části starého trávníku svým fanoušků, pro než je to zajímavý artefakt a klubový suvenýr do sbírky. Rudí ďáblové u příležitosti jeho výměny pozvali své příznivce, aby zavzpomínali na nekrásnější trefy, které na něm padly, a sdíleli s ostatními, jak emotivní okamžiky prožívali.

V aplikaci This is your turf mohl každý určit gólový moment z domácího hřiště za posledních deset, který by rozhodně neměl být zapomenut. Odměnou fanouškům bylo celkem sto cen v podobě části trávníku ve speciálním skleněném vakuu, které by mělo uchovat barvu a podobu relikvie na věky.

ManU

Ve hře bylo také 25 kusů, na kterých se odehrály již zmíněné historické milníky. Jejich přesná lokace byla určena na základě GPS souřadnic ze služby Google Maps.

PSG loví diváky

Loňský mistr francouzské Ligue 1 Paris Saint-Germain vlastněný skupinou Quatari Sports Ivestments má vysoké sportovní i marketingové ambice. Po letošní sezóně spustil pařížský klub první fázi rekonstrukce Parku princů, který nezaznamenal žádnou zásadní stavební změnu od roku 1972.

V plánu je do Eura 2016, které hostí právě Francie, postupně navýšit současnou kapacitu pařížského svatostánku ze 49 000 až na 60 000 diváků. Stadion PSG patří tradičně k nejnavštěvovanějším ve francouzské nejvyšší soutěži a průměrné využití kapacity Parku princů se loni blížilo hranici 89%.

S instalací dalších sedaček pro fanoušky a sekcí pro rodiny s dětmi se ale objevuje hrozba, že by mohl být stadionu se současnou návštěvností na ligových utkáních až z jedné třetiny prázdný.

PSG se k této výzvě staví čelem a již teď začíná pracovat s fanoušky na tom, aby za hráči stál i v ročníku 2016 vyprodaný nebo téměř plný stadion. Potenciál tu rozhodně je. Tak třeba před čtvrtfinále Ligy mistrů proti Barceloně letos na jaře obdržel pařížský klub přes milion žádostí o vstupenky.

Fanoušci klubu nejsou žádní svatoušci a PSG proto vyžaduje na každé domácí utkání vstupenky na jméno a doprovod nezletilých do 16 let dospělým. PSG i proto na začátku nové sezony spustili moderní systém pro objednání vstupenek on-line, který usnadňuje aplikaci těchto restrikcí s cílem odstranit z fotbalu násilí a další fanouškovské neřesti.

PSG_tickets

Klub si tímto způsobem dokáže pojistit, že v případě problému s fanoušky, se inkriminované osoby na stadion již znovu nepodívají. To se samozřejmě nelíbí tvrdému jádru příznivců, ale je to určitě obrovský krok pro rozvoj fotbalu v Paříži.

Další velikou výhodou může být částečná eliminace černého trhu se vstupenkami. Překupník si může změnit jméno na vstupence, ale v den utkání před stadionem si e-ticket těžko někde vytiskne.

Systém pro zakoupení ale nabízí i další zajímavé vychytávky. Uživatel v reálním čase vidí, jaká konkrétní místa jsou na utkání stále k dispozici. V případě přebytku vstupenek může klub i jednoduše nastavit slevy na poslední chvíli a má přehled o tom, kteří uživatelé si vstupenky kupují, v jaké frekvenci a na jaké zápasy

PSG_seats

S těmito informacemi je poté mnohem jednodušší zacílit personifikované nabídky, které pravděpodobně uspokojí potřeby diváka.

V aplikaci je také možné z každé sedačky na stadionu spustit unikátní animaci, která nabízí 360-stupňový pohled z vybraného místa a umožní fanouškům si vybrat ten nejlepší úhel pro sledování Ibrahimoviče a spol.

Always on-line

I v USA se zaměříme hlavně na fotbal, ale na ten americký. Majitelé klubů NFL se pravidelně každý rok na jaře schází, aby probrali důležitá témata spojená s budoucností soutěže.

Tradičně se během několikadenních jednání volí místo konání budoucích Super Bowlů, projednávají se podmínky draftů, prevence zranění hráčů a další záležitosti. Letos byla jedním z hlavních bodů programu i nutnost technologických inovací na stadionech.

Může to znít neuvěřitelně, ale celková návštěvnost NFL od roku 2007 každý rok klesá (kromě poslední sezony, kdy stoupla ale pouze o 1 procentuální bod). Odliv fanoušků ze stadionu je spojen především se stále stoupající cenou vstupenek. Zároveň je ale způsoben i tím, že fanoušek má při sledování fotbalu doma u TV větší pohodlí a více možností než na stadionu.

Kluby si uvědomují, že jedinou možností, aby obhájily cenu vstupenek, je nabídnout fanouškům stejný nebo ještě lepší servis než by měli doma. Majitelé klubů se na meetingu shodli, že od nové sezony je potřeba, aby diváci na stadionech mohli sledovat opakované záběry téměř ze všech akcí v zápase (pravděpodobně i z těch sporných).

NFL

V poločase se bude exkluzivně pouze na obří obrazovce v aréně vysílat i dění v kabině. Televizní diváci tyto záběry z šatny k dispozici mít nebudou. A to hlavní na závěr.

Každý z nás asi zažil ten pocit bezmoci, kdy je na utkání mobilní síť natolik přetížená, že nemůžeme nikomu zavolat, natož se připojit přes telefon na internet a třeba jen zkontrolovat výsledky jiných utkání.

Mnoho klubů NFL proto nyní finišuje instalaci bezdrátových sítí, tak aby každý fanoušek na tribuně měl nadosah statistiky z utkání, informace z fantasy ligy, případně i video a audio obsah.

S Wi-Fi na stadionech je budoucnost sportovního marketingu doslova na dosah ruky a nabízí zcela nové příležitosti.

Utah Jazz například podepsal nedávno dvouletou smlouvu s firmou Sporting Innovations na revoluční platformu FAN360, který má za úkol vylepšit zážitek fanouška v hale a navýšit tržby klubu v době zápasu.

Systém využívá dvou digitálních komponent: mobilní aplikace, která doprovází fanouška po celou dobu utkání, a inteligentního softwaru pro analýzu dat z aplikace. Díky FAN360 jsem schopni zjistit, kdy přišel fanoušek na zápas, jak reaguje na nabídky jídla a pití, které si  může zakoupit na základě slevového kódu zaslaného aplikací. Ta monitoruje i jeho chování na sociálních sítích a dokáže vyfiltrovat jména hráčů, které v postech na Facebooku nebo tweetech použil.

NFL

Po odhalení fanouškova pravděpodobného oblíbence mu software sám odešle slevu na merchandising hráče. Navíc umožňuje získat data o přátelích fanouška, kteří pozitivně reagovali na jeho aktivity online.

Obecně jsme schopni o fanouškovi tedy získat kompletní sadu dat od preference typů vstupenek, jeho časový harmonogram, monitoring jeho aktivity na sociálních sítích i jeho nákupního chování. Čím více fanoušek na utkání chodí, tím lépe se dá sestavit jeho profil a následně i zpeněžit.

Kam tedy marketing na stadionech spěje? Možná se budeme opakovat, ale úspěšné kluby znovu a znovu dokazují, že jim jejich fanoušci nejsou lhostejní a snaží se jim nabídnout co nejosobnější spojení s klubem na stadionu i mimo něj. I za cenu nákladných investic.

Základním předpokladem úspěchu je získání co největšího počtu relevantních informací o každém jednotlivém zákazníkovi. Inspirace pro další vývoj hledejme ve světě showbyznysu, v hudebním průmyslu či umění.

Například Atlanta Falcons oznámili záměr nainstalovat na nový stadion sedačky, které se objevují ve 4D kinech. Jedná se o sedačky, které by se rozvibrovaly v okamžiku kontaktu dvou hráčů. Utopie nebo budoucnost? Co myslíte?

SHARE
SHARE

Napsal
Svatopluk Smysl

Sváťa Smysl je sportovec tělem i duší. Už od malička ale věděl, že se z něj nestane profesionál, a tak se začal věnovat své další zálibě - sportovnímu marketingu.


Nejčtenější

Tagy

Manchester UnitedNFLOld TraffordParis Saint Germain

podobné články

Asijská Tour Manchesteru United? Fanoušci se hvězd nedočkali!

Dobývání asijského kontinentu evropskými velkokluby

3 inspirace pro zapojení fanoušků do marketingových aktivit

V hledišti – Divadlo snů na Old Trafford