Otevřít menu Zavřít menu

Zprávy ze světa sportovního byznysu: NBA, UFC, ATP, Sergio Tacchini a Novak Djokovič

Biz

Do kalendářního startu NBA zbývá něco málo přes měsíc a dohoda klubů s hráči je cokoliv jen ne na spadnutí. Poslední schůzka obou stran byla dokonce zrušena. Je tak prakticky jisté, že letošní sezóna včas rozhodně nezačne. Otázka je, zda vůbec začne.

V NBA je ve hře zhruba 4,3 miliardy dolarů, o které se primárně vede celý spor. Basketbalisté podle poslední kolektivní smlouvy brali z tohoto koláče 57 procent. To se nelíbí majitelům klubů. Ti navíc usilují o dohodu na období 10 let oproti pětiletému horizontu hráčské unie. Majitelé argumentují větší stabilitou klubových financí. Pravdou je, že 60 procent týmů NBA je ve ztrátě.

Jaká je cesta z krize ven? Bez snížení hráčského podílu to v žádném případě nepůjde. Ustoupit ale musí i majitelé klubů – nutností je obětovat požadavek fixního platového stropu.

Dalším nezbytným krokem bude zřejmě i přerozdělování příjmů z televizních práv. To v nějaké formě funguje v evropském fotbale, MLB i v nejbohatší soutěži světa NFL. Právě v americkém fotbale si kluby dělí televizní příjmy rovným dílem. NBA se bude muset vydat podobným směrem, chce-li zachovat konkurenceschopnost soutěže.

V NFL je pro basketbalisty ještě zajímavá inspirace.  Kluby NFL mají možnost si během jedné sezóny „zapykat“ jednu svou hvězdu, který během této sezóny nesmí z klubu odejít. Místo argumentu stačí zmínit příklady LeBrona Jamese a Carmela Anthonyho, kteří nechali přes noc na holičkách své bývalé týmy z Clevelandu, resp. z Denveru.

[sws_divider_basic]

Dvanáctého listopadu dojde v USA k historickému okamžiku. Stanice Fox bude naživo vysílat event UFC. Stane se tak poprvé, co se ultimátní zápasy dostanou na celoplošnou  televizi.

A to UFC byla před deseti lety značka na vymření. Období zápasů téměř bez pravidel přivedlo UFC na úplný okraj diváckého zájmu – nemluvě o zákazech pořádání takových zápasů v drtivé většině amerických států.

V roce 2001 koupili značku UFC za 2 miliony dolarů bratři Fertittové. A dokázali nemožné. Nejenže resuscitovali tuto padlou značku, oni ji nakopli k pořádnému životu. Dnes má UFC hodnotu hodně přes 1 miliardu dolarů a pyšní se takovými sponzory jako Harley-Davidson a Budweiser s Bud Light.

Na Foxu bude mít UFC vybranou sportovní společnost: legendární Super Bowl, baseballovou World Series a závody v Daytoně. Kromě živých přenosu  však bude na stanici Fox také mnohem větší pokrytí této soutěže – objeví se různé upoutávky, převzaté sestřihy UFC Unleashed, doku-reality show UFC Primetime nebo to nejzajímavější z bezedného archívu UFC (134 vyprodukovaných galavečerů).

[sws_divider_basic]

Letošní vlna stávek zdaleka nemusí končit jen ve fotbale, basketbale a americkém fotbale. O své slovo se hlásí i profesionální tenisté, kterým v průběhu letošního US Open už došla trpělivost. Stěžují si na náročný program, který některé z nich přinutil nedávno v New Yorku hrát i tři zápasy ve třech dnech.

Mluvčím tenistů se stal Skot Andy Murray, který i nadále zůstává nejlepším hráčem současnosti bez grandslamového titulu. Oficiální požadavek tenistů jsou dva až tři volné týdny a celkově méně turnajů – tedy něco podobného, co před několika lety učinily na ženském okruhu. K jednacímu stolu chtějí tenisté okamžitě.

Pro ATP bude schopnost naslouchat svým největším hvězdám takřka klíčová. To poslední, co si ATP teď musí přát, jsou nespokojení a zranění tenisté. Mužský profiokruh totiž nezažívá vůbec špatné období.

Po nadvládě Nadala s Federerem vylétnul letos Novak Djokovič, a to tak suverénním způsobem, jaký málokdo očekával. Společně s Murrayem tvoří tito tenisté kvartet, jenž je zárukou napínavých tenisových dramat (viz nedávný souboj Djokoviče s Federerem v semifinále US Open). Každý z těchto tenistů umí lépe zahrát na někoho jiného a v tom je krása jejich soupeření. A to také táhne fanoušky a potažmo sponzory. Málokterý sport například vyprodukoval v poslední době tolik virálních videí jako tenis.

[sws_divider_basic]

Zastavme se u zmíněného Novaka Djokoviče. Kromě špičkových výkonů na kurtu je tento tenista i zábavnou figurou s vysokým marketingovým potenciálem. Je paradoxem, že letošní úspěchy Novaka Djokoviče mohou přivést do vážných finančních problémů jednoho z jeho sponzorů.

Značka Sergio Tacchini má bohatou minulost. Bývaly doby, kdy oblečení s jejím logem nosily takové tenisové hvězdy jako Jimmy Connors, Mats Wilander, John McEnroe, Martina Navrátilová, Gabriela Sabatini, Pete Sampras, Goran Ivaniševič a Martina Hingis. Sergio Tacchini byl ale vidět i v jiných sportech jako např. ve formuli 1 (Ayrton Senna), ve sjezdovém lyžování (Pirmin Zurbriggen, Marc Girardelli), nebo v golfu (Ian Woosnam).

Přítomnost této značky je však méně radostnější. V roce 2007 skončila značka Sergio Tacchini v bankrotu. V roce 2008 ji koupil čínský podnikatel Billy Ngok z Hong-Kongu, avšak zázračné zmrtvýchvstání ještě není zdaleka dokonáno. Globální roční tržby firmy se pohybují kolem 50 milionů eur, což je zhruba 14x méně než utrží za rok donedávna ještě neznámá sportovní značka Under Armour.

Novak Djokovič je tváří Sergio Tacchini od roku 2009. V té době byl Djokovič světovou čtyřkou a smlouva byla podepsána na královských deset let. O dva roky později je Srb bezkonkurenčním tenisovým králem a jeho jen za letošní rok mu přísluší bonus přesahující deset milionů dolarů – tzn. více než pětina obratu firmy!

Ale nejde jen o bonus. Sergio Tacchini má vážné problémy s prostou distribucí svých produktů, které nedostatkovým zbožím. Djokovičovy úspěchy sice zvýšili poptávku po oblečení Sergio Tacchini, ale lidé jej nemají prostě kde koupit. Například model, se kterým Djokovič vyhrál French Open, se na pultech objevil až dva měsíce po turnaji. Nejnovější model zase přijde do obchodů někdy v zimní sezóně, kdy se na severní polokouli spíše bude vybavovat na lyže než na tenisový kurt.

Uvidíme, jak dlouho partnerství Sergio Tacchini a Djokoviče vydrží. Jisté je jedno – jak Adidas (dřívější sponzor Djokoviče), tak i Nike si už na Srba brousí zuby.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

ATPBudweiserFOX SportsHarley-DavidsonNBANFLNovak DjokovičSergio TacchiniUFC

podobné články

Zprávy ze světa sportovního byznysu: ATP, Tiger Woods a ESPN

Proč je dobré mít čínskou tenisovou hvězdu

Zprávy ze světa sportovního byznysu: FIFA, NHL, ATP a 1.FC...