Otevřít menu Zavřít menu

Nová podoba stránek na Facebooku: jak by na to měly sportovní kluby reagovat?

Tento týden Facebook přišel se změnami, které docela zásadním způsobem ovlivní komunikaci sportovních značek. Protože sportovní týmy a soutěže fungují právě na principu stránek, podívejme, co to pro ně znamená. Co by sportovní značky měly udělat, aby maximálně využily nových možností Facebooku? Na co si dát pozor?

Sportovní značky již mají jen necelý měsíc na to, aby se přizpůsobily změnám v práci s facebookovými stránkami. Koncem března totiž vyprší přechodné období, kdy si mohou jejich nový vzhled a strukturu osahávat, aniž by to dělaly na jejich „ostré“ verzi.  Za necelé čtyři týdny Facebook všechny stránky automaticky přepne do nového režimu. Je tedy dobré se na to připravit.

Historicky se na Facebooku rozlišovaly zejména individuální profily a komerční stránky. I když tato kategorizace platí i nadále, rozdíl mezi nimi se však postupně vymazává. Strategií Facebooku je donutit komerční stránky, aby podobně jako lidé na svých profilech lépe prezentovaly příběhy svých vlastních značek. Toho Facebook dosahuje zavedením časové osy, na kterou značky „věší“ své příspěvky doplněné o fotografie a videa.

Facebooková zeď tedy ve své klasické podobě končí. Mění se totiž prostor, který bude přiřazen jednotlivým příspěvků na časové ose. Cílem Facebooku je podporovat ty příspěvky, které budou u uživatelů vyvolávat největší interakce. Čím více „lajků“, sdílení a komentářů, tím lepší pozici se příspěvku dostane v zobrazeném okně. Lidově řečeno, nudný obsah bude šikanován.

Těch změn na Facebook je docela hodně. Některé souvisí s vizuální podobou stránky, jiné s její funkčností, administrací stránky nebo principem fungování facebookové reklamy. Vyberme si proto pět konkrétních věcí, které by sportovní značky měly zařadit do své základní facebookové hygieny.

Věnovat větší pozornost vizuální podobě stránek. Profilová fotka se sice zmenšila (110 krát 110 pixelů), ale je nově doplněna o mnohem větší prostor pro titulní obrázek (850 krát 315 pixelů). To mnohem více umožňuje práci s fotografií a grafikou. Ale pozor, titulní obrázek nesmí například obsahovat žádné informace o cenách, kontaktní informace a jiné komerční výzvy.

Takto si s tím poradili Manchester City a Rafael Nadal.

Doplnit si časovou osu o klíčové milníky své historie. Výhodou časové osy je i to, že značky na ni umisťovat i události a příspěvky směrem dozadu do historie. Pro sportovní kluby, jež často disponují více než stoletou historií to znamená oprášit historické dokumenty a pomocí nich vytvořit a zdokumentovat příběh své značky.

Například Manchester United tak jako jeden z prvních zdokumentoval svou historii až do roku 1878, kdy byl tento klub založen.

Vytvořit si správné ikony pro své aplikace. Jedním z nemilých překvapení nové podoby facebookových stránek je konec přistávacích záložek. Správci stránek tak nemohou návštěvníky stránek odkazovat přímo na specifický obsah – jako to dělá zatím ve svém rozcestníku například fotbalová Sparta. To s novou podobou již nebude možné.

Jak tedy upozornit na nějaký obsah? Facebook se rozhodl na úkor záložek podporovat tradiční aplikace. Do těch kromě skutečných aplikací patří i fotogalerie, údaje o uživatelích stránky i právě dosud vytvořené záložky. Na ty mohou správci odkazovat buď facebookovou reklamou, nebo tím, že vytvoří atraktivní ikony (111 krát 74 pixelů), jež jsou zobrazeny přímo pod titulním obrázkem. Příkladem mohou být ikony na stránce New York Jets.

Stanovit klíčové aplikace. Protože prostor pod titulním obrázkem je omezený, musí správci stránek stanovit prioritní čtyři aplikace, které chtějí zobrazit. Ty je třeba zvolit pečlivě, protože právě ty půjdou vidět po příchodu na stránku a k ostatním aplikací se uživatelé dostanou jen po rozkliknutí malé šipky vpravo.

Označit preferovaný příspěvek. Existuje ještě jedna možnost, jak mohou sportovní značky podpořit jeden konkrétní příspěvek či aplikaci z časové osy. Udělají to tak, že tento příspěvek označí jako preferovaný a ten bude po dobu jednoho týdne umístěn na přední pozici na časové ose.

Stejně jako mají značky možnost dávat dopředu žádoucí příspěvky, tak mohou z časové osy vyřazovat příspěvky bez větší interakce, které naopak na časové ose zabírají prostor. Jak již bylo naznačeno, tak obecným cílem Facebooku je podpora kvalitního obsahu, který obohacuje příběh značky.

Dá se očekávat, že změny na Facebooku určitě ještě nejsou finální a že se dočkáme ještě dalších úprav a snad i doladění některých funkčností. Nicméně platí, že sportovním značkám již běží čas do konce března, kdy musí na změny zareagovat. Uvidíme, jak se s tím poperou.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Manchester CityManchester UnitedRafael NadalSparta Praha

podobné články

Rozhovor s Janem Lokajem o kariéře v mezinárodním fotbale

V hledišti: S Viktorkou na Etihad Stadium

Dobývání asijského kontinentu evropskými velkokluby

Globální růst Manchesteru City


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.