Otevřít menu Zavřít menu

Nejšílenější investice v dějinách sportu nebo geniální sázka na jistotu?

Představte si, že se jmenujete Florentino Pérez a jste šéfem Realu Madrid. Navíc máte k dispozici volný kapitál ve výši 1 miliardy dolarů. Za co byste ty peníze utratili? Další „galácticos“? Renovace stadionu? Asi málokoho by napadlo vybudovat umělý ostrov v Perském zálivu. Ale přesně to se madridský šéf rozhodl uskutečnit. Proč? Co tím sleduje? Jak ten ostrov bude vypadat? A proč to není vůbec hloupý nápad?

Být sportovním fanouškem je v dnešní době trochu luxus. Náklady na fanouškovství nikdy nebyly tak vysoké a nejde jenom o náklady finanční. S rozvojem ekonomiky roste cena volného času a spotřebitelé jej proto mnohem pečlivěji rozdělují na své aktivity. Sportovní týmy se tak neocitají pouze v konkurenci s ostatními týmy, ale také soupeří s celým zábavním průmyslem. Nejúspěšnější sportovní značky toto pochopily a strategicky využívají nástrojů zábavního průmyslu k vlastnímu rozvoji – ať již formou reality show, práce s celebritami, módními trendy nebo zábavou přímo na stadionu.

Dynamika, s jakou se dnes stírají rozdíly mezi sportem a zábavou, je rychlejší než kdy jindy. Sportovní značky dnes přestávají být čistě sportovními a musí, chtě nechtě, nabídnout mnohem víc než „jen“ strhující zápasy a triumfy na hřišti.

Sportovní značky jsou nuceny se transformovat na značky lifestylové, které překračují sport a asociují se s mnohem širším portfoliem služeb. To jim umožňuje mnohem lépe obchodně vytěžit své současné vztahy s fanoušky a oslovit fanoušky nové. Rozkročení do nových segmentů dává sportovním značkám i finanční polštář, jenž pomáhá diverzifikovat jejich byznys a alespoň trochu tlumit výkyvy z obchodních výsledků závislých na aktuální formě týmu.

Myšlenka přenést tradiční značky do jiných segmentů určitě není originální. ESPN například provozuje restaurace a sportovní komplex, NASCAR myčky aut, UFC síť posiloven, Kometa hospodu.

Real Madrid však jde nejdál ze všech. Na leden 2015 si naplánoval otevření Real Madrid Resort Island – uměle vybudovaného ostrovu poblíž Dubaje. Náklady na celý projekt dosahují gigantické výše jedné miliardy dolarů. Šílenost?

Florentino Pérez určitě není blázen a dobře ví, že Real Madrid je globální značka, která oslovuje kolem 300 miliónů lidí na celém světě. Jenom zlomek z nich však žije ve Španělsku (jeden z pěti fanoušků na Santiago Bernabeu je cizinec). Klíčová otázka tedy je, jak oslovit ten zbytek.

Jistě, v době internetu a prudkého rozvoje mobilních technologií se výrazně stírá rozdíl mezi zážitkem z návštěvy zápasu na stadionu a konzumací zápasu prostřednictvím 3D přenosu v televizi či funkčně bohaté aplikace na iPadu. Osobní kontakt se sportovní značkou a jejím produktem však zatím nic nenahradí.

Aby se Real Madrid fyzicky přiblížil svým fanouškům na strategicky velmi významném asijském trhu (několik miliard lidí), rozhodl se využít velmi výhodné polohy Dubaje. Ta je díky příjemnému klimatu oblíbenou turistickou destinací. Kromě toho je i pochopitelně finančním centrem Blízkého východu. V neposlední řadě je to i docela významný dopravní uzel – každoročně jím proteče přes 50 milionů lidí.

Hlavním konceptem projektu je vytvořit pro Real něco jako druhý domov. Lze to číst i tak, že Real přestane jezdit jako baťůžkář na túry do Asie, on se tam rovnou přestěhuje, byť jen na část roku.

Co projekt umělého ostrova zahrnuje? Samotný projekt sestává ze sportovního centra, zábavního parku (včetně horské dráhy), také z maríny pro jachty, luxusního pětihvězdičkového hotelu, 60 bungalovů, muzea Realu Madrid a také ze stadionu o kapacitě 10 tisíc míst. Jedna část stadionu bude zcela odkrytá, a to směrem k moři. Jak to bude vypadat, ukazuje následující video.

httpv://www.youtube.com/watch?v=1WYBtaiPyfg&feature=player_embedded

Vybudování stadionu má pochopitelně svůj význam. Real díky němu získá příležitost zde mít nejen přípravné kempy, ale také hrát exhibiční zápasy a úplnou fikcí nemusí být ani nějaký ligový zápas hraný mimo Španělsko. To je osvědčený model, který ke své expanzi využívají velké americké ligy, zejména NHL a NFL. I v Praze bylo možné jít na hokej pod hlavičkou NHL.

Cílem projektu pochopitelně není jen. Resort bude fungovat jako běžný komerční projekt, který bude chtít přitáhnout návštěvníky a turisty. Očekává se, že i díky blízkosti do Dubaje ročně na ostrov zavítá zhruba 1 milion návštěvníků. Ostrov se může stát nedílnou součástí itineráře spousty turistů, co zavítají do Dubaje. Resort však nemusí být vůbec jen o fotbale, mohou zde být hudební koncerty a různé korporátní eventy.

Neméně důležitá je skutečnost, že resort bude i výborným aktivem směrem k současným i potenciálním partnerům klubu. Ti budou moci využít resortu pro aktivaci svého sponzoringu.

Real plánuje, že bude proces výstavby rezortu průběžně komunikovat. Budeme sledovat, jak se mu to daří. Marketingově je celý projekt takřka geniálním tahem. Jiná věc je jeho ekonomika. Na financování se sice podílí i místní vláda – ani tak však není úplně imunní vůči nepříznivé kondici globální ekonomiky.

Jaký je váš názor na projekt Realu? Líbí se vám? Bude to úspěch?

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.