3 inspirace pro zapojení fanoušků do marketingových aktivit

Pryč jsou doby, kdy marketing byl jednosměrnou monologem mezi značkou a cílovou skupinou. Rozvoj internetu a sociálních médií otevřel pro sportovní značky možnosti, jak mnohem osobněji budovat vztahy se svými fanoušky. Dnešní marketing se nedělá směrem k fanouškům, nýbrž společně s fanoušky.
Níže naleznete ukázky tři marketingových aktivit ze světa. Každý příklad je trochu jiný, ať již kontextem, nebo nástroji, které v něm byly použity. Všechny ale mají jedno společné – zapojení fanoušků je u každého příkladu hlavní marketingovou rozbuškou, bez které by to nefungovalo.
Buffalo Bills
Drafty jsou nezbytnou součástí severoamerické sportovní kultury. Kluby během nich činí rozhodnutí, která mohou mít dramatický dopad na jejich ekonomiku a další fungování. Drafty jsou proto hodně sledovány i samotnými fanoušky, kteří jsou zvědaví na nové posily svého týmu.
Tým NFL Buffalo Bills se rozhodl v rámci letošního draftu aktivovat své partnerství s populárním kanadským řetězcem Tim Horton’s. Bills se rozhodli prostřednictvím twitterové soutěže vybrat jednoho fanouška, který vyhraje právo oznámit volbu Bills ve čtvrtém kole draftu. Hodně lákavá nabídka.
Pravidla soutěže byla docela banální. Fanoušci měli poslat fotografie, jež by dokázali, že právě oni jsou největší fanoušci Bills. Twitterové příspěvky pochopitelně museli doprovodit příslušným hashtagem (#billsdraft) a tweet adresovat účtu partnera (@TimHortonsUS).
A-League
Koncem července tohoto roku přijede do Austrálie tým Manchesteru United, aby na své celosvětové túře sehrál zápas s výběrem australské fotbalové ligy Hyundai A-League. Už teď je jasné, že zápas bude vyprodán a bude se jednat o velkou událost.
Jak do toho zapojila fanoušky A-League? Tak, že jim nabídla možnost spoluúčasti na volbě členů ligového výběru, který si zahraje proti United. A váha hlasu fanoušků není zanedbatelná – mají rovných 50 procent. Zbyla polovina je rozdělena mezi hlasování speciálního All-Star výboru a trenéra ligového výběru – ten byl mimochodem sám vybrán fanoušky.
Svůj tým si fanoušci mohou vytvořit v interaktivní webové aplikaci. Vybírat lze i ze známých fotbalových jmen jako např. Alessandro Del Piero a Emile Heskey. Fanoušci si dokonce mohou zvolit i rozestavení, v jakém bude tým hrát a kapitána výběru ligy.
NHL
Nejlepší hokejová soutěž světa směřuje ke Stanley Cupu. Pohár pro vítěze si mohou vychutnat jen hráči vítězného týmu. A také jeden z majitelů kreditní karty DISCOVER, který prostřednictvím facebookové stránky finanční značky nahraje svou fotografii, na které, podobně jako u aktivace Buffalo Bills, demonstruje svou vášeň pro hokej.
DISCOVER pak vybere tři finalisty, o kterých se pak hlasuje na Facebooku. Vítěz vyhraje jeden den ve společnosti Stanley Cupu a navrch ještě zájezd na jeden z finálových zápasů.
Shrnutí
Jakou inspiraci by si ostatní mohli vzít od výše uvedených značek?
Jednoduchost. Ať děláte cokoliv, tak je vždy důležité se držet pravidla jednoduchosti. Fanoušci by měli rychle během pár sekund pochopit, co se od nich čeká a co z toho budou mít. Všechny tři ukázky to splňují.
Soutěž. Není to určitě podmínka, ale správně nastavená soutěž vždy dokáže výrazně podpořit a motivovat zapojení fanoušků. Pokud je soutěž spojena s mimořádnou zážitkovou cenou jako v případě Buffalo Bills, funguje dokonale. O dni se Stanley Cupem nemluvě.
Interaktivita. Dobrý nápad je základ, ale plusové body jdou získat i způsobem jeho realizace. Příkladem povedené exekuce je webová aplikace A-League.
Aktivace partnerství. Sponzorské peníze jsou v Česku dominantním zdrojem příjmů, takže by sportovní značky měly přemýšlet nad tím, jak do svých aktivit přibrat své komerční partnery. Partneři by měli využívat exkluzivní přístup ke sportovnímu produktu a tento přesunout také na své klienty.