Otevřít menu Zavřít menu

3 překážky sportovního marketingu v Čechách

Historicky první SportBiz LIVE je za námi. Čtyři zkušení přednášející z amatérského i profesionálního sportu, desítky na informace natěšených návštěvníků přímo v sále a stovky sport-marketingových nadšenců u živého přenosu na internetu hledalo odpověď na otázku “Dá se v Česku dělat sportovní marketing?”

Kladná odpověď na úvodní otázku asi nikoho nepřekvapila, vždyť právě přednášející hosté a prezentace jejich práce byli nejlepších důkazem toho, že sportovní marketing se v Česku dělat dá. Někdy poněkud nízkonákladově, někdy trochu „na koleně“, ale o to s větším nadšením, někdy velmi profesionálně a na úrovni, se kterou bychom se neztratili ani ve světovém srovnání.

Ve všech případech znělo jako součást odpovědi i malé „ale“. Ano, sportovní marketing se v Česku dělat dá, ale…

Sportovní marketing v Česku nemá často na růžích zrovna ustláno. Stále existuje celá řada překážek, klišé, omezení nebo specifik, která práce ve sportovním marketingu přináší. A jaká jsou ta hlavní?

1. Význam a úloha sportovního marketingu je značně podceněná

Když se podíváme na nejlepší české fotbalové kluby, bude jejich roční rozpočet atakovat částku 200 mil. korun. Avšak marketingový rozpočet stejného klubu (nezapočítávám mediální a jiné bartery) pravděpodobně nepřekročí 2 mil. korun a častěji bude ještě výrazně nižší, s dovětkem: „Vydělejte si na to!“

Výdaje na marketing tedy dosahují pouze 1% celkové rozpočtu. Co je tedy důležitější? Těch jedenáct hráčů na ploše nebo několik tisíc diváků na tribunách a desítek tisíc u TV obrazovek? Jestliže připustíme, že hlavním úkolem marketingu je budování vztahu klubu s fanoušky a prezentace klubu směrem k veřejnosti a sponzorům, tak se výše této částky na marketing a především její podíl v rámci celkového rozpočtu jeví jako naprosto nedostatečná.

2. Marketingu sportu tady rozumí každý

Je to trochu jako s fotbalem. Když půjdete po důležitém zápase do hospody, tak se určitě dozvíte přesné důvody naší porážky nebo vítězství, jakým systémem jsme měli hrát, kdo měl nastoupit, jak jsme měli střídat atd.

Marketing sportu je obdobný.

Připravte se na to, že ať uděláte cokoliv, vždy se najde mnoho lidí, kteří budou přesně vědět, jak jinak a lépe jste to měli udělat. Je třeba jen vydržet. Doba, kdy profesionální sportovci po ukončení kariéry automaticky nastupovali na pozice marketingových manažerů sportovních klubů, je snad také již za námi a marketing sportu bude v rukou opravdových profesionálů s odpovídajícím vzděláním, zkušenostmi a talentem.

3. Potenciál vyšší než využívaná realita

Ať už se podíváme na stranu klienta nebo na stranu druhou (sportovní svaz, klub, sportovce), existuje mnoho příležitostí, jak udělat daný sportovní produkt atraktivnější. Jsme svědky situace, kdy řada sportů, svazů a klubů (často „těch menších“) již pochopila, marketingově pracuje a snaží se svůj potenciál maximálně využít.

Na SportBiz LIVE představené projekty Pirátů Chomutov a práce s fanouškem ze strany AC Sparta Praha jsou toho výborným příkladem. Na druhé straně existuje řada příkladů toho, jak špatně se některé organizace o svůj produkt starají a spíše než cestou za využitím potenciálu lze jejich aktivitu označit jako přešlapování na místě.

Dělat v Česku sportovní marketing není jednoduché, ale určitě to smysl má. Jakákoliv marketingová aktivita je pod přísnou kontrolou těch nejzasvěcenějších – fanoušků. Jejich hodnocení bývá často nekompromisní. Velmi rychle víte, zda jste uspěli nebo ne. A úspěch stojí opravdu za to. V málokteré oblasti je dobrý výsledek tak hmatatelný a tak emocionálně silný. Plný stadion nadšených fanoušků zapojených do vaší marketingové aktivace je něco, na co se nezapomíná.

Tak ať se nám daří.

 

SHARE
SHARE

Napsal
Jakub Dlouhý

Jakub Dlouhý je předsedou představenstva společnosti Concept One a.s., kterou v roce 2002 založil. Jako bývalý aktivní sportovec tak dokázal spojit svou největší zálibu, sport, s prací. Po úspěšně dokončeném vysokoškolském studiu, pobytu v zahraničí a několika letech hledání, našel svou profesní roli na poli sportovního marketingu. Prvním výrazným úspěchem agentury Concept One bylo reklamní využití olympijského vítěze Aleše Valenty. Následoval rozvoj aktivit v největších českých sportech (fotbal, hokej a olympijské sporty), kde společnost realizuje řadu zajímavých projektů.


Nejčtenější

Tagy