Otevřít menu Zavřít menu

NBA povyšuje sociální média na televizní galavečer

Není to tak dávno, co jsem psal o digitální komunikaci NBA. Těsně před startem finálové série playoffs NBA spustila další pionýrský projekt, kterým potvrdila svůj status suverénní jedničky na sociálních médiích.

Žádná jiná dlouhodobá sportovní soutěž nepracuje se sociálními médii tak jako NBA. Svědčí o tom i rekordní počet fanoušků jak na Facebooku (14,5 mil.), tak i počet odběratelů zpráv na Twitteru (11,02 mil.)

Speciálně na Twitteru je NBA zcela bezkonkurenční – žádný jiný sportovní tým, ani ligová soutěž, jich nemá tolik. Z individuálních sportovců je zatím lepší jen brazilský fotbalista Kaká (11,14 mil.) NBA má ještě jeden unikát. Twitterový účet používá více než 350 aktivních či bývalých basketbalistů.

Pokud sečteme všechny fanoušky na Facebooku a Twitteru, a to za všechny týmy a hráče NBA, může NBA počítat s obecenstvem čítajícím přes 277 milionů lidí. Obrovská masa, se kterou NBA může přímo či nepřímo pracovat.

A jak své fanoušky NBA skutečně využívá?

V minulosti jsme byli svědky toho, že NBA na sociálních médiích například vyhlašovala nejužitečnějšího hráče playoffs (Social MVP), nechala fanoušky volit nejlepší smeč v Slam Dunk Contestu, nebo třeba začala prodávat trička s Twitterovými účty jednotlivých hráčů.

S čím přišla NBA tentokrát?

Přesně za týden, tzn. ještě v průběhu své finálové série, bude NBA poprvé vyhlašovat NBA Social Media Awards. Bude to vůbec poprvé, co nějaká sportovní liga vyhradí slavnostní ceremoniál sociálním médiím. Cílem je ocenit ty hráče, týmy a fanoušky, kteří vyčnívají v tom, jak využívají sociální média.

A nepůjde o žádnou marginální událost – NBA ji bude vysílat na svém vlastním televizním kanálu NBA TV a jejími moderátory budou bývalí hráči Shaquille O’Neal a Rick Fox.

Ceny se budou odevzdávat celkem ve 12 kategoriích. Některé kategorie jsou dány kvantitativními ukazateli o aktivitě fanoušků (sdílení, „lajky, apod.), jiné jsou předmětem hlasování fanoušků. Tady je pět příkladů těchto kategorií.

The BIG Award. Cena pro hráče, kteří nejlépe využívá sociální média napříč různými platformami.

The LOL Award. Cena pro tým či hráče, jehož vtipná scénka byla nejsdílenější a získal nejvíce „lajků“.

The Social Slam Award. Cena za nejlepší smeč podle hlasování fanoušků.

The FanNation Award. Cena pro tým s největším nárůstem počtu fanoušků na všech platformách.

The Snap Shot Award. Cena za nejlepší fotku publikovanou na sociálních médiích.

Fanoušci mohou hlasovat na dvou místech – na webových stránkách NBA a na facebookovém kanálu soutěže, kde je k dispozici zrcadlová verze webové aplikace.

 

S komunikací projektu pomáhají vydatně také jednotlivé kluby a hráči soutěžící o jednu z cen.

Na závěr je třeba zdůraznit, že s oceňováním práce sportovců na Twitteru přišly jako první ultimátní zápasy pod značkou UFC. Tato organizace na konci každého čtvrtletí dokonce finančně odměňuje borce ve třech kategoriích – s největším počtem fanoušků na sociálních účtech, s největším nárůstem počtu fanoušků a bojovníky, kteří jsou ve využití sociálních médií nejkreativnější. UFC odměňuje v každé kategorii tři sportovce – každý z nich dostane bonus 5 tisíc USD.

Dá se očekávat, že postup NBA a UFC budou následovat i jiné soutěže a týmy. Je to logické. Dříve probíhalo podobné hlasování diváků a fanoušků korespondenční formou, později prostřednictvím textových zpráv. Dnes tuto roli suplují sociální média, a to jak explicitním hlasováním, tak i implicitně na základě již zmíněné aktivity jako například komentování a sdílení.

Nárůst penetrace chytrých telefonů a speciálních mobilních aplikací tento trend ještě více posiluje a zároveň zvyšuje uživatelský zážitek. Ten je v případě grafických a interaktivních aplikací mnohem vyšší než v případě obyčejné textové zprávy. Uživatelé navíc v mobilních aplikacích tráví více času, což zvyšuje atraktivitu mobilních platforem pro sponzory.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

NBAUFC

podobné články

Jak se Intel snaží změnit zážitek ze sportovních přenosů

Zprávy ze světa sportovního byznysu: West Ham, NBA a legalizace...

3 zaujímavé správy z basketbalovej NBA

Návrat kráľa a začiatok novej éry NBA