Otevřít menu Zavřít menu

V hledišti – Anglická tradice na Stamford Bridge

Fotbal připutoval k nám všem z Anglie a každý fotbalový fanoušek při cestě na „ostrovy“ myslí určitě na jedno - na návštěvu některého z fotbalových chrámů. My jsme se vydali tentokrát na Stamford Bridge - stadion londýnské Chelsea. Vybrali jsme si souboj favorita na titul s nováčkem soutěže z Blackpoolu.

[sws_blue_box box_size=“616″] Zápas: Chelsea F.C. – Blackpool F.C.

Datum: 19. září 2010

Stadión: Stamford Bridge, Londýn

Počet diváků: 41.761 (99,9% kapacity stadionu)

Poměr cena/zážitek: 7/10 (maximum je 10) [/sws_blue_box]

Premier League je mnohdy označována za nejkvalitnější fotbalovou soutěž na světě. Ze všeho nejvíc se proti jiným evropským ligám vyznačuje právě atmosférou, která vás pohltí, ať už fandíte některému z týmů nebo utkání sledujete jako nezaujatý divák. Tisíce přítomných fanoušků hltají každý pohyb všech hráčů na ploše a dokáží ocenit třeba jen pokus o solidní střelecký pokus či jinou povedenou akci. Co ovšem každý z nich vyžaduje, je bojovnost na hranici možností a každý zápas tak má o svůj náboj postaráno.

Stamford Bridge je navíc ukázkou klasické anglické fotbalové architektury. Stadion je zasazen do běžné zástavby okolních civilních i manažerských budov. Trochu tím trpí dopravní dostupnost, protože autem se na zápas rozhodně nedostanete. Po utkání je také nemožné chytit taxi a jedinou šancí, jak se dopravit ke stadionu, zůstává metro. Přestože se stadion nachází na okraji čtvrti Fulham, už téměř celé století na něm hraje svá domácí utkání právě odvěký rival Fulhamu – Chelsea F.C.

Po vstupu Abramoviče do vedení londýnského klubu došlo k drobným rekonstrukcím stadionu, které ale jako běžný návštěvník nijak nepocítíte. Kapacita 42 tisíc diváků navíc stále nedosahuje poptávce, což je hlavním impulzem pro již léta trvající myšlenky výstavby zcela nové arény. Jako první nás překvapily kovové klece s turnikety u vchodu, které vypadají hodně historicky. Jinak je ale všude čisto a před samotným zápasem najdete dostatek místa pro občerstvení a jinou zábavu.

Anglický fanoušek obecně má ve zvyku chodit na své sedadlo až těsně před úvodním hvizdem. Na tribunách před zápasem proto na první pohled poznáte jen „fotbalové turisty“. Měli jsme alespoň dost času fotit při rozcvičce Petra Čecha. Chelsea možná i z tohoto důvodu naprosto ignoruje jakoukoliv produkci či pokus zabavit před samotným zápasem. Diváci si tak vystačí sami v okolních hospůdkách, občerstvovacích stanicích na stadionu, ve fanshopu nebo třeba u okének sázkové společnosti. Tam si můžete vsadit třeba na to, kdo dá v zápase branku; jen si je třeba dát pozor na to, aby dotyčný fotbalista vůbec nastoupil…

Oficiální Fanshop Chelsea – „Megastore“ je dvoupatrový a najdete zde opravdu naprosto vše v modrých barvách. Doporučuji ho navštívit v jiný než hrací den, abyste se vyhnuli tlačenici.

Nástup hráčů k utkání doprovází univerzální znělka Premier League, která je jednotná po celé Anglii. Až po ní těsně před výkopem se z reproduktorů rozezní klubová hymna a trochu rozproudí usedající diváky. Především kvalita předvedené hry pak dodává celému zážitku tu správnou kvalitu. Ze strany klubu během utkání nebyla patrná žádná snaha do vnímání zápasu divákem jakkoliv zasahovat.

Jako přitažené za vlasy se pak jevilo v poločase představení nového sponzora klubu. Jednalo se o jediný moment, kdy byl vidět moderátor na hrací ploše a jen se marně snažil upoutat pozornost do středového kruhu, kde přebíral zástupce pivovaru kytici jako jakési poděkování. Mnohem více ocenili diváci potleskem jednu z hráčských legend Chelsea, která se přišla se zástupci nového partnera klubu alespoň vyfotit. Akce vyplnila téměř celou přestávku a divákům na stadionu bezprostředně vůbec nic nepřinesla.

Chelsea jinak přesvědčivě porazila Blackpool 4-0, když všechny branky padly ještě v první půli. Po vyhraném zápase se však hráči k našemu překvapení rychle odebrali do kabin. Pouze symbolicky zatleskali nadšenému publiku ze středovém kruhu, vyměnili si pár slov se soupeři a zamířili si to hned pod sprchy. Žádná oslavná kolečka, mávání do tribun nebo snad společné křepčení s fanoušky, jako jsou zvyklí fotbaloví příznivci třeba v Německu nebo Francii.

Po zápase se všichni diváci do jednoho sebrali a do deseti minut byly tribuny téměř prázdné. Všichni spěchali do svých „pubů“ na pozápasový rozbor a setkání s přáteli. Jak jsme poznali, šlo také především o výhodnou pozici v tlačenici na metro. Davy fanoušků smíchaných z obou táborů se spořádaně za klidných pokynů policejního doprovodu sešikovaly do zástupu a s úsměvem na rtech vyčkaly dalšího vlaku. I to patří k anglické nátuře, která vám obohatí návštěvu sportovních zařízení po celé Británii.

[sws_blue_box box_size=“616″] Která věc se vám nejvíce líbila a mohla by být inspirací pro ostatní kluby?

Kvalitní fotbal, příjemný pořadatelský servis a dokonalý informační systém, bohatý zápasový program (myšleno bulletin), organizace hromadného odchodu diváků k metru (především zásluha londýnské policie, nikoliv klubu)

Co byste pořadatelům nevíce vytknul?

Téměř žádný doprovodný program, nudné představení nového sponzora v poločase.

Doporučil byste zážitek ze zápasu i svým přátelům: 8/10 (maximum je 10) [/sws_blue_box]

Dosud byly v rámci rubriky “V hledišti” publikovány reportáže z těchto zápasů:

NHL: Philadelphia Flyers – Pittsburgh Penguins (Wells Fargo Center, Philadelphia), Hodnocení: 10/10

Tipsport ELH: Rytíři Kladno – HC Kometa Brno (Městský zimní stadion Kladno), Hodnocení: 2/10

KHL: Severstal Čerepovec – HC Lev Poprad (Ice Palace, Čerepovec), Hodnocení: 6/10

Serie A: AC Milán – SSC Neapol (San Siro, Milán), Hodnocení: 3/10

KHL: HC Lev Poprad – Avtomobilist Jekaterinburg (Zimný štadión mesta Poprad), Hodnocení: 5/10

 

Chcete zažít Stamford Bridge na vlastní kůži? Partnerem této rubriky je cestovní kancelář sportzajezdy.cz – specialista na zábavní turistiku za sportem a kulturou.

SHARE
SHARE

Napsal
Štěpán Hanuš

Štěpán Hanuš získal zkušenosti v oblasti sportovního marketingu při svém pětiletém působení v hokejovém klubu Bílí Tygři Liberec a posléze liberecké multifunkční Tipsport areny. Sport v aktivní i pasivní formě je jeho koníčkem od samého dětství a pracovní náplní dodnes. V současné době vede vlastní agenturu one-step CZ, která zajišťuje servisní služby ve sportovním prostředí v oblasti marketingu a produkce.


Nejčtenější

Tagy

Chelsea FC

podobné články

„My Special Day“. Den, na který nikdy nezapomenete

Dobývání asijského kontinentu evropskými velkokluby

V hledišti: Eden v hávu UEFA

Tajemství úspěchu Manchester City v 11 konkrétních příkladech


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.