Otevřít menu Zavřít menu

Seznamte se s fotbalovým stadionem budoucnosti

Kansas City bylo až donedávna vyhlášeno zejména svými steaky a grilováním. Od roku 2011 však ve městě přibyla zbrusu nová atrakce. Je jím fotbalový stadion LIVESTRONG Sporting Park, který díky své technologické vyspělosti patří mezi světovou špičku. V čem je jeho jedinečnost? Jak zvyšuje zážitek fanoušků a naopak vytváří příležitosti pro sportovní marketing?

Není daleko doba, kdy většina sportovních fanoušků bude vyzbrojena chytrými telefony. Ty budou fanouškům umožňovat nejenom přístup k internetu, ale pochopitelně také využívat obsahově velmi bohaté mobilní aplikace a nástroje pro komunikaci s ostatními fanoušky v reálném čase. Toto není hudba vzdálené budoucnosti ani sci-fi – je to situace, která nevyhnutelně nastane za několik let.

Součástí obchodní a marketingové strategie sportovních klubů by proto měla být popsání způsobu využití potenciálu „mobilních“ fanoušků – ať již doma u televize, nebo přímo na stadionu. Zatímco s tou první skupinou již začínají některé kluby a sponzoři zajímavě pracovat, fanoušci na stadionu představují stále spíše nevyužitou skupinu, které se nabízí tradiční menu v podobě zápasového programu, piva, párku, poločasové soutěže a v lepším případě rovněž chorea.

Optimální využití mobilních technologií na stadionu stále naráží, kromě stále ještě nízké penetrace chytrých telefonů, na rychlostní i datové limity mobilních tarifů. Kluby mohou asi jen těžko očekávat, že jim v této situaci pomohou mobilní operátoři.

Jak by to mohlo tedy vypadat, kdyby se výše uvedené bariéry odbouraly? Podívejme se na příklad fotbalové klubu Sporting Kansas City, jenž skutečně ukazuje, kudy se bude budoucnost sportovních stadionů ubírat.

Je však třeba ještě dvou upozornění. Zaprvé, skutečně se jedná o fotbalový klub, nikoliv tým amerického fotbalu. Zadruhé, ačkoliv je americká sportovní infrastruktura poměrně hodně vzdálena té české, je dobré vědět, v jakém kontextu bude sportovní produkt běžně distribuován během několika let.

Fotbal v Kansas City se léta potýkal s nezájmem místních fanoušků o fotbal. Nízké návštěvy a hodně podprůměrný merchandising tlačily obchodní výsledky dolů. Není divu – klub doposud vystřídal celkem sedm stadiónů a poslední velký úspěch zaznamenal v roce 2000, kdy se stal šampionem celé MLS.

V roce 2006 koupila klub společnost OnGoal sestávající z pěti místních podnikatelů. V roce 2010 došlo k razantnímu rebrandingu klubu. Klub následoval trend celé MLS a z původních Wizards se stal evropsky znějící Sporting.

Největší změna však přišla v červnu 2011, kdy Sporting odehrál premiérový zápas na svém novém a ryze fotbalovém stadionu. Jeho výstavba stála 200 miliónů dolarů a má kapacitu prakticky stejnou jako stadion Sparty Praha na Letné. Kromě fotbalu je stadion určen jen pro hudební koncerty – při nich se zde vejde až 25 tisíc diváků.

Partnerem stadionu je nadace Lance Armstronga Livestrong, která se objevuje i v názvu stadionu. Klub se zavazuje během šesti darovat nadaci část svých tržeb, minimálně však 7,5 miliónu dolarů. Smlouva je tedy nastavena podobně jako dříve u FC Barcelona, která také přispívala své partnerské nadaci Unicef a zároveň nosila její logo na svém dresu.

Technologické řešení stadionu má na svědomí společnost Cisco, která se doposud podílela na několika desítkách realizací po celém světě. Na podobné úrovni jako Sporting Kansas City však podle Cisca operuje jen několik stadiónů na světě – především Cowboys Stadium v Dallasu a MetLife Stadium, kde hrají New York Jets a Giants.

Řešení, které jé na stadionu použito, zahrnuje velmi rychlé a široké pokrytí bezdrátovou sítí o 196 routerech. Na stadionu je nataženo zhruba 14 kilometrů optických kabelů. Stadion umožňuje bezešvé využití mobilních aplikací a sledování online videa pro každého z 20 tisíc fanoušků na vyprodaném stadionu. Kromě wi-fi sítě je na stadionu více než 350 HD obrazovek.

Co konkrétního tyto technologie klubu umožňují?

Šetřit čas fanoušků a podpořit prodeje na stadiónu. Každé sedadlo na stadionu má svůj vlastní QR kód. Fanoušci se tak pomocí geolokační aplikace mohou na každém zápase ke svému sedadlu přihlásit a indikovat vsou přítomnost na stadionu. To jim umožňuje jednu skvělou věc – mohou si přímo ke svému sedadlu objednat občerstvení. Klub tuto aktivitu odměňuje body, které později mohou fanoušci vyměnit za produkty přímo na stadionu nebo v klubovém eshopu.

Sledovat pohyb fanoušků po stadioně. I to může být dalším zdrojem příjmů pro klub, který tyto informace prodává architektonickým studiím zabývajícím se designem stadiónů.

Prodávat nový reklamní prostor. Obrazovky na stadionu vytvářejí unikátní možnosti pro cílenou digitální reklamu. Fanouškům ve skyboxech může klub zobrazovat zcela jiná sdělení než fanouškům dole u hrací plochy.

Informovat a bavit fanoušky. Obrazovky však mohou sloužit také jako informační a navigační tabule. Kromě toho může klub pomocé obrazovek zapojovat fanoušky do vědomostních a jiných soutěží s okamžitými výhrami.

Zatáhnout fanoušky více do hry. Klub nabízí svým fanouškům vlatní mobilní aplikace Sporting Explore, ve které fanoušci mimo jiné získávají body za správné odpovědi na otázky související s klubem a konkrétním zápasem. Kromě toho aplikace umožňuje okamžité přehrávání herních situací z probíhajícího zápasu.

Dát fanouškům prostor se vyjádřit. Na velkém Jumbotronu klub zobrazuje fanouškovské tweety (#sportingKC) a de facto pomáhá šířit značku klubu po sociálních sítích. Podle sentimentu těchto tweetů je klub navíc schopen v reálném čase dávat fanouškům akční nabídky.

Jak je z výše uvedeného výčtu patrné, investice do technologického zázemí umožňuje klubu vytvářet nové obchodní příležitosti, podporovat ty stávající a rovněž zvyšovat zážitek fanoušků z návštěvy stadionu. Jak tyto vychytávky vidí sami fanoušci?

httpv://youtu.be/B2uOFZql05c

Jak říká viceprezident business developmentu klubu David Ficklin, „ve finále stejně nemůžeme kontrolovat to, co se děje na hřišti, ale můžeme kontrolovat všechno ostatní, co se děje na stadionu.“

Sporting Kansas City tato slova potvrzuje i v praxi. Jistě, jeho startovní pozice byla díky novému stadionu úplně jiná. Nic to však nemění na tom, že jeho příklad  bude mít stále více a více následovníků.

To potvrzuje také další počin klubu. Sporting Kansas City se díky své zkušenosti s implementací a využitím nových technologií rozhodl rozšířit svůj fotbalový byznys o další aktivitu. Založil dceřinou společnost Sporting Innovations, jejímž hlavním byznysem je poradenství a pomoc jiným sportovním klubům s jejich mobilní a digitální strategií. Uvidíme, jak a kam se bude toto odvětví ubírat. Určitě to ale bude zajímavé – máme se na co těšit.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

MLSSporting Kansas City

podobné články

Zprávy ze světa sportovního byznysu: Heineken v MLS, Premier League...

Sponzorská loga na dresech. Půjde zámoří cestou evropských...

Major League Soccer chystá expanzi. Beckham se vrací jako majitel...

V hledišti – Na socceru v USA


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.