Otevřít menu Zavřít menu

Když sportovní marketing není jenom o sportu

Fanoušci, stejně jako jejich sportovní idoly, mají mnohem více vrstev, než jen tu sportovní. Je úkolem sportovních klubů, aby tyto vrstvy aktivně rozkrývaly a hledaly způsob, jak vytvořit mnohem silnější pouto s fanoušky. Čím více fanouškovských vrstev osloví, tím větší je šance, že se fanoušek s klubem identifikuje a vznikne něco podobného dlouhodobému positioningu FC Barcelona – "více než klub".

Je dost pravděpodobné, že jednou z těch dalších vrstev bude muzika. Málokterý sportovní fanoušek má negativní vztah k hudbě a sport k hudbě tak nějak patří. A sportovní kluby a sponzoři toho začínají využívat. Například Coca-Cola postavila zlatý hřeb své letošní olympijské aktivace na hudbě a rozhodně není v tomto směru jediná.

Tento článek ukazuje na příkladech dvou špičkových fotbalových klubů, jak lze muziky velmi kreativně využít k vytvoření unikátního obsahu a nabídky pro fanoušky. Obě aktivity jsou navíc velmi čerstvé a byly spuštěny v posledních týdnech.

AS Roma se po svém převzetí novými americkými vlastníky zařadila mezi marketingově nejzajímavější italské kluby. Jedním ze čtyř strategických cílů nového managementu bylo vytvoření silné digitální identity. Pohled na digitální aktivity klubu ukazuje, že Roma je na správné cestě.

Zůstaňme ale u muziky. AS Roma se rozhodla sdílet s fanoušky oblíbenou muziku svých hráčů a členů realizačního týmu. Klub požádal hráče, aby vytvořili playlist svých oblíbených skladeb – ten pak Roma zveřejnila na svém webu s odkazem na iTunes, kde si fanoušci mohou celý tento playlist zakoupit a stáhnout.

Jako první nabídnul své oblíbené songy v Argentině narozený italský útočník Pablo Osvaldo.

 

 

 

Další playlisty budou zveřejněny postupně. Roma své playlisty promuje na své facebookové stránce, kde má aktuálně přes 1,25 milionu fanoušků.

Jaký je přínos této aktivity z pohledu římského klubu? Zaprvé, je tu šance pro jistý monetární příjem z provizí od iTunes. Zadruhé, vytvořené playlisty napoví hodně o vkusu a preferencích a jednotlivých hráčů a opět o něco lépe vykreslí jejich osobnosti v očích fanoušků. Klub tímto vytváří další příležitost pro to, aby se fanoušci s hráči identifikovali.

Je zapotřebí dodat, že AS Roma tuto aktivitu realizuje i díky partnerské smlouvě se společností Apple, která platformu iTunes vlastní a provozuje.

Manchester City je klubem, který se na těchto stránkách objevuje velmi často. Poslední bonbónkem z jeho kuchyně je projekt City Beats, jehož druhá fáze právě teď probíhá.

V červnu letošního roku Citizens oslovili živou hudební scénu v Manchesteru se zajímavou nabídkou. Přihlaste se do našeho konkurzu, a pokud budete jednou z deseti vybraných mladých kapel, pomůžeme vám s marketingem. Porota sestávající se z hudebních expertů vybrala vítěze.

Jak Manchester City splní svůj slib pomoci kapelám? Řešení, které nabídnul před pár dny, je nečekané a neuvěřitelně kreativní. Klub vytvořil velmi interaktivní mobilní aplikaci, ve které si fanoušci mohou se skladbami vybraných kapel hrát a remixovat je. Každý týden Citizens pošlou do éteru jednu skladbu a fanoušci si s ní mohou pohrát v aplikaci a svou zremixovanou verzi sdílet se svými přáteli. Aplikaci, která je nabízena ve 14 jazycích (čeština chybí), si můžete stáhnout zde.

Klub však nezapomněl ani na motivaci pro fanoušky. Fanouškům, kteří vytvoří nejpopulárnější remixy, klub přislíbil, že jejich díla zazní přímo na Etihad Stadium, kde Citizens hrají své domácí zápasy. Win-win pro všechny zúčastněné strany, tzn. klub, kapely i fanoušky.

Jak se s aplikací dá pracovat, to docela názorně ukazuje následující video.

 

httpv://youtu.be/DT7qoBISvxg

 

Zcela jistě se dá očekávat více podobných projektů jako dva výše zmíněné. Sportovní kluby se už nemohou spoléhat na to, že se jim podaří udržet pozornost fanoušků výlučně sportovním obsahem. Pokud je ambicí sportovních značek uspět v segmentu zábavy, musí vykročit mimo sport a začít spojovat svůj sportovní produkt a značku také s něčím jiným, třeba muzikou.

 

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.