Otevřít menu Zavřít menu

Zprávy ze světa sportovního byznysu: Premier League a NFL

Biz

Revoluce v distribuci televizních práv. Tak lze oprávněně nazvat říjnové rozhodnutí Evropského soudního dvoru, který dal zapravdu Karen Murphyové, majitelce hospody z anglického Portsmouthu. Ta ve svém podniku použila řecký satelitní dekodér k tomu, aby mohla svým štamgastům pouštět v přímém přenosu sobotní zápasy Premier League.

Elegantně se tak vyhnula tomu, aby si k tomu musela koupit kartu od Sky Sports, která Premier League v Anglii exkluzivně distribuuje. To se pochopitelně nelíbilo vedení soutěže a dámu zažalovalo.

Zatímco u anglického soudu Premier League vyhrála, po odvolání k Evropskému soudnímu dvoru slaví naopak paní hospodská. Soud své rozhodnutí odůvodnil tím, že omezování možnost sledovat fotbalové přenosy na základě územního principu (v jednotlivých členských státech Evropské unie) je v rozporu s legislativou EU.

Rozhodnutí soudu může mít obrovský vliv na prodej vysílacích práv, a to nejen ve fotbale a v Anglii, ale v jakémkoliv sportu a v celé Evropě. Stejným způsobem jako Premier League prodává například svá práva na Champions League také UEFA.

Soud dále rozhodl, že Premier League může uplatňovat autorská práva na úvodní znělky, ligovou hymnu, předem vytvořené sestřihy ze zápasů a všemožnou grafiku, jež přenosy doprovází. Samotné zápasy, vyřkl soud, však copyrightu nepodléhají. Takové ani-ani rozhodnutí. Zápasy volně šiřitelné, ale grafika nikoliv? Jak to od sebe oddělit? Budou se prodávat zvlášť dvě verze vysílání – s grafikou a bez ní?

Ještě zdaleka však není v této věci dobojováno. Jedná se o obrovský balík peněz a příklady hudebního a filmového průmyslu ukazují, že majitelé práv se rozhodně tak lehce nevzdávají. Dokonce se mluví o tom, že je vážně míněná snaha upravit fotbalové zápasy stejně jako taneční choreografii, která naopak podléhají copyrightové ochraně. Třeba se jednou dočkáme toho, že asistentem sparťanského trenéra bude Vlastimil Harapes.

[sws_divider_basic]

Pokud jde o byznys, je NFL bezkonkurenčně nejúspěšnější ligovou soutěží světa. V USA je pozice NFL absolutně nezpochybnitelná – 13 z 15 nejsledovanějších televizních programů jsou letos na podzim zápasy NFL. To je zájem, o kterém si může Premier League ve své domovské Anglii nechat jenom zdát.

Mimo USA je však v porovnání s NFL mnohem sledovanější a populárnější problémy zmítaná a aktuálně stojící NBA, která strategicky expanduje na zahraniční trhy už téměř 30 let. Basketbal je sám o sobě neporovnatelně globálenější sport než americký fotbal. Jeden z pěti hráčů v NBA je cizinec a v soutěži je zastoupeno zhruba 40 zemí (mj. Argentina, Austrálie, Kongo, ČR, Jamajka, Litva). V NFL je zahraničních hráčů méně než dvacet – jedná většinou o Kanaďany doplněné mj. zástupci Walesu, Skotska, Austrálie a Německa (většinou tradiční ragbyové země).

Vše se však může změnit. Nebude to hned, ale s léty ověřenou schopností NFL řídit, komunikovat a prodávat svůj produkt to není vůbec nereálné. A první vlaštovky už vyletěly. Aktuálně se expanze NFL nejvíce dotýká tří regionů – Ameriky, Evropy a Asie.

Logickou destinací pro export NFL jsou sousední státy. Nejdále je NFL v Kanadě, kde již nyní Buffalo Bills pravidelně hrají pět svých domácích zápasů (v Torontu). Vůbec první zápas NFL mimo USA se však ještě dříve odehrál v roce 2005 v Mexiku. Na duel mezi Cardinals a 49ers tehdy přišlo více než 100 tisíc diváků. Zápas se hrál na vyprodaném Aztéckém stadioně, kde se mimo jiné hrála i dvě finále mistrovství světa ve fotbale.

Odhaduje se, že NFL pravidelně sleduje přes 16 milionů Mexičanů. Zápasy NFL mohou sledovat v rámci kanálu NFL Network, který je součástí základního balíčku mexických kabelových televizí. Kromě toho se zápasy pravidelně vysílají živě ve 40 kinech v zemi.

V Asii se NFL zatím přímo prezentovala 14 exhibičními zápasy v Japonsku a jedním přípravným zápasem v Číně. Tam údajně pravidelně sleduje NFL až 7 milionů lidí.

V Evropě je NFL nejaktivnější ve Velké Británii, kde nedávno už popáté odehrál regulérní soutěžní zápas mezi Chicago Bears a Tampa Bay Buccaneers (patřící rodině Glazerů, jež vlastní i Manchester United). Zápas se hrál, podobně jako v případě Mexika, opět v největším fotbalovém chrámu v zemi – na stadionu ve Wembley. Ačkoliv nebylo stoprocentně vyprodáno, v hledišti bylo téměř 80 tisíc diváků.

První pokusy o importování amerického fotbalu do Velké Británie se odehrály již v 80. letech. Chanel4 začal v té době pravidelně vysílat přenosy z NFL. Americký fotbal byl v té době prezentován jako sofistikovanější alternativa k tehdy násilím sužovanému fotbalu.

První exhibiční zápasy se na britské půdě odehráli v polovině devadesátých let, ale navzdory solidnímu diváckému zájmů nepřinesly kýžený zisk. NFL si uvědomila, že pokud má americký fotbal zapustit hlubší kořeny, tak je třeba tento sport začít budovat odspodu, nikoliv odvrchu. Aktivní participace je stále významným způsobem, jak zažehnout vášeň pro sport. Nemluvě o tom, že pro skutečný průnik do srdcí britských fanoušků bude NFL potřebovat britské hvězdy. A ty je třeba najít a vychovat.

V současné době hraje americký fotbal téměř 7 tisíc Britů a aktivní participace stále roste, na univerzitní úrovni se letos například zdvojnásobila. NFL nyní sleduje 11 milionů Britů, z čehož skutečně skalních fanoušků jsou 2 miliony. Od prvního zápasu NFL v Londýně před pěti lety vzrostla sledovanost přenosů z NFL skoro o 100 procent, v případě Super Bowlu o 74 procent.

V současné době NFL zvažuje, že do Londýna přesune ještě jeden zápas. Třeba v době blízké olympiádě, která se v Londýně uskuteční příští rok. Začínají se objevovat hlasy volající po britském týmu v NFL, ale vedení soutěže nechce nic uspěchat a rozhodlo se jít cestou postupného zakořeňování. Jakmile nastane ten správný okamžik, není pochyb o tom, že do toho byznysmeni z NFL půjdou.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

NBANFLPremier League

podobné články

Jak se Intel snaží změnit zážitek ze sportovních přenosů

Zprávy ze světa sportovního byznysu: West Ham, NBA a legalizace...

3 zaujímavé správy z basketbalovej NBA

Návrat kráľa a začiatok novej éry NBA


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.