Otevřít menu Zavřít menu

Zprávy ze světa sportovního byznysu: FIFA vs. MLS, Emirates vs. FIFA a rozdělování peněz do sportu v Anglii

Biz

Šéf světového fotbalu Sepp Blatter se poměrně nečekaně pustil do americké Major League Soccer. V rozhovoru pro televizní stanici Al Jazeera se prezident FIFA kromě jiného nechal slyšet, že „fotbal se v Americe trápí a že tam není žádná silnější fotbalová liga.“ Americká společnost si podle něj fotbal neoblíbila. Blatter dále vyčítá americkému fotbalu, že od pořadatelství mistrovství světa v roce 1994 nedostal na úroveň velkých severoamerických, ani nejlepších evropských fotbalových soutěží.

Otázka je, zdali to šéf FIFA tak skutečně myslel, nebo je za tím třeba hledat jiné úmysly. Pravda to nicméně není. Americký fotbal zažívá aktuálně obrovský boom. Fotbal je dnes dle počtu aktivních hráčů nejpopulárnější sport mezi americkou mládeží. Průměrná návštěvnost na zápasech byla v poslední sezóně vyšší 18 807 diváků – to je více než měla v minulé sezóně NBA i NHL.

Zájem fanoušků je podpořen i rozvojem fotbalové infrastruktury. Všech 19 týmů soutěže už dnes hraje na fotbalu uzpůsobených stadionech, povětšinou nových a moderních. LIVESTRONG Sporting Park, kde své zápasy hraje Sporting Kansas City, je po marketingové stránce nejmodernějším fotbalovým stadionem současnosti.

A argument, že MLS není na úrovni NFL? Ano, není. Ale to snad nikoho nepřekvapí – NFL zahájila svou činnost v roce 1920, zatímco MLS o 73 let později. O Premier League ani nemluvě.

Za zmínku stojí i internetové a obecně digitální prezence MLS, která je bezkonkurenčně nejlepší ze všech fotbalových lig světa a šlape na paty americké velké čtyřce. To ale není takovým překvapením. Hlavní komisionář MLS je Dan Garber, který byl předtím během šestnácti u amerického fotbal mimo jiné prezidentem NFL International a měl na starosti jeho mezinárodní expanzi.

Kolem a kolem, profesionální fotbal má v USA hodně daleko od trápení se.

[sws_divider_basic]

Sepp Blatter figuruje i ve druhé zprávě. Letecká společnost Emirates se nedávno nechala slyšet, že si ještě pořádně rozmyslí, zda obnoví svou smlouvu s FIFA. Důvodem je liknavý postoj FIFA směrem ke svým korupčním kauzám a některým podivným hlasováním.

Dubajská aerolinka je jedním ze šesti hlavních partnerů FIFA a její aktuální smlouva se světovým fotbalem vyprší v roce 2014. Za osmileté partnerství zaplatí Emirates celkem neuvěřitelné 3,8 miliardy korun, tj. 475 milionů korun ročně.

Představitelé Emirates se nechali slyšet, že je znepokojuje, že FIFA neustále mluví o potírání korupce, ale chybí reálné činy, které by tento problém řešili. Emirates zároveň deklarovali, že si na prodloužení smlouvy FIFA musí počkat až do roku 2015.

Korupce však není jediným bodem mezi Emirates a FIFA, resp. Blatterem. Emirates již dříve hodně roztrpčeně reagovali na Blatterův výrok, že v současném fotbale korupce neexistuje a že všechny problémy lze vyřešit podáním ruky po zápase. Ostrá reakce Emirates později přinutila Blattera se za svůj výrok omluvit.

[sws_divider_basic]

Anglická vládní agentura Sport England, která má na starosti rozvoj anglického sportu, oznámila rozdělení prostředků na dalších pět let. Ze 46 sportů jich 31 dostane více peněz než v předchozí pětiletce. Absolutně nejvíce si polepší cyklistika, netball, fotbal, triatlon a parkúr. Naopak nejvíce si pohorší ragby, kriket, tenis a judo. V případě kriketu a ragby to bylo z důvodu předchozích velkých investic.

Sport England pošle v letech 2013 až 2017 do anglického sportu celkem 15,4 miliardy korun. Hlavní zdroji prostředků jsou státní rozpočet a výnosy z National Lottery.

Na rozdělování peněz v anglickém sportu je zajímavé, že Sport England při rozdělování prostředků hodně přihlíží k tomu, jak daný sport sám rozvíjí svou členskou základnu a jaká je jeho strategie rozvoje.

Právě na toto kritérium nejvíce doplatila tenisová asociace, jež dostane o 210 milionů korun méně. K tomu je třeba připočíst dalších 300 milionů, které obdrží tenis jen za podmínky, že do roka předloží jasný strategický plán, jak přilákat na kurty více Angličanů.

Britský profesionální tenis sice zažívá díky úspěchům Skota Andy Murrayho a původem Australanky Laury Robson vynikající období, na nižších úrovních však nestíhá reagovat na vysoce konkurenční sportovní prostředí a zájem o něj klesá. Počet aktivních tenistů, kteří si alespoň jednou týdně zahrají 30 minut, se za poslední čtyři roky zmenšil o 25 procent.

Sport England v odůvodnění říká, že britský tenis (LTA) si nebyl schopen uvědomit, že v dnešní konkurenci tenis nemůže spoléhat na to, že si ho lidé vždy najdou. Naopak musí se snažit jít zákazníkům vstříc a snažit se poznat, co zákazníci požadují.

 

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

EmiratesFIFAMLSNBANFLNHL

podobné články

5 důvodů, proč by Pelé neměl být dobrým reklamním terčem

Biznis, šport a náboženstvo


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.