Otevřít menu Zavřít menu

Zprávy ze světa sportovního byznysu: NFL a MLB

Značka NFL utrpěla nedávno docela nečekaný šrám, a to paradoxně v době kdy NFL prochází velmi příznivým obdobím.

Začalo to přitom docela nevinně. Před startem letošní sezóny se vedení soutěže nedohodlo na nové kolektivní smlouvě s asociací rozhodčích. Hlavním problémem byl odlišný postoj obou stran ohledně penzijního plánu rozhodčích. Celková suma, o kterou v této záležitosti šlo, byla z pohledu ročních tržeb ligy (9,5 miliard USD v roce 2011) skutečně zanedbatelná - pouhé 3,3 milionů dolarů.

Komisionář soutěže Roger Goodell však odmítnul přistoupit na návrhy rozhodčích a liga tak na startu povolala záložní sudí. Situace eskalovala v zápase mezi Seattle Seahawks a Green Bay Packers, šampiony z roku 2010. Verdiktem, který vstoupil do dějin celé NFL, se rozhodčí rozhodli v posledních sekundách přisoudit  touchdown a díky němu i vítězství Seahawks – navzdory tomu, že míč byl chycen obráncem Packers.

 

 

Ke smůle NFL se tato situace odehrála v ten nejméně vhodný čas, a to v rámci Monday Night Football na ESPN, jež je léta vlajkovou lodí televizních přenosů z NFL a pravidelně jej sleduje celá Amerika.

První reakce NFL byla docela sebevědomá – liga dala jednoznačně najevo, že odmítá navzdory trapasu přistoupit na požadavky asociace rozhodčích. Reakce fotbalové veřejnosti však byla zcela opačná. Fanoušci, hráči, novináři a dokonce i prezident Obama vyzvali vedení NFL k tomu, aby se co nejrychleji dohodla s asociací a umožnila jejich návrat do soutěže.

Výhoda internetu a konkrétně sociálních médií, že dokážou rychle spojovat lidi a šířit zprávy, se v tomto případě obrátila pro značce NFL. Podle nástrojů zkoumajících sentiment zpráv obsahujících reference o NFL, bylo v době po inkriminovaném zápase 78 procent všech zpráv negativních!

Vedení NFL nakonec nezbylo než kapitulovat a komisionář Goodell se nakonec fanouškům omluvil a oznámil záměr se s rozhodčími urychleně dohodnout. Podle nové smlouvy by rozhodčí měli v průměru brát za jeden zápas o 16 procent více než vloni, tj. přes 10 176 dolarů. Za sezónu si tak rozhodčí v NFL v průměru přijde na 160 tisíc dolarů (3,13 milionu korun). Mimochodem – náhradní rozhodčí brali za zápas cca jednu čtvrtinu.

Budiž toto bráno jako ukázka toho, že v době internetu musí být sportovní značky mnohem obezřetnější a že zdánlivě marginální věc může mít obrovský dopad na sportovní značku. Rozhodčí jsou neodmyslitelnou součástí celého produktu NFL – pokud nefungují, je tento produkt hodně zkompromitován a reakce fanoušků může být hodně dramatická.

Vzpomněl si někdo při čtení posledních řádků na český fotbal?

[sws_divider_basic]

Pokud se týká financí, tak Major League Baseball zažívá podobně jako NFL dobré časy. MLB totiž nedávno prodala svá televizní práva v několika velmi lukrativních obchodech. Kabelová stanice ESPN přinese baseballové lize 5,6 miliardy korun za osm let. To je v přepočtu na jeden rok dvojnásobný nárůst oproti předchozí smlouvě. Třeba doplnit, že se jedná o využití práv nejen v televizi, i v rádiu a na internetu.

Ačkoliv se jedná o velkou sumu, zdaleka nedosahuje výše NFL. Ta totiž počátkem tohoto roku podepsala s ESPN smlouvu garantující roční příjem téměř třikrát vyšší než v případě MLB.

Stejnou sumu jako ESPN navíc přinesou i další dva kontrakty MLB – s Fox a Turner Sports. Všechny smlouvy platí od roku 2014.

MLB se ale rovněž daří také navyšovat další zdroje svých příjmů. V loňském roce liga už opět navýšila své tržby z merchandisingu, když tyto vzrostly o 10 procent. Podobnou dynamiku očekává liga i letos.

Podívejte se na rozhovor s výkonným viceprezidentem MLB Timem Brosnanem, který mluví jak o rekordní smlouvě s ESPN, tak i o zahraničních trzích MLB a strategii merchandisingu MLB a změn, které liga v tomto ohledu udělala.

 

 

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

ESPNMLBNFL

podobné články

Návrat kráľa a začiatok novej éry NBA

Stane se z Opening Day státní svátek? Budweiser posiluje svou...

Ulice zasvěcená jenom sportu? Projděte se po Super Bowl Boulevardu

Zprávy ze světa sportovního byznysu: ATP, Tiger Woods a ESPN


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.