Otevřít menu Zavřít menu

Sex ve sportovním marketingu v pěti příkladech

Sexuální motivy patří v marketingu pohříchu k těm nejvíce nadužívaným a často mají podobu různých nudných klišé, co se neustále opakují. Není překvapení, že taková komunikace příliš nefunguje. Následující příklady však ukazují, že se toto téma dá uchopit také kreativně a že může být i velmi efektivní.

Sponzoring prsou

Pamatujete si, kdo byl nejslavnějším fanouškem loňského mistrovství světa ve fotbale? Pokud jste alespoň trochu sledovali i nedávný turnaj Copa América, tak jste si určitě připomněli paraguayskou herečku a modelku Larissu Riquelme.

Ta, stejně jako vloni, vyhlásila, že pokud Paraguay zvítězí na šampionátu, tak poběží nahá ulicemi paraguayského hlavního města Asunciónu (v reakci na podobný výrok Diega Maradony). V JAR vypadl paraguayský tým sice ve čtvrtfinále, ale ani to nezabránilo Larisse Riquelme věnovat alespoň malý dárek fotbalovým fanouškům a pro paraguajský deník Diario Popular nafotila alespoň pár aktů.

Letos na Copa América to vypadalo z pohledu fanoušků daleko slibněji. Paraguay se dostala až do finále a spousta fandů ji držela palce jen proto, aby se dočkala záběrů na nahou Riquelme běžící městem. Unavení Paraguayci však nestačili na Uruguay a k běhu opět nedošlo.

Jak se její hvězda vlastně zrodila? Docela jednoduše – receptem je její velký a ne zrovna chudě vypadající dekolt v kombinaci s mobilním telefonem Nokia E71 strategicky umístěným mezi modelčinými ňadry. Tedy pohled, kterého si televizní kameramani a fotoreportéři nemohli nevšimnout.

Málokdo z nich ovšem tušil, že je obětí skvělého marketingu ze strany jednoho paraguayského mobilního operátora, který nemohl lépe přitáhnout pozornost k již zmíněnému modelu od Nokie, jež operátor nabízel.

Kamery a fotoaparáty si ji s průběhem šampionátu vyhledávaly čím dál tím víc a Larissa Riquelme se stala geniální platformou pro marketingovou komunikaci. Během MS bylo její jméno jedno z nejvyhledávanějších v Googlu i v sociálních sítích.

Jenže to nebylo ze strany modelky zdaleka vše. Svou popularitu dokázala vytěžit mnohem více, když se stala chodícím reklamním nosičem pro značku pánských parfému AXE. Její jméno si jednoduše napsala na své levé ňadro. Následující video kampaň AXE popisuje trochu zevrubněji:

httpv://www.youtube.com/watch?v=uSnBa1fyavg&feature=player_embedded

Sponzoring zadečků

Internetová sázkařská burza Betfair se nedávno sice rozhodla neprodloužit dvouletou s FC Barcelona, ale z fotbalu v žádném případě neodchází – například je stále oficiálním partnerem Manchesteru United. Celkový objem prostředků investovaných do sportu Betfair navyšuje a začíná čím dál tím častěji využívat i jiné sportovní platformy jako ragby a kriket.

V předolympijské době si Betfair začíná všímat i sportů, které budou součástí londýnských her v příštím roce. Jedním z nich je i beachvolejbal. Logika uvažování značky Betfair je ďábelsky jednoduchá. Které objekty patří k nejfotogeničtějším a nejfotografovanějším objektům ve sportu? Vzhledem k nápovědě v nadpisu není těžké usoudit, že to jsou právě zadečky hráček beachvolejbalu.

Betfair se proto rozhodla stát oficiálním sponzorem jednoho takového páru – konkrétně britských beachvolejbalistek Zary Dampney a Shauny Mullen. V praxi to znamená, že Betfair získal prostor na plavkách obou hráček a umístil tam QR kód odkazující na svou webovou stránku.

Kdokoliv, kdo pozadí beachvolejbalistek s QR kódem vyfotí, získá na Betfairu jednu sázku zdarma. Na tomto konceptu je krásné, že funguje jak směrem k divákům přímo na beachvolejbalovém kurtu, tak i na fotografiích v médiích. Na olympijských hrách v Londýně 2012 bude samozřejmě tato reklama Betfairu zakázaná – komunikovat zde mohou jen oficiální partneři Mezinárodního olympijského výboru.

Fotbalová modelka bez dresu

Pohledná brankářská amerického ženského fotbalového týmu Hope Solo byla bezpochyby nezobrazovanější tváří nedávného světového šampionátu. I když ani před turnajem nebyla úplně neznámá, její cena v jeho průběhu výrazně narostla. Jedinou vadou na kráse byl fakt, že americké fotbalistky skončily na druhém místě, když v penaltovém rozstřelu nestačily na Japonsko.

Podle jednoho indexu měřícího marketingovou sílu sportovců je Hope Solo v současnosti v USA stejně tak silná značka jako basketbalová hvězda Dwayne Wayde z Miami Heat. Potvrzuje to i obrovský zájem sponzorů. Solo zatím podepsala smlouvu se značkou Gatorade za 100 tisíc dolarů ročně a společně s dalšími dvěma kolegyněmi z fotbalového týmu i kontrakt s Bank of America. Ta je hlavním sponzorem chicagského maratónu a počítá s fotbalistkou při jeho komunikaci.

O fotbalistku projevila zájem i média – vystoupila například v populární show Davida Lettermana. Solo se však objevila i titulní stránce časopisu Sports Illustrated. Po legendární Mie Hamm v roce 2003 se tak stala teprve druhou fotbalistkou, které se dostalo této pocty.

Bezprostředně po focení pro časopis vypustila Solo na Twitteru, že jí fanoušci mohou příště vidět v příloze Body Issue časopisu ESPN. Ta je známá tím, že přináší umělecké akty známých sportovců. V minulosti se zde objevili například Serena Williams (viz foto níže), populární ultimátní zápasnice Gina Carano, basketbalisté Amare Stoudamire a Dwight Howard (zvlášť, nikoliv společně).

Aby Solo své fanoušky navnadila, zveřejnila svou fotografii ve fontáně, na které má na sobě pouze hodně volný župan.

Modelky a sportovkyně v plavkách

Navažme na předchozí zprávu a rozeberme prezentaci sportu prostřednictvím nejúspěšnějšího mediálního projektu spojujícího sport a spoře oblečené dívky. Již zmíněný časopis Sports Illustrated patří do mediální skupiny Time Warner a v USA je jedním z nejčtenějších časopisů vůbec. Každý týden jej čte dokonce víc lidí než populární ženský měsíčník Cosmopolitan.

V roce 1964 přemýšlel tehdejší editor Sports Illustrated, jak zatraktivnit jeho obsah v zimních měsících, kdy se toho v té době ve světě sportu tolik neodehrávalo. Jeho podřízené napadlo dát na titulní stranu a na pětistránkovou přílohu dovnitř krásnou modelku. Tím vznikla tradice, která se postupem času proměnila v samostatnou publikaci věnovanou modelkám ukazujícím plavky ve velmi atraktivním a exotickém prostředí (nejčastěji pláže).

I když v Sports Illustrated Swimsuit Issue výrazně dominují modelky, v minulosti se v něm objevilo hned několik sportovkyň jako například tenistky Venus Williams, Steffi Graf, Maria Šarapova, Anna Kournikova a Ana Ivanovič, krasobruslařka Jekaterina Gordějeva a lyžařská královna Lindsay Vonn. Právě na její focení se podívejte zde:

httpv://www.youtube.com/watch?v=i6T8LfDwQjo

Plavkové vydání Sports Illustrated má obrovský komerční úspěch. Byť vychází pouze jedenkrát ročně, tak generuje 7 procent všech tržeb Sports Illustrated (cca 35 milionů dolarů jen na reklamě uvnitř časopisu).

Vliv publikace je obrovský, a to nejen na slávu samotných modelek, ale i například na místa, kde se tyto modelky fotí. V roce 2004 byly například některé snímky pořízeny v Chile a v následujícím roce vzrostla incomingová turistika v Chile o 34 procent! Díky SI Swimsuit Issue se podařilo vydavateli oslovit i ženy, které vždy patří u sportovních médiích k minoritě – používají časopis jako průvodce pro nakupování plavek.

Sexy fanynky

Už notoricky známý je akce pivovaru Bavaria, který na loňský fotbalový šampionát vyslal téměř čtyřicet velmi pohledných dívek v minisukních. Ty byly oblečeny celé do holandské národní barvy a měly jediný úkol – pořádně fandit holandskému nároďáku a získat si pozornost ostatních diváků v hledišti, ale i televizních kamer. Na stadióně to vypadalo zhruba takto:

httpv://www.youtube.com/watch?v=Os7htgCsXig&feature=related

Publicita Bavarie byla o to větší, když jihoafrická policie na nátlak FIFA a Budweiseru zatkla bezprostředně po zápase Holandska s Dánskem všech 36 oranžových dívek. Účel byl splněn – o Bavarii se v průběhu turnaje psalo mnohem více než o oficiálním sponzorovi, již zmíněné americké pivní značce Budweiser. Ta za své partnerství se šampionátem ale zaplatila miliony dolarů.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Ana IvanovičAnna KourknikovaAXEBavariaBetfairBudweiserESPNFIFAGina CaranoHope SoloLarissa RiquelmeLindsay VonnMaria ŠarapovaMia HammMS ve fotbaleNokiaOH 2012Serena WilliamsSports Illustrated

SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.