Otevřít menu Zavřít menu

6 důvodů, proč má Tomáš Berdych nejlepší facebookový profil z českých sportovců

Málokterý sportovec působí tak ambivalentně jako Tomáš Berdych. Zatímco při interakci s novináři budí občas odtažitý a nucený dojem, na internetu je to úplně jiný příběh. Jeho facebookový profil je objektivně tím nejlepším, co najdeme mezi českými sportovci. Tento článek přináší šest konkrétních tipů, jak komunikovat na Facebooku jako Tomáš Berdych.

Pohled na facebookové profily nejlepších českých sportovců přináší zajímavé příběhy. Největší počet fanoušků má globální hvězda Petr Čech (663 tisíc), zatímco druhá je Martina Sáblíková s více než 152 tisíci fanoušků. Nejhůře jsou na tom veslaři. Ondřej Synek  je přitom docela vyhledávanou tváří mezi sponzory (Ford, Wuestenrot, Alpine Pro), kterým Synkova pasivita na Facebooku zřejmě ani nevadí. Miroslava Knapková svůj profil dokonce vůbec nemá.

Někde na chvostu se s necelými 5 tisíci fanoušky krčí Tomáš Berdych. Zdání však klame. Jak jsem popisoval v jednom z předchozích článků, počet fanoušků na Facebooku již není úplně tím nejlepším ukazatelem marketingové síly sportovce.

Jak se uživatelé stávají fanoušky nějaké facebookové stránky či profilu? Tím, že kliknout na tlačítko „Like“. V případě sportovních fanoušků je to velmi logické a racionální vyjádření své podpory danému sportovci. Je to však jednorázová věc, co nestojí mnoho úsilí. Uživatelé s „lajky“ moc nešetří, a tak jsou často fanoušky stovky stránek, které je zahlcují všemožnými příspěvky a změny statusu.

Mnohem lepší pohled na sílu značky sportovce nabízí údaj o tom, kolik uživatelů Facebooku s obsahem profilu pracuje. Tento ukazatel se nazývá „Mluví o tom“ a sčítá všechny aktivity uživatelů (sdílení, komentování, akceptace pozvánek, označení na fotkách, odpovědí v anketách, apod.)

Pro názornost můžeme počet fanoušků profilu považovat za soutěž popularity. Jenže, k čemu popularita, která nepřináší komerční efekt? Jak jsem ale popisoval v článku o značkách sportovců, tak silná značka znamená silný vztah a identifikaci fanoušků se sportovci. Interakce s fanoušky na Facebooku je jedním z nejefektivnějších způsobů, jak tento vztah budovat. A čím pevnější a otevřenější je pouto mezi sportovcem a fanoušky, tím jednodušší je pro sportovce a jeho partnery sdílet s fanoušky občas komerční obsah – ochota fanoušků to tolerovat je větší.

Jaká je v tomto ohledu situace mezi deseti nejlepšími českými sportovci za rok 2011?


V absolutním vyjádření zajímá obsah produkovaný Tomášem Berdychem dokonce více než Štybarův, Kulhavého, Sáblíkové, Synka a Špotákové dohromady! V relativním vyjádření dosahuje Berdych suverénně nejlepšího výsledku – 1 interakci na 3 fanoušky.  To je suverénně nejvíce ze všech českých sportovců.

Jistě, základna (počet fanoušků) je u Berdycha velmi nízka. Jenže Tomáš Berdych má dvacetkrát méně fanoušků než Martina Sáblíková, ale přesto je počet interakcí na jeho profilu dvakrát vyšší. Absolutně více interakcí má jen Petr Čech a Petra Kvitová.

Berdychova práce s facebookovým profilem je však bezkonkurenční. Z výše uvedených sportovců se mu blíží jen Petra Kvitová, kterou, stejně jako Berdycha, zastupuje marketingová agentura TK PLUS.

Berdychův přístup k Facebooku může být skvělou inspirací pro každého vrcholového sportovce. Je to jednoduché – stačí se držet následujících šesti přikázání.

Autorem příspěvků je sám sportovec

Při pohledu na profily některých českých sportovců je na první pohled zřejmé, že většinu práce za ně dělají jejich asistenti, agenti a PR poradci. Podívejte se třeba na profily Jágra, Štybara a Sáblíkové. Příspěvky ve třetí osobě, často jen odkazy na články na internetu – to není cesta k srdci fanoušků, to je nuda v Brně.

Tomáš Berdych má své fanoušky rád, a tak se nebojí s nimi komunikovat. Přesně pochopil, že sociální sítě jsou o přímé komunikaci mezi lidmi – bez tiskových mluvčích a jiných prostředníků. Tomáš Berdych do komunikace s fanoušky ochotně investuje svůj čas, protože ho to očividně baví a pochopil její smysl.

Pravidelnost příspěvků

Velkým zabijákem facebookového profilu je nahodilost příspěvků. Na profilu Martiny Sáblíkové se 12.ledna objevilo neuvěřitelných 12 nových příspěvků. Od té doby však ticho po pěšině. Barbora Špotáková má za poslední dva měsíce pouhé dva příspěvky. To mi přijde jako selhání jejího managementu, protože oštěpařka má všechny osobnostní předpoklady proto, aby byla na Facebooku úspěšná. Je sympatická, výřečná, naprosto autentická – doslova zlatý mix pro sociální sítě.

Jaká by tedy měla být frekvence? Optimální počet příspěvků je na Facebooku 1 až 2 denně. Platí, že raději méně, ale za to pravidelně. Tomáš Berdych se toho drží.

Umožnit pohled do zákulisí vrcholového sportu

Sdílet s fanoušky odkazy na články o závodě, ve kterém se daný sportovec objevil, je jako nosit dříví do lesa. Každý fanoušek už to četl, viděl to, nebo alespoň o tom slyšel. Fanoušci chtějí něco více – něco, co v tradičních médiích nenajdou.

Osvědčenou metodou je nabídnout pohled do zákulisí. Stačí málo, nějaká fotka, případně krátké video, či dokonce jen obyčejná textová zpráva. Každý profisportovec má chytrý telefon, prostřednictvím kterého může výše uvedený obsah okamžitě sdílet se svými fanoušky. Tomáš Berdych jednou vyfotí tenisovou halu, podruhé svůj bágl v šatně, jindy třeba sebe u počítače. Velký rozdíl dělají někdy ty nejmenší věci.

Lidský rozměr

Tomáš Berdych po několika svých incidentech (naposledy v Melbourne s Nicolasem Almagrem) asi nebude tím úplně nejpopulárnějším hráčem mezi fanoušky. Nelze ale popřít jeho férovost k ostatním hráčům na okruhu. Kupříkladu nemá absolutně žádný problém po prohraném zápase pogratulovat svému přemožiteli či konkurentovi. Zdánlivá banalita, ale přesně toto dodává jeho značce lidský kapitál.

Globální komunikace

Drtivá většina příspěvků Tomáše Berdycha je dvojjazyčná. Tomáš je globální sportovec a ví, že jeho fanoušci nejsou jen v Česku. Dvojjazyčné příspěvky nejsou u sportovních hvězd ničím ojedinělým. FC Barcelona dokonce používá trojjazyčné zprávy – v angličtině, katalánštině a ve španělštině.

Podobně by ke své komunikaci měli přistupovat všichni čeští sportovci, kteří jsou úspěšní mezinárodně a kteří mají zahraniční fanoušky. Proč Martina Sáblíková nějak nepracuje se svými holandskými fanoušky?

Happy hour

Je logické, že Tomáš Berdych ani jiní špičkoví sportovci nemají čas průběžně zodpovídat dotazy fanoušků. Výborný je proto nápad jednou za čas vyhlásit oficiální chat a v jednom příspěvku pěkně pod sebe uspokojit zvědavost svých fanoušků.

Jak dál?

Navzdory výše uvedenému má Berdychův profil dostatek prostoru pro další zlepšení. Strategická priorita číslo jedna by měla být navýšení počtu fanoušků. Jak? Třeba propojením s facebookovou stránkou českého daviscupového týmu, který má zhruba čtyřikrát více fanoušků než profil Tomáše Berdycha. Neměl by to být problem – obé spravuje TK PLUS. Tomáš Berdych by měl také stoprocentně více spolupracovat se zástupci The Berdych Army. To jsou jeho nejvěrnější fanoušci a  kdo jiný by měl komunikovat značku Berdych lépe než oni.

Z pohledu sponzoringu Berdychovy facebookové aktivity neobsahují téměř žádnou komunikaci jeho partnerů. Je to škoda – otevřenost Tomáše Berdycha vytváří zasloužený prostor občasnou prezentaci jeho sponzorů.

A co vy? Sledujete pravidelně nějakého sportovce na Facebooku? Kterého? A proč?

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Martina SáblíkováOndřej SynekPetr ČechTomáš Berdych

podobné články

O platech sportovců (rozhovor pro Sport Magazín)

5 kroků pro úspěšný sportovní sponzoring