Otevřít menu Zavřít menu

Zprávy ze světa sportovního byznysu: Krize kolem českého nároďáku, ekonomický úspěch Swansea City a FIFA v boji proti prázdným sedadlům

Biz

Snažit se shrnout uplynulý týden a nezmínit situaci kolem trenéra české fotbalové reprezentace, to je jako ignorovat ignorovat toho příslovečného slona v obyváku. Prostě je to příliš velké a důležité na to, to jen tak přejít.

Napsáno toho bylo spousta, tak jen stručně. Situace je jasná. Fotbaloví fanoušci v Česku ztratili důvěru v kouče a více méně i celý realizační tým u české reprezentace.

Fanoušci fotbalové reprezentaci prostě nevěří – dokláda to i těch dvanáct tisíc podpisů petice za odvolání hlavního trenéra nároďáku.  Důvěra je základ každé ekonomicky úspěšné značky. Je to přesně to, co rozhoduje o tom, že si fanoušek příště koupí vstupenku, dres, nebo alespoň zapne doma televizi. Je oprávněná obava, že cokoliv z tohoto výčtu udělá s každým dalším reprezentačním setkáním stále méně a méně fanoušků.

Jaká je příčina aktuálního stavu? Jisté je, že národní tým s výjimkou pár povedených momentů již dlouho nenabízí zrovna kvalitní produkt, na který by se stály fronty. To se však může stát kdekoliv. Co by se však nemělo stát, je nechat tu situace eskalovat a eskalovat. A eskalovat. A co víc – ještě přilít trochu benzínu do ohně a sdělovat fanouškům, že jsou zmanipulováni médii.

Nespočet příkladů z praxe ukazuje, že bojovat s vlastními zákazníky je cesta do pekel. Aktuální stav již atakuje hranici udržitelnosti. Získat ztracenou důvěru nebude jednoduché – obzvláště v kontextu dalších problémů, které český fotbal obklopují.

[sws_divider_basic]

Welšský klub Swansea City začal již druhou sezónu v Premier League. Když se tam nedávno ohlédli za tou loňskou, mohli být spokojení. Klub skončil na solidním 11. místě a během jednoho roku v nejbohatší fotbalové lize světa se dostal z červených čísel do pěkného zisku ve výši 444 milionů korun (kumulovaná ztráta Sparty Praha je skoro 800 milionů). Zhruba třetinu z této částky klub získal jako kompenzaci za trenéra Rodgerse, po skončení sezóny odešel do Liverpoolu.

Na Swansea je zajímavé, že zhruba pětinu akcí klubu vlastní samotní fanoušci. A ti si svou investici řádně hlídají – v posledních dvou sezónách klub pokaždé vyprodal své permanentní vstupenky.

Klub aktuálně nemá žádné dluhy a tak ve Swansea plánují investice do jeho budoucího rozvoje. Plánuje se rekonstrukce stadionu, která zvětší počet míst z 20 500 na 32 tisíc. Swansea kromě toho plánuje využít výhodně pronajatých ploch od místní univerzity – chce tam zřídit moderní tréninkový komplex. Klub však posílil také na hřišti. Za 160 milionů korun přišlo do Swansea španělské křídlo Pablo Hérnandez z Valencie.

Swansea bude stát za to sledovat – dobrá případová studie transformace klubu.

[sws_divider_basic]

Šlechetný boj vyhlásila FIFA. Ta se rozhodla po zkušenostech ze světového šampionátu v Jižní Africe a letošního Eura zabránit situaci, aby na vyprodaných zápasech zůstala spousta prázdných sedadel. Její příčinou jsou zejména vstupenky pro sponzory, které často zůstávají nevyužity.

Už od příštího šampionátu v Brazílii tak sponzoři budou muset dva až tři dny před zápasem nahlásit jména těch, co skutečně přijdou na stadion. FIFA tak získá možnost nevyužité vstupenky uvolnit zpět do prodeje fanouškům. Vstupenky sponzorům se navíc budou distribuovat až v den zápasu.

Správný krok od FIFA. Je to mnohem jednodušší než vysvětlovat fanouškům, proč jsou volná sedadla, když už jsou vstupenky vyprodané. Fanoušci by to měli ocenit. A sponzoři také – je přece i v jejich zájmu, aby se tak vrcholná událost odehrála za účasti co nejvíce fanoušků.

 

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

FIFAPremier LeagueSwansea City

podobné články

Fotbalové MS žen se zvětšuje. Od příštího turnaje již s 32...

Souboje v rámci odvětví. Ambush kolem MS v Brazílii

Sponzorství a Mistrovství světa v Brazílii. Kolik značek se na...

3 zprávy ze světa sportovního byznysu: Arsenal, FIFA vs. fotbaloví...


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.