Otevřít menu Zavřít menu

Zprávy ze světa sportovního byznysu: MS v hokeji 2012, squash a Tiger Woods

Biz

K velmi odvážnému kroku se odhodlali finští pořadatelé mistrovství světa v hokeji v roce 2012. Zatímco většina organizátorů velkých sportovních akcí pořádá složitá výběrová řízení na vizuální identitu svého podniku, Finové na hledání původního loga rezignovali. Místo toho si vypůjčili kreslenou postavičku ze hry Angry Birds.

Angry Birds je celosvětový hit. Hru si doposud stáhlo od roku 2009 přes půl miliardy lidí. Angry Birds je také jedna z nejziskovějších her v historii herního průmyslu. Její vývoj stál pouhých 140 tisíc dolarů, zatímco její globální tržby se pohybují ve stamilionech.

Kouzlo Angry Birds spočívá mimo jiné v její primitivnosti. Vaším úkolem je vystřelovat ptáky velkým prakem a snažit se zasáhnout vaše protivníky (prasata). Jak postupujete hrou, tak máte možnost odkrývat nové schopnosti vzteklých ptáků a účinněji likvidovat prasečí nepřátele. Mimochodem, role nepřátelských prasat byla inspirována prasečí chřipkou, která řádila v době vývoje hry.

Ale zpět k šampionátu. Byť nejsou známy okolnosti výběru, z marketingového hlediska se navenek jedná o velmi chytrý krok. Proč? Důvodů je hned několik.

Vývojářem hry je společnost Rovio Mobile, která je ze země pořadatele šampionátu. Ta je po značce Nokia patrně druhou nejglobálnější finskou značkou. Je-li ambicí pořadatelů získat co největší pozornost, Angry Birds jsou pro to skvělou platformou. Téměř stoprocentně se dá očekávat, že Rovio své partnerství se šampionátem bude aktivovat hokejovou verzí své hry.

Druhý rozměr se týká uživatelů. Hlavní platformou hry Angry Birds jsou stále mobilní telefony a mobilní gaming je stále doménou především mladší generace (kolem 25 let). To je v případě hokejových fanoušků věková skupina, která už prakticky vyrůstala na NHL a pro kterou světové šampionáty nemají ten stejný lesk jako pro generaci o deset let starší. Ta totiž ještě pamatuje doby, kdy ti nejlepší hokejisté, a to nejen z východního bloku, ještě hráli v Evropě.

Prostřednictvím nejpopulárnější mobilní hry na světě tak mohou pořadatelé šampionátu (a potažmo i IIHF) získat pozornost mladších hokejových fanoušků a navázat s nimi vztah. Uvidíme, jak se to pořadatelům nakonec podaří. Nicméně za svou odvahu si zaslouží pochvalu už teď.

[sws_divider_basic]

Olympijské hry jsou v roce svého konání největší marketingovou platformou na světě. Z pohledu sportů zase účast v olympijském programu nabízí skvělou příležitostí, jak získat nejen nové fanoušky, ale i nové hráče.

Aktuálně mají olympijské ambice mimo jiné baseball, karate, softball, sportovní lezení, wakeboard a wushu. Nejusilovnější je však ve snaze se dostat na olympiádu v Česku docela oblíbený squash (zejména mezi „kancelářskými“ sportovci).

Kromě západní Evropy a severní Ameriky je squash velmi populární i v Jižní Africe, Egyptu a především ve velmi lidnatých asijských zemích jako Pákistán, Indie a Bangladéš. Globálně hraje squash více než 20 milionů lidí. Profesionálně se squashi věnuje 850 mužů a žen. Největší prize money, které se na squashovém turnaji vyplácí, jsou někde mezi ATP Challenger Tour a ATP World Tour 250 (200 až 300 tisíc dolarů).

Squash usiloval o účast na olympiádě v Sydney roce 2008 a v Riu 2016. Neúspěšně. V Riu se tak místo squashe premiérově objeví golf a sedmičkové ragby.

Častou výhradou vůči squashi je rychlost míčku, která někdy činí squashové výměny obtížně sledovatelné pro televizního diváka. Mezinárodní squashová federace (WSF) se proto rozhodla v rámci dlouhodobé strategie učinit ze squashe konkurenceschopný produkt, který je schopen oslovit většinového diváka. Inovací je několik.

Profesionální squashová asociace (PSA) provozuje úspěšnou internetovou Squash TV, která je zpoplatněná a pokrývá všechny velké squashové turnaje.  Squash TV navíc své vysílání přeprodává dalším kanálům. Odhaduje se, že díky tomu squash dohromady sleduje až 340 miliónů diváků.

Další novinkou je implementace osvětlených prosklených podlah, které umožňují projekci reklamních sdělení mezi turnajovými zápasy. Squash však například také předběhnul fotbal s využitím videorozhodčího. Inovace však zahrnují i nový systém počítání bodů či promítání zpomalených záběrů přímo u squashového kurtu.

[sws_divider_basic]

Vrací se Tiger Woods zpět? Už dva roky je sice bez turnajového titulu, na žebříčku je až na 58. místě, ale po třetím místě na Australian Open je golfista údajně spokojený.

Po záletnickém megaskandálu utrpěla značka Tiger Woods pořádnou ránu. Golfistu velmi rychle opustilo hned pět velkých sponzorů (Gillette, Tag Heuer, Accenture, Gatorade a AT&T). Z velkých sponzorů zůstaly při Woodsovi především značky Nike (40 milionů dolarů za rok) a EA Sports.

Situace se však začíná měnit. První velkou značkou, jež se rozhodla spojit s Tigerem Woodsem po jeho osobních trablech, je švýcarská hodinová značka Rolex. Prémiové hodinky a golf k sobě patří, a když byl ze hry Tag Heuer, místo na Woodsově zápěstí bylo volné. Rolex si od partnerství s Woodsem slibuje dlouhodobý vztah. Jeho mottem je „překonání nové výzvy“. To se při postupném růstu golfistovy formy může stát docela zajímavým příběhem a skvělou platformou pro komunikaci hodnot švýcarské značky.

Zajímavé je i Woodsovo druhé komerční spojení. To Woods podepsal se značkou Fuse Science, která má patentovaný revoluční způsob podávání komplexních vitamínů a léků, mj. i vetřením do pokožky.

Fuse Science se chystá uvést své produkty na trh nyní v listopadu. Partnerství se slavným golfistou vytváří zajímavou platformu, jak vybudovat rychlé povědomí o svých produktech. Bez ohledu na aktuální ranking je Woods je stále příběh, který je nedílnou součástí každé zprávy z golfu.

No a konečně třetím Woodsovým úlovkem je japonský výrobce léčivých mastí Kowa Company. Wikipedia o těchto mastech dokonce naznačuje, že by mohly pomáhat s erekcí. Nesnaží se nám tímto Tiger něco naznačit?

Zajímavé je, že i bez nových sponzorů je značka Tiger Woods nejcennější značkou mezi sportovci. Podle Forbesu sice poklesla v roce 2010 její hodnota ze 105 na 75 milionů dolarů. Až s velkým odstupem je však druhý Kobe Bryant (53 mil. USD), třetí LeBron James (48 mil. USD), čtvrtý Roger Federer (47 mil. USD) a teprve pátý je další golfista Phil Mickelson (46,5 mil. USD). S tímto pořadím však hodně zamíchá nejspíš celosezónní výluka v NBA.

 

 

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Angry BirdsMS v hokejiRovioTiger Woods

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.