Otevřít menu Zavřít menu

Zprávy ze světa sportovního byznysu: Výluka v NHL a spor o ragbyový Heineken Cup

Biz

Potřetí za posledních 18 let se zastavila nejprestižnější a největší hokejová soutěž NHL. Zajímavé je, že se zkracuje doba mezi jednotlivými výlukami. V sezóně 1994/95 se stihlo odehrát 48 zápasů. Další přerušení se odehrálo o deset let později, kdy byla poprvé v historii profisportů v Severní Americe zrušena celá sezóna. Poslední výluka přišla nyní – pouhých osm let po té předcházející. O co se dnes hraje a jaký je kontext?

Příčina výluky je jasná. Majitelů klubů a představitelé hráčů se nedohodli na tom, jak budou vzájemně porcovat tržby generované soutěží a kluby. Zatímco v loňské sezóně brali hráči 57 procent všech tržeb, letos jim majitelé nabídli 43 procent. Hráčská unie kontrovala nabídkou 46 procent na dobu šesti let. Ta zůstala nevyslyšena. Liga zároveň navrhla také snížení klubového rozpočtu na platy hráčů, a to ze současných 70 procent na 58 milionů dolarů.

Obě strany jsou však ještě ve sporu o to, jaké příjmy vůbec do porcování zahrnout. Co jsou příjmy související s hokejem? Patří tam příjmy z merchandisingu? Parkovné? A co občerstvení? Ani v tomto neexistuje jasná shoda.

Pro pochopení celé situace je však zapotřebí se podívat na ekonomickou situaci klubů NHL. Podobně jako v NBA rovněž v NHL je většina klubů ve ztrátě – konkrétně 18 ze 30. Nejlépe jsou na tom Toronto Maple Leafs, Montreal Canadiens a New York Rangers. Ve velkých problémech jsou ale často kluby z netradičních hokejových trhů jako Florida či Arizona, kde hokej zdaleka není tím nejpopulárnějším sportem.

Není tedy žádným tajemstvím, že pro spoustu vlastníků znamená výluka paradoxně úlevu. Ušetří na provozních nákladech (zahrnující platy hráčů) a zastaví své finanční krvácení. To platí ale také o klubu Philadelphia Flyers, který vzhledem k výraznému oslabení kádru patrně nečekala příliš dobrá sezóna.

Rozevírající se nůžky mezi bohatými a chudými kluby otevírají jednu debatu, které se NHL dlouho bránila. Má v lize docházet k mnohem výraznějšímu přerozdělování zdrojů? Zatímco v NFL se přerozděluje přes 80 procent tržeb ligy i jednotlivých klubů (příjmy ze vstupného), NBA zhruba 30 procent, v NHL to je jen zanedbatelných 5 procent. Více o systému přerozdělování v největších severoamerických soutěžích v tomto článku.

Je nutné dodat, že na rozdíl od NHL má nejziskovější NFL jednu podstatnou výhodu – je populární prakticky ve všech regionech a státech a přerozdělování tak nejde fanouškům navzdory.

Situace v NHL pochopitelně nahrává evropským hokejovým ligám, zejména ambiciózní KHL. Profitovat však z toho mohou také nižší hokejové soutěže v zámoří (např. AHL), které mají docela velký geografický záběr a mohou přilákat některé skalní hokejové fanoušky.

Zatímco v NFL trvala poslední výluka čtyři a půl měsíce (více méně jen přes letní přestávku), NBA se zastavila na pět měsíců (a získala klid na dalších 10 let), tak NHL může klidně stát znovu po celou sezónu. V situaci, kdy je NBA nejsilnější za poslední dekádu, kdy NFL podepsala rekordní televizní smlouvy a MLB generuje nemalé příjmy ze svých digitálních aktivit, je zastavení NHL tak trochu harakiri, které ve finále žádné ze stran neprospěje.

Problémem NHL navíc je, že nejvíc ze všech velkých lig závisí na vstupném. Jeden ze dvou dolarů tržeb NHL jde ze vstupného. V NBA je to třetina, v MLB a NFL pouze čtvrtina. Podle Team Marketingu se v posledních sedmi letech, tzn. zhruba od poslední výluky, zvýšila průměrná cena vstupenek na zápasy NHL o celých 50 procent. Pěkný dárek fanouškům, kteří po výluce v sezóně 2004/05 na ligu nezanevřeli.

Může se NHL spoléhat na to, že stejně věrní budou fanoušci i po konci současné výluky? Těžko říct. Fakt je, že tehdy byla sociální média ještě v plenkách. Fanoušci měli docela omezené způsoby jak organizovaně dát najevo svou nespokojenost. Dnes je situace úplně jiná. Důkazem toho je i skutečnost, že ihned po oznámení výluky NHL se někteří fanoušci začali vytvářet organizované skupiny, které mimo jiné vyzývají k bojkotu výrobků sponzorů klubů, soutěže a jakéhokoliv výrobku s logem NHL či některého z klubů. Vznikl také například twitterový účet @UnfollowNHLSept, jež nabádá fanoušky k tomu, aby přestali sledovat oficiální ligové kanály.

Gary Bettman a spol. rozehráli hru, kterou mohou docela výrazně oslabit důvěru hokejových fanoušků v značku NHL. A značce bez důvěry, jak víme z příkladu českého fotbalu, nepomůže žádný marketingový čaroděj. Získat důvěru chvíli trvá, ztratit ji lze přes noc.

[sws_divider_basic]

Zapeklitá situace nastala v evropském rugby. Její klubový klenot, Heineken Cup, je jakousi ragbyovou obdobou fotbalové Ligy mistrů a je díky své sledovanosti velmi atraktivním produktem pro média i sponzory. A právě vysílací práva zažehla docela významnou rozepři uvnitř evropského ragby.

Jádrem problému je však dlouhodobý spor o formát soutěže – na jedné stojí straně Anglie a Francie, na druhé straně ostatní země jako Irsko, Skotsko, Wales a Itálie. Velkým ragbyovým zemím se totiž nelíbí stávající formát soutěže, který podle nich protěžuje týmy z menších zemí na úkor dvou největších ragbyových bašt v Evropě. Anglie a Francie usilují především o změnu systému kvalifikace do Heineken Cupu, tj. větší poměrné zastoupení svých týmů.

Jak již bylo naznačeno, rozbuškou aktuálního sporu se ale stal prodej vysílacích práv v anglickém rugby. Ta si na další čtyři roky zajistil za 152 milionů liber British Telecom. Ten však při zveřejnění transakce ještě dodal, že si kromě vysílacích práv na anglickou Aviva Premiership Rugby zajistil rovněž práva na zápasy anglických týmů v evropských soutěžích počínaje sezónou 2014/15.

Práva na Heineken Cup však vlastní pořadatel této soutěže, European Rugby Cup. Ten má však prodloužil dlouhodobou smlouvu se stanicí Sky. Kontrakt má vypršet až v sezóně 2017/18.

Anglická pozice se zdá být docela ultimativní. Buď se bude hrát podle našich not, nebo přestaneme hrát v Heineken Cupu a vytvoříme si s Francií svou vlastní soutěž. Tedy něco podobného, jako kdyby řekněme fotbalové Premier League, Bundesliga a Primera División vyhrožovali vystoupením z klubových soutěží UEFA. Anglie však zatím nenachází oporu ve francouzské straně, pro kterou je zachování Heineken Cupu prioritou.

Tato situace se pochopitelně nelíbí hlavnímu partnerovi soutěže – pivní značce Heineken. Ta je hlavním partnerem soutěže již 17 let. Heineken za tu dobu do soutěže investoval obrovské prostředky a také jeho zásluhou je Heineken Cup tam, kde je. Logicky tedy cítí ohrožení své dlouhodobé investice a apeluje na rychlém vyřešení celé situace. Stávající kontrakt končí Heinekenu v příští sezóně a značka již dříve naznačila, že má v úmyslu smlouvu prodloužit.

Doposud proběhlo jedno kolo jednání obou stran. Jediným výsledkem je jejich ochota se znovu sejít a dál se snažit nalézt nějaký kompromis. Bude zajímavé sledovat, jaký ten kompromis nakonec bude.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

HeinekenHeineken CupMLBNBANFLNHL

podobné články

Producenti piva si mnou ruce. Začíná mistrovství světa v ragby

Sportovní komunikace ve městě: Dublin (Irsko)

Zprávy ze světa sportovního byznysu: Heineken v MLS, Premier League...

Souboje v rámci odvětví. Ambush kolem MS v Brazílii


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.