Otevřít menu Zavřít menu

Cristiano Ronaldo jako král sociálních médií a pionýr mobilních aplikací

Mít svou vlastní facebookový profil dnes patří k základní digitální hygieně každého úspěšného sportovce. Doba však pokročila. Obrovský nástup chytrých telefonů nabízí sportovcům šanci nabídnout svým fanouškům daleko interaktivnější a personalizovanější zážitek v reálném čase. Zatímco v šoubyznysu jsou mobilní aplikace docela častým jevem, individuální sportovci jim teprve přicházejí na chuť. Minulý týden uvedl na trh svou vlastní aplikaci Cristiano Ronaldo. Proč jsou mobilní technologie takovým fenoménem? Jak je využívá Cristiano Ronaldo?

Mobilní technologie ve světě sportu

Tvrdit, že chytré telefony jsou budoucností, je chyba. Mobilní technologie jsou totiž nespornou realitou již nyní. Ve většině evropských zemí lze minimálně jeden ze dvou prodaných mobilních telefonů nazvat chytrým. V roce 2011 se celosvětově dokonce prodalo více chytrých telefonů než osobních počítačů.

Jaká je situace v Česku? Každý pátý telefon je v současnosti smartphone a lze očekávat, že koncem roku to bude minimálně již každý třetí. Zároveň platí, že každý třetí uživatel internetu na něj přistupuje právě z chytrého telefonu. Pro upozornění dodejme, že všechny odhady v souvislosti rozvojem mobilních technologií se zatím pokaždé ukázali jako příliš konzervativní. Od momentu, kdy chytrý telefon bude mít u sebe drtivá většina sportovních fanoušků, nás dělí skutečně jen několik let.

S růstem jejich penetrace v populaci se mobilní kanál stane zásadním pro komunikaci se sportovními fanoušky. Ti mají, na rozdíl od počítačů, své mobily neustále při sobě. Více než osm z deseti sportovních fanoušků používá mobil během sledování sportovního přenosu. Fanoušci však mají mobil u sebe téměř po celý den – doma, v práci i třeba na stadionu. Tím však pozitiva mobilních technologií nekončí. Jaké další výhody přináší?

Mimo jiné to je fakt, že:

  • podporují geolokační služby (spojují aktivitu fanoušků s jejich aktuální polohou podle GPS – jako stvořené pro společný zážitek na sportovním utkání)
  • umožňují bezhotovostní platby (tím dělají z mobilů elektronické peněženky – technologie NFC je již pilotovaná v Česku)
  • podporují rozšířenou realitu (překrývání reálných a virtuálních dat – která jiná činnost tolik staví na statistikách jako sport?)
  • nabízejí možnost okamžitého hlasování (potenciál získávání zpětnou vazbu v reálném čase).

 

CR7 a nové média

Zatímco sportovní mobilní aplikace jsou v zahraniční již běžné na úrovni sportovních soutěží (ligy, závody, šampionáty), na úrovni sportovců se stále jedná spíše o výjimečnou věc. První globální sportovní celebritou, která se vydala cestou samostatné mobilní aplikace je právě Cristiano Ronaldo. Ten svou první mobilní aplikaci nazvanou Heads up uvedl na trh již v roce 2010. Jedná se o herní aplikaci – úkolem uživatelů je sbírat barevné míče a zároveň udržet fotbalový míč ve vzduchu. Po ní ještě Ronaldo vydal druhou aplikaci Cristiano Ronaldo Freestyle, ve které jde přesně o to, co naznačuje její název – provádění triků s fotbalovým míčem.

Cristiano Ronaldo má v digitálním světě rozhodně na čem stavět. Aktuálně je totiž také nejpopulárnějším sportovcem na sociálních médiích. Žádný jiný sportovec na světě nemá za sebou tak početnou armádu internetových fanoušků.

Na Facebooku si doposud získal téměř 40,7 miliónů fanoušků. Až s velkým odstupem více než 8 miliónů fanoušků je druhý Ronaldův rival Lionel Messi. Zde je třeba zdůraznit, že Messi je na Facebooku teprve od dubna 2011 (7 milionů fanoušků během prvních 7 hodin), zatímco Ronaldo tam byl o několik let dříve. Na třetím místě je pak s 16,5 miliony fanoušků David Beckham. Toto pořadí je důkazem toho, jak velká je dominance fotbalu jakožto globálně nejpopulárnějšího sportu.

Na Twitteru je situace o poznání vyrovnanější. Nejsledovanějším sportovcem je Kaká s 8,8 milionů odběratelů, druhý je Cristiano Ronaldo (7,4 milionů) a třetí je bývalá basketbalová hvězda Shaquille O’Neal s 5,2 miliony odběratelů.

Suma sumárum,  Cristiana Ronalda sleduje v online světě téměř 50 miliónů lidí. Pro úplnost ještě dodejme dalších zhruba pět tisíc na rozvíjející se síti Google+.

 

Oficiální mobilní aplikace

Podívejme se nyní, co Ronaldo ve své mobilní aplikaci fanouškům nabízí. Kromě vlastního fotbalistova obsahu aplikace nabízí i samostatnou diskusní platformu pro fanoušky. Projděme si alespoň ty nejzajímavější prvky celé aplikace:

Zprávy. Jedná se o agregovaný feed zpráv z oficiálních Ronaldových účtů na Facebooku a Twitteru (z Twitteru jsou ukazovány i všechny ty zprávy, ve kterých se objevuje Ronaldovo jméno). Fanoušci tak mají jistotu, že budou o svém idolu neustále informováni.

Fan Wall. Jedná se o jakési diskusní fórum, ve kterém mohou fanoušci zveřejňovat své komentáře, sdílet fotografie a diskutovat. Aktivitu fanoušků si každý uživatel může zobrazit na reálné mapě světa. Kromě toho si fanoušci vyhledávat uživatele podle místa, kde se vyskytují.

Herní princip. Aktivita uživatelů je bodována – aplikace nabízí i přehled nejaktivnějších uživatelů za den, týden, měsíc a v celé historii.

Exkluzivní obsah. Ronaldo nabízí svým fanouškům fotografie, které nenajdou nikde jinde. V nejbližší době k tomu přibudou i videa.

Z dalšího obsahu stojí za zmínku speciální foto a video sekce, fotbalistů oficiální životopis, odkazy na všechny Ronaldovy sociální účty, odkazy na již zmíněné hry a možnost přihlášení se k odběru hráčova newsletteru.

Uživatelé mají samozřejmě i možnost se přihlásit do aplikace pod svým facebookovým i twitterovým profilem a propojit svou aktivitu v aplikaci se svými sociálními účty.

K příjemným skutečnostem je třeba přiřadit i překvapivě střízlivý design a přehledná navigace.

Ronaldova aplikace je k dispozici zdarma a je dostupná pro dvě nejvýznamnější platformy. Aplikace si můžete stáhnout zde:

Android (Android Market)

iOS (iTunes)

Máte chytrý telefon? Používáte nějakou sportovní mobilní aplikaci? Jakou? Používali byste mobilní aplikaci svého oblíbeného týmu?

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Cristiano RonaldoDavid BeckhamLionel MessiShaquille O'Neale

podobné články

Zprávy ze světa sportovního byznysu: Real Madrid, Tiger Woods, NFL,...

Na plný plyn s Castrolem

9 inspirací pro sportovní sponzoring

10 virálních lekcí ze sportovního marketingu


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.