Otevřít menu Zavřít menu

Jak ovlivnilo zavedení play-off holandskou fotbalovou ligu Eredivisie?

Cílem fotbalových soutěží v Evropě je vytvořit takový produkt, který bude efektivní jak po sportovní, tak i finanční stránce. Používají k tomu různé strategie a nástroje. Mezi ně patří i práce se samotnou strukturou ligové soutěže. Nejvyšší holandská fotbalová soutěž, Eredivisie, může sloužit jako ukázkový příklad inovativního přístupu k rozvoji svého fotbalového produktu.

Podle rankingu Mezinárodní federace fotbalových historiků a statistiků (IFFHS) byla Eredivisie v letech 1991 až 2011 devátou nejkvalitnější ligou světa. Na vrcholu byla přitom již v 70. letech – jen evropské tři ligy byly v tomto období hodnoceny jako kvalitnější.

V roce 2004 se Holandská fotbalová federace (KNVB) rozhodla pro účely analýzy rozdělit 32 profesionálních fotbalových klubů do čtyř kategorií podle jejich ekonomické síly a potenciálu: v první skupině jsou tři největší holandské kluby (Ajax, Feyenoord a PSV), ve druhé je dalších deset ambiciózních klubů z Eredivisie, ve třetí je deset klubů jak z Eredivisie, tak i Eerste Divisie (druhá liga), a konečně v poslední čtvrté skupině je zbytek klubů z Eerste Divisie.

Z výsledků analýzy KNVB vyplynulo, že pro zvýšení mezinárodní konkurenceschopnosti holandských fotbalových klubů by bylo vhodné vytvořit společnou soutěž sestávající z klubů jak holandské, tak i belgické ligy. Tuto možnost však záhy vetovala UEFA, a tak musela Eredivisie hledat jiné alternativní cesty, jak zvýšit atraktivitu své soutěže a zvýšit prezenci holandských klubů ve fotbalové Evropě.

KNVB se proto rozhodla počínaje rokem 2005/06 zavést do Eredivisie atraktivní systém play-off. Tento systém doznal během let několika menších změn – především směrem k větší vnitřní rovnováze a spravedlivějšímu přístupu ke všem klubům.

V Eredivisie jsou v současnosti v zásadě dva vyřazovací systémy. Jeden z nich se týká boje o evropské poháry, druhý setrvání v nejvyšší soutěži (baráž).

V prvním případě je ve hře jedno místo v Evropské lize. Bojují o něj čtyři mužstva umístěná na šestém až devátém místě a hraje se vyřazovacím způsobem (dvoukolově) systémem doma-venku (podobně jako evropské poháry).

A jaká je současná podoba baráže v Eredivisie? Poslední tým Eredivisie automaticky sestupuje do druhé ligy a místo něj přichází do nejvyšší soutěže zase vítěz Eerste Divisie. Šestnáctý a sedmnáctý tým Eredivisie (v Eredivisie je celkem 18 týmů) se musí zúčastnit zmíněné baráže. Kromě dvou klubů z Eredivisie však do baráže vstupuje dalších šest týmů z Eerste Divisie.

Všechny týmy jsou rozděleny do dvou skupin – v každé z nich je po jednom účastníkovi z Eredivisie. Nejvyšší soutěž budou hrát v další sezóně pouze vítězové skupin – zbytek jde do druhé ligy.

KNVB si od zavedení play-off systému především slibovala zvýšení konkurenceschopnosti jak uvnitř Eredivisie (tři týmy v ohrožení sestupem), tak i v Eerste Divisie (postoupit mohou naopak až tři týmy), vytvoření většího napětí obou soutěží, atraktivnějšího fotbalu, větší mediální vizibility pro jednotlivé kluby, jejich hráče a partnery, zvýšení příjmů klubů a ve finále již zmíněné posílení konkurenceschopnosti klubů v evropských pohárech.

Jak se to povedlo splnit?

Nejmarkantněji je to vidět na vývoji průměrné návštěvnosti. Zatímco v sezóně 2004/05 byla průměrná návštěvnost Eredivisie 16 237 diváků, v sezóně 2010/11 to bylo 19 296, což je nárůst téměř o 20 procent. Zde je důležité poznamenat, že zvýšený zájem diváků na zápasech je ovlivňován i jinými faktory, např. modernizací stadionů (např. AZ Alkmaar).

Podle podrobnějších statistik přivedlo zavedení play-off o evropské poháry na tribuny kumulativně o 1,1 milionu diváků více, zatímco v případě barážových zápasů to bylo extra 650 tisíc diváků.

Za měřítko mezinárodní konkurenceschopnosti můžeme považovat koeficient země počítaný pole metodiky UEFA. Ten se používá pro přidělování počtu míst v evropských pohárech a nasazování týmů. V sezóně 2005/06, kdy se v Eredivisie poprvé hrálo play-off, byl koeficient Holandska 7,583 bodu. Účast v evropských pohárech tehdy zahrnovala 2 týmy v Lize mistrům, 3 místa v poháru UEFA a jedno místo v poháru Intertoto.

V loňské sezóně 2010/11 byl holandský koeficient již 11,166 bodu. Holanďané mohou nyní vyslat 2 týmy do Ligy mistrů a 4 týmy do Evropské ligy. To lze při nynější konkurenčnější struktuře evropských pohárů brát jako úspěch.

Zavedení konkurenčního prvku v podobě play-off tak v praxi přineslo větší počet zápasů, zvýšení příjmů klubů ze vstupného i z televizních práv, příjmů z účasti v evropských pohárech a v neposlední řadě i navýšení sponzorských peněz. To vše pomáhá holandskému fotbalu posílit svou tržní pozici doma i v zahraničí.

Dokázali byste si představit implementaci podobného systému v české Gambrinus lize? Dodalo by jí to extra náboj? Co si myslíte?

[sws_blue_box box_size=“616″] Tento článek je pilotním příspěvkem v rámci spolupráce mezi SportBiz.cz a portugalského serveru Futebol Finance, jež se dlouhodobě zabývá fotbalovým byznysem. Článek byl na Futebol Finance původně publikován 30. ledna 2012. Autorem článku je Nuno Bolas, který se zabývá poradenstvím a jehož specializací jsou obchodní modely fotbalových klubů. Z portugalštiny přeložil Tomáš Janča. [/sws_blue_box]

Zdroje: Football Talks 2011 (prezentace Franka Ruttena, CEO, Eredivisie); European Football Statistics; DeJonghe, T., van Hoof, S., Lagae, W. e Verschueren, J. 2010. “The Netherlands and Belgium.” In Managing Football: An International Perspective. ed. Sean Hamil and Simon Chadwick. 409-436. London: Butterworth-Heinemann; CBS Statistics Netherlands; economico.sapo.pt

SHARE
SHARE

Napsal
Futebol Finance

Futebol Finance je předním evropským portálem o fotbalovém byznysu. Byl založen v roce 2008 a klade si za cíl zkoumat, analyzovat a zveřejňovat informace o fotbalové ekonomice a obecně o financích v profesionálním fotbale.


Nejčtenější

Tagy

Eredivisie

podobné články

O sportovním CRM s Kristianem Götschem z holandské Eredivisie


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.