Otevřít menu Zavřít menu

Digitální komunikace Eura 2012 na UEFA.com

Tento pátek začíná mistrovství Evropy ve fotbale. Jak jsem avizoval minulý týden, SportBiz se tento týden nebude věnovat ničemu jinému, a to jak zde na webu, tak i na své facebookové stránce. V dnešním článku jsem se pokusil vybrat to nejzajímavější z digitální komunikace samotného pořadatele šampionátu. Jedná se o mix počinů z dílny UEFA včetně brandovaných aktivit partnerů turnaje.

Online komunikace turnaje koncentruje UEFA do dvou míst – již zmíněné stránky UEFA.com a facebookové stránky UEFA Euro 2012.

Obecně lze tvrdit, že digitální komunikace pořadatele sportovní akce či soutěže je většinou o pár kroků pozadu za aktivacemi jednotlivých jejich partnerů. Je to docela logické. Zatímco sponzoři mohou vyšperkovávat svou jedinou aktivační kampaň, pořadatelé musí poskytovat obsáhlý zpravodajský servis, obsloužit všechny své partnery a ostatní média.

Snad jedinou výjimkou jsou v tomto ohledu severoamerické ligové soutěže, které neřeší pouze „co“ svým fanouškům nabízejí, ale i to, „jak“ to nabízejí. Nejnověji to dokazují NBA a NHL během svých playoffs.

UEFA svůj klenot bere vážně. Zpravodajský tým, který má Euro 2012 pokrývat, čítá 160 novinářů, fotografů a kameramanů. Kromě toho UEFA uživí i desítky překladatelů. Oficiální webové stránky turnaje jsou totiž k dispozici celkem ve 12 jazycích. Češtinu mezi nimi nenajdeme, zato jsou tam japonština, čínština a korejština. Na obsah tedy turnajový web zcela určitě neumře.

Co tedy UEFA na svých stránkách nabízí?

 

Tournament Map. Interaktivní mapa celého turnaje s přehledem všech zápasů. Ikona každého zápasu nabízí proklik do detailu zápasu.

 

Player Browser. Asi nejzajímavější věc z tohoto přehledu. UEFA nabízí grafickou prezentaci vybraných statistických dat za jednotlivé týmy, např. průměrného počtu zápasů, vstřelených gólů, věku a výšky. Nejkreativnějším počinem jsou statistiky popularity jednotlivých hráčů na Twitteru.

 

Tour Map. Stejně jako je dlouhá cesta do finále šampionátu, je dlouhá i pouť poháru pro vítěze. Fanoušci se s tímto pohárem mohou v jednotlivých zastávkách v Polsku a na Ukrajině vyfotit a svou fotku si stáhnout právě zde na webu.

 

Goal Of the Day. Každý den, a to ještě před začátkem šampionátu, mohou uživatelé hlasovat o nekrásnější gól dne, resp. historie mistrovství Evropy. Jedná se o soutěžní aktivitu. Partnerem je pivní značka Carlsberg, která jako hlavní cenu nabízí all-inclusive pobyt v Liverpoolu spojená s návštěvou zápasu na Anfield Road. Carlsberg tímto spojuje aktivaci partnerství s Eurem 2012 a FC Liverpool.

 

Fantasy Football. Stejně jako ve výše uvedeném případě i zde se jedná o součást sponzorské aktivace – konkrétně je to fastfoodová značka McDonald’s. Jde o klasický princip fantasy league – zvolíte si v rámco rozpočtového omezení ze všech 368 hráčů svou vlastní jedenáctku, sbíráte body a soutěžíte o ceny.

 

Hyundai Predictor. Jednoduchý princip. Uživatelé po registraci nabízí různé tipy pro nadcházející zápasy a soutěží v jejich správnosti. Opět součást aktivační kampaně sponzora, tentokrát Hyundaie.


Swap Jersey. Jediná ukázka z oficiální facebookové stránky turnaje. UEFA touto soutěžní aplikací zároveň komunikuje svůj CSR program RESPECT. Princip je jednoduchý a je založen na řetězové solidaritě fotbalových fanoušků. Po registraci si založíte svůj vlastní „řetěz“, pak si vytvoříte svého avatara, dáte jej do barev svého týmu, trochu upravíte a pozvěte do svého řetězu své přátele. Jejich úkolem je vytvořit vlastního avatara a předat štafetu dál. Tváří aktivity jsou např. Peter Schmeichel a Pierluigi Collina.

Z uvedených ukázek je asi patrné, že v porovnání se zmíněnými severoamerickými playoffs nejsou online aktivity UEFA nikterak omračující. Příliš nefunguje ani jejich propojení, resp. jejich začlenění do ostatního obsahu stránek UEFA.com.

Co chybí nejvíce je větší role pro sociální média. Euro je událost, která si získá pozornost na celém světě a bude velmi výrazně rezonovat právě na sociálních médiích. UEFA by měla proto věnovat mnohem větší prostor pro uživatelský obsah přicházející tímto směrem.

Součástí digitálního ekosystému UEFA Euro 2012 je ještě mobilní aplikace. Tu se pokusím pokrýt ve speciálním článku o mobilních aplikacích, jenž se objeví během tohoto týdne.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

CarlsbergEuro 2012HyundaiMcDonald's

podobné články

Sportovní komunikace ve městě: Dublin (Irsko)

Strategické pronikání Carlsbergu do anglického fotbalového...

Trendy ve sportovním marketingu v roce 2012


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.