Otevřít menu Zavřít menu

V hledišti – Na břehu fjordu na zápase Strømsgodset IF vs. FK Baumit Jablonec

Dobýt drsný sever. Zabránit dalšímu rozmachu norských vikingů z města Drammen. Města, kterému vládne fotbalový klub Strømsgodset IF. To byly úkoly jednoho ze tří přeživších zástupců české kopané v kvalifikačních bojích evropských pohárů – FK Baumit Jablonec.

Cílová destinace byla velkou neznámou nejen pro fotbalisty, fanoušky, ale také pro zvědavé oko „SportBizu“. Je Drammen fotbalovou baštou? Jakými fans se může pochlubit? Liší se tamní fotbal a jeho marketing, propagace, komunikace od tradičních fotbalových bašt?

[sws_blue_box box_size=“600″]Zápas: Strømsgodset IF – Baumit Jablonec

Datum: 8. 8. 2013

Stadion: Marienlyst Stadion, Drammen

Počet diváků: 6 500 (87% kapacity)

Poměr cena/zážitek: 7/10 (maximum je 10)[/sws_blue_box] 

PŘEDZÁPASOVÉ SEZNÁMENÍ…

…jenom pro znalé norštiny

Komu se zachtělo poznat norského soupeře prostřednictvím oficiálního klubového webu neznajíc jediného norského slova, ten zaplakal. Jinak vizuálně dobře organizovaný web shrnující (dle obrázků) klasické info o fotbalovém klubu má jednu výraznou chybu. Nenabízí žádnou jinou jazykovou mutaci, nežli je norština. Pro klub hrající o Evropskou ligu veliký nedostatek! (Leč tato výtka směřuje také na hlavy dvou ze tří o Evropu bojujících českých celků. Pouze ostřílená plzeňská Viktoria nabízí anglickou verzi webu. Jablonec ani Liberec již nikoli – ani základní informace o klubu.)

Klub jde s dobou! Na webu odkazuje jak na sociální sítě, tak na mobilní verzi, RSS kanál i pro norskou Tippeligaen společnou mobilní aplikaci. Pro zajímavost, facebooková fanpage klubu čítá 14 916 uživatelů (pouhých 247 aktivních dle metriky „mluví o tom“). Stránka však již na první pohled představuje pouhé odkladiště odkazů na web. Na platformě sítě Twitter se Strømsgodset může „pochlubit“ 1 056 tweetujících fans.

…modrobílé město se připravuje na bitvu 

Dres_stromKdo mohl z online prostředí poznat Strømsgodset IF a jeho fanoušky také „offline“ osobně, měl s anglicky mluvícími fanoušky více štěstí.

Asi dvě hodiny před výkopem jsme začínali potkávat první fanoušky oděné do modro-bílých barev patřícím Strømsgodsetu. Modrobílá šála, dres, vlajka či čepice zdobily snad každého, kdo se kolem malého útulného stadionu pohyboval. Že by se kolem stadionu soustředili jen ti nejvěrnější? Omyl! Také poslední fanoušci procházející branami stadionu byli sladěni ve stejné kombinaci. První a významný signál silného propojení klubu s fanoušky!

Ti nám sdělují další informace, které jenom podněcují prvotní dojem silného vztahu s týmem. Téměř každý domácí ligový zápas Strømsgodset IF je vyprodaný. Kapacita stávajícího Marienlyst Stadion (7 500) již rozmachu drammenského fotbalu nestačí. Klub i fanoušci se tak mohou v brzké době těšit na nový moderní stadion.

Cesta od brány stadionu na vstupenkou určené sedadlo je krátká a rychlá. (Potkáváme také prodejce šál vyrobených speciálně pro utkání s Jabloncem). Security se s úsměvem pouze pohledem a dotazem ujistí, je-li vše v pořádku a odtrhují část vstupenky (moderní ticketingový systém v Drammenu nehledejme). Viditelně a smysluplně umístěné informační tabule ulehčující orientaci na malém stadionu zavedou i neznalého diváka na své místo… Show může začít!


PRVNÍ CHORÁLY ROZEZNĚLY TRIBUNY…

…a utichly až závěrečným hvizdem! Atmosféra je skvělá! Chorál střídá chorál, do fandění se zapojuje nejen hřmící kotel, ale pomocí hlasivek, potlesku i vířením šál také příznivci na zbylých třech zaplněných tribunách. Fandí se za stavu pro domácí nepříznivého (0:1), o to více za stavu nerozhodného (1:1) a neméně intenzivně za konečného (1:3). Skvělá atmosféra hodná vzoru pro české fotbalové prostředí.

Mírným zklamáním je absence jakékoli nadstavby v podobě předzápasového či poločasového programu. Ten byl mimo rozcvičování hráčů věnován pouze rozhlasovým reklamním spotům, sestavám klubů a debatám na tribunách.

Za pivem a klobásou na norský fotbal necestujte…Hot_dog

Pro mnohého českého fanouška je synonymem slova fotbal sousloví klobása & pivo. Pro norského nikoli. Našinec musel být občerstvením zklamán. Fakt, že budeme ochuzeni o předzápasové i poločasové pivo v téměř prohibicí svázaném Norsku, tolik nepřekvapil. Jednodušeji, než zakoupit v Norsku po 20. hodině pivo, neleznete i jehlu na dně nedalekého fjordu.

Avšak naději na dobré občerstvení v podobě uzeniny člověk uchovával. Marně. Zavděk musel vzít čemusi, co nelze nazvat jinak než párkem v palačince. Koho nenasytil svojí nutriční hodnotou, toho bezesporu zasytil hodnotou finanční. Jiná varianta občerstvení? Jako v kině – cola & popcorn.


MARKETING NA STADIONU? FOTBALOVÝ KLASICISMUS

Marketingová prezentace kubu i jeho partnerů na Marienlyst Stadion se nijak neliší od marketingové šedi většiny fotbalových stánků. Vrcholem invence jsou bannery kolem umělým povrchem „porostlého“ hřiště a pod zastřešením tribun, světelná tabule s logy klubů a soutěže, rozhlasové reklamní spoty… Nic navíc. Žádná kreativa. Naopak chybí takové „drobnosti“ jako zápasový bulletin – byť třeba v norštině! Ani zrnko máku navíc.

S přihlédnutím k zaujetí strømsgodsetsých příznivců je absence invenčního a hlubšího propojení klubu a aktivace jeho partnerů právě se zarputilými fanoušky do očí bijící nevyužitá příležitost!

Srtrom_pic

Sečteno podtrženo. Strømsgodset IF má jak vidno z naší krátké návštěvy nemalé mezírky v realizaci svého marketingu a nadstavbové komunikace s fanoušky. Ale na druhou stranu – toho, čeho se například české kluby snaží svými marketingovými aktivitami prvotně dosáhnout, nalákat diváky na stadion a podnítit v nich hrdého věrného fanouška – se již drammenským podařilo dosáhnout.

Čeho by byl (lépe řečeno bude) schopen klub dosáhnout s kreativnějším pojetím své marketingové komunikace?

[sws_blue_box box_size=“600″]Která věc se vám nejvíce líbila a mohla by být inspirací pro ostatní kluby?

  • Profesionalita pořadatelské služby. Jediný důvod, proč si osob security fanoušek všiml, byl jejich pozitivní a profesionální přístup.

Co byste pořadatelům nejvíce vytknul?

  • Absence jakéhokoli doprovodného programu nad rámec fotbalového utkání.
  • Absence zápasového bulletinu.
  • Úroveň a pestrost občerstvení.
  • Absolutní opomenutí kreativní propagace partnerů klubu v rámci jejich prezentace na stadionu.

Doporučil byste zážitek ze zápasu i svým přátelům: 7/10 (maximum je 10) [/sws_blue_box] Scorecard Jablonec

Další reportáže:

NHL: Tampa Bay Lightnings – Toronto Maple Leafs 5:2, Hodnocení: 7/10

MLS: New York Red Bulls – Sporting Kansas City 0:1, Hodnocení: 9/10

Scottish Premier League: Partick Thistle FC – Dunfermline Athletic FC 3:3, Hodnocení: 8/10

MLB: Milwaukee Brewers – Arizona Diamondback 2:9, Hodnocení: 9/10

Baráž TELH: HC Olomouc – Piráti Chomutov 2:3p, Hodnocení: 5/10

FA Cup: Manchester United – Reading FC 2:1, Hodnocení: 8/10

La Liga: FC Barcelona – Real Madrid (Camp Nou, Barcelona), Hodnocení: 10/10

KHL: Slovan Bratislava – HC Lev Praga (Slovnaft Aréna, Bratislava), Hodnocení: 7/10

Premier League: Chelsea F.C. – Blackpool F.C. (Stamford Bridge, Londýn), Hodnocení: 8/10

NHL: Philadelphia Flyers – Pittsburgh Penguins (Wells Fargo Center, Philadelphia), Hodnocení: 10/10

Tipsport ELH: Rytíři Kladno – HC Kometa Brno (Městský zimní stadion Kladno), Hodnocení: 2/10

KHL: Severstal Čerepovec – HC Lev Poprad (Ice Palace, Čerepovec), Hodnocení: 6/10

Serie A: AC Milán – SSC Neapol (San Siro, Milán), Hodnocení: 3/10

KHL: HC Lev Poprad – Avtomobilist Jekaterinburg (Zimný štadión mesta Poprad), Hodnocení: 5/10

 

SHARE
SHARE

Napsal
Zdenda Novotný

Sportem - ač zřejmě žádný grandslam, olympijskou medaili, mistrovský titul či sportovce roku nevyhraje - se Zdenda vrchovatě baví po celý dosavadní život.


Nejčtenější

Tagy

Baumit JablonecStrømsgodset IFUEFA Europa League

podobné články

Proč jsou Sparta, Slovácko a Viktoria Plzeň tři kluby, které...


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.