Otevřít menu Zavřít menu

Když se fotbalista prodává sám přes internet

V minulých dnech probleskla médii zpráva, že se FIFA rozhodla v budoucnosti zrušit systém licencovaných fotbalových agentů. Kluby by si podle fotbalové asociace mohly vybírat hráče napřímo přes internet. Je to utopie? Příběh anglického fotbalisty Owena Heargreavese ukazuje, že to s trochou kreativity jde.

Owen Hargreaves se narodil britským rodičům v kanadském Calgary, ale místo u hokeje zakotvil u fotbalu. V 16 letech nastoupil do fotbalové akademie Bayernu Mnichov. V roce 2000, kdy mu bylo 19 let, debutoval v Bundeslize. Hned v prvním roce vyhrál s Bayernem ligový titul i Ligu mistrů. Hned v další sezóně se prosadil do základní sestavy. Pak už to ale bylo jako na horské dráze.

V sezóně 2002/03 Hargreavese potkala hned tři různá zranění. V následující sezóně se však dokázal vrátit, i když v ní Bayern vyšel zcela naprázdno. V roce 2005 Hargreaves prodloužil s Bayernem smlouvu na 4 roky, ale hned v další sezóně si zlomil nohu a většinu sezóny tak byl mimo hru.

V roce 2007 koupil Hargreavese Manchester United za 17 milionů liber. Smlouva byla podepsána na čtyři roky. Stejně jako v Mnichově i s Manchesterem vyhrál Hargreaves v první sezóně domácí ligu i Ligu mistrů. Druhá sezóna byla ale opět plná zranění, operací obou kolen a Hargreavesův pobyt na marodce se tak postupně protáhnul na celé dva roky.

Na hřiště se Hargreaves vrátil v květnu 2010, ale zakrátko se opět zranil. Znovu se vrátil vloni v listopadu a hned v prvním zápase jej potkalo další zranění. V květnu 2011 Manchester oznamuje, že fotbalistovi jeho smlouvu neprodlouží.

Během 11 let své profesionální kariéry tak kanadský Angličan odehrál jen 187 zápasů. Pro špičkový fotbal tak byl Hargreaves téměř odepsaný. Hargreaves se však nevzdal.

Způsob, jakým se se svou situací vypořádal, naznačuje silnou roli sociálních sítí v marketingu individuálních fotbalistů a potažmo sportovců obecně. V červenci tohoto roku si Hargreaves založil svůj vlastní kanál na YouTube, kam začal pravidelně umísťovat krátká videa ze své individuální přípravy.

Toto bylo úplně první video:

httpv://www.youtube.com/watch?v=anFEvRsvx6A

Toto video bylo nejsledovanější (téměř půl milionu zhlédnutí):

httpv://www.youtube.com/watch?v=SMy-qBo0gbw

A v tomto videu Hargreaves nejvíc bojoval s rovnováhou:

httpv://www.youtube.com/watch?v=zl8hft2BFbk

Všechna videa mají jedno společné – ukázat sportovním ředitelům, agentům a fanouškům, že Owen Hargreaves je navzdory své historii zranění v pořádku a připravený na návrat do velkého fotbalu. Kondičně, technicky i mentálně.

Celkem třicet Hargreavesových videí zhlédlo dohromady přes 3,8 milionů lidí. K pravidelnému odběru se během dvou měsíců přihlásilo více než 4 a půl tísíce lidí, což je skoro pětkrát více, než má v Česku populární Kazma.

Hargreasova videa byla vyslyšena, a to v Manchesteru City, jedenáctém největším klubu světa. V poslední srpnový den s ním v City podepsali roční kontrakt. Hargreaves tak získal exkluzivní možnost naskočit rovnou do Ligy mistrů, do které se Manchester City vloni probojoval.

Každá správná pohádka má šťastný konec. Owen Hargreaves ve svém debutu tuto středu vstřelil v 17. minutě úvodní gól zápasu:

httpv://www.youtube.com/watch?v=cT59gOXotnI

Uvidíme, kolik toho Hargreavesovo tělo snese v zápasovém zápřahu. Jeho příběh však kromě nesporných emocí nese i jasné poselství pro sportovce – nespoléhejte se pouze na tradiční média, využijte možností médií sociálních. Jediné, co to stojí, je dobrý nápad.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Manchester City

podobné články

Rozhovor s Janem Lokajem o kariéře v mezinárodním fotbale

V hledišti: S Viktorkou na Etihad Stadium

Dobývání asijského kontinentu evropskými velkokluby

Globální růst Manchesteru City


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.