Otevřít menu Zavřít menu

V hledišti – Divadlo snů na Old Trafford

Manchester United patří k tradičním anglickým klubům, jejichž značka už dávno přesáhla hranice Anglie a stala se celosvětovým sportovním fenoménem. Podle společnosti Deloitte má tento klub přibližně 75 milionů fanoušků po celém světě, zvláště pak na asijském trhu, kam United zavítají každý rok v rámci letní přípravy. Tento fakt  je zřejmý i při návštěvě domácího stadionu Old Trafford.

[sws_blue_box box_size=“616″]

Zápas: Manchester United – Reading FC 2:1 (FA Cup)
Datum: 18. únor 2013
Stadion: Old Trafford
Počet diváků: 75 213 (99% kapacity stadionu)
Poměr cena/zážitek: 8/10
[/sws_blue_box]

V pondělí 18. února odehrál Mancheter United utkání FA Cupu proti Readingu. Způsobů, jak se dopravit na Old Trafford, je několik. Fanoušci si můžou vybrat mezi vlakem, nadzemní dráhou, městským autobusem nebo autem, jehož zaparkování v okolí stadionu přijde na 9 liber, tj. zhruba 270 korun. My jsme si vybrali třetí možnost, tedy autobus, který nás z centra města zhruba za dvacet minut zavezl přímo ke stadionu.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

V blízkém okolí stadionu se nachází mnoho stánků s občerstvením, které jak se později ukázalo, nabízí větší a daleko atraktivnější sortiment než samotný Old Trafford. Na své si ale přijdou především milovníci klubových šál, jejichž nabídka je naprosto ohromující. Výjimkou nejsou ani šály připomínající zároveň jak mužstvo domácí, tak i hostující. Najít správný vchod je otázkou pár minut, ale v případě nesnází jsou ochotni pomoci i přítomní policisté.

Vchodem, který působí poněkud stísněně, se dostáváme do našeho sektoru. Místa máme ve východní části stadionu s kapacitou 75 765 diváků. Na člověka, který nikdy nebyl na tak velkém stadionu, udělá určitě velký dojem, když tunelem vejde do otevřeného prostoru Old Trafford. Na ty “více ostřílené” fotbalovým prostředím může působit trochu zvláštně střecha, která se snáší směrem k hřišti a zabraňuje tak divákům v horních řadách ve výhledu na oblohu. Vidět nejsou zcela ani postranní tribuny. Divákovi tak uniká pohled na zaplněný “kotel”, jak je to obvyklé na jiných stadiónech. S potěšením ovšem zjišťujeme, že na tribuně není taková zima jako mimo stadion.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Minuty před zápasem jsou vyplněny klubovou hymnou a tradičním čtením sestavy, kterému vydatně napomáhá celý stadion. Ten se zcela zaplní až těsně před výkopem, ale i tak jsou patrná prázdná místa. I když je FA Cup nejstarší a tradiční anglická soutěž, pro klub jakým United je, je přece jenom prioritou Liga mistrů či domácí Premier League.

Průběh prvního poločasu není fotbalově úplně zajímavý, ovšem nasazení hráčů nenechá nikoho chladným. K mému částečnému zklamání se kromě chvilkového mohutného skandování “United” moc nefandí. To může být způsobeno menší atraktivitou zápasu, nebo rozložením publika, které bylo zvláštně na naší tribuně složené z velké části “sportovními turisty”.

O přestávce se část diváků přesune do zázemí tribuny. Prostor se rychle zaplní a my se ptáme sami sebe, co by se stalo, kdyby se celá tribuna rozhodla dát si něco k jídlu či k pití. Nabízený sortiment nikoho neurazí. Skládá se tradičně z piva, nealka či hot dogu. Zajímavé je, že nabídka piva se zcela liší od té v anglických hospodách. Zde si člověk může vybrat pouze pivo thajské či jiné asijské značky. Bohaté programy o přestávkách nejsou v Anglii obvyklé, a tak se většina diváků věnuje rozboru hry v první v prvním poločase.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Druhý poločas je daleko zajímavější a k radosti domácích fanoušků střílejí United hned dva góly za sebou. Atmosféra se okamžitě zlepšuje a dojde i na tradiční chorály v podání více než sedmdesátitisícového davu. V závěru Reading ještě upravuje skóre na konečných 2 – 1, ale do dalšího kola postupují nakonec domácí United. Žádná velká děkovačka se nekoná. V době závěrečného hvizdu už je stejně víc jak čtvrtina stadionu na cestě domů.

Samotným zážitkem je ovšem návštěva fanshopu, jehož sortiment odpovídá velikosti i popularitě klubu. Jsou zde k dostání jak věci do domácnosti, tak i základní vybavení na fotbal či golf, vše samozřejmě s logem klubu. Nabídka sportovního oblečení nemá konce. Zvlášť se mi líbí, že je zde nepřeberná nabídka věcí, které si člověk může vzít nejenom v den zápasu. Takto se United prezentují i mimo fotbalové prostředí, což zvyšuje povědomí o jejich „značce“.

Na závěr je potřeba vyzdvihnout bezpečnostní a organizační stránku zápasu, která je zvládnuta na jedničku. Anglie je známá velice striktním přístupem k fotbalovým výtržníkům, což se odráží v převážně nekonfliktním fotbalovém prostředí. Někteří mohou namítnout, že právě to má za následek nepříliš časté fandění. Přeci jenom rodiny s dětmi, které v hledišti převažují, těžko vytvoří bouřlivou atmosféru.

Ovšem United, stejně jako převážná část anglických klubů, se vydal cestou budování značky, kde v centru zájmu je jenom a pouze fotbal. Klub se navíc díky své hvězdné sestavě může ucházet o přední příčky doma i v Evropě. Každý zápas vám tak může nabídnout zážitky, které později vstupují do dějin jak anglického, tak i světového fotbalu. Ne nadarmo se tedy stadionu na Old Trafford přezdívá „Divadlo snů”.

[sws_blue_box box_size=“616″]

Která věc se vám nejvíce líbila a mohla by být inspirací pro ostatní kluby?

Bezchybně zvládnutá organizace a bezpečnost na stadionu.

Co byste pořadatelům nevíce vytknul?

Klub by si zasloužil lepší stadion. Místo toho se podle posledních informací chystá rekonstrukce a rozšíření kapacity Old Trafford.

Doporučil byste zážitek ze zápasu i svým přátelům: 8/10 (maximum je 10)

[/sws_blue_box]

 

manchester_old trafford

 

Další reportáže:

La Liga: FC Barcelona – Real Madrid (Camp Nou, Barcelona), Hodnocení: 10/10

KHL: Slovan Bratislava – HC Lev Praga (Slovnaft Aréna, Bratislava), Hodnocení: 7/10

Premier League: Chelsea F.C. – Blackpool F.C. (Stamford Bridge, Londýn), Hodnocení: 8/10

NHL: Philadelphia Flyers – Pittsburgh Penguins (Wells Fargo Center, Philadelphia), Hodnocení: 10/10

Tipsport ELH: Rytíři Kladno – HC Kometa Brno (Městský zimní stadion Kladno), Hodnocení: 2/10

KHL: Severstal Čerepovec – HC Lev Poprad (Ice Palace, Čerepovec), Hodnocení: 6/10

Serie A: AC Milán – SSC Neapol (San Siro, Milán), Hodnocení: 3/10

KHL: HC Lev Poprad – Avtomobilist Jekaterinburg (Zimný štadión mesta Poprad), Hodnocení: 5/10

 

SHARE
SHARE

Napsal
Martin Freund

Martin strávil sedm let v Anglii, kde studoval a pracoval. Po návratu
do Česka může konečně navštěvovat zápasy svého oblíbeného hokejového
klubu. Nepohrdne ale ani jinými sportovními akcemi, kterých se rád
účastní ať už pasivně, či aktivně. Rozvoj sportovního marketingu v ČR
bere jako hobby a příležitost jak přispět k popularitě sportu.


Nejčtenější

Tagy

Manchester United

podobné články

Asijská Tour Manchesteru United? Fanoušci se hvězd nedočkali!

Dobývání asijského kontinentu evropskými velkokluby

Zajímavosti ze světa sportovních stadionů

3 inspirace pro zapojení fanoušků do marketingových aktivit


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.