Otevřít menu Zavřít menu

3 kreativní způsoby, jak prodat sponzoring dresů

Logo sponzora na sportovním dresu je vnímáno jako vrchol partnerství mezi klubem a jeho sponzorem. Tento článek přináší tři konkrétní inspirace a ukázky, jak si s tímto úkolem trochu nevšedně poradily fotbalové kluby.

V polovině července tohoto roku oznámily sheffieldské kluby United a Wednesday, že mají dva společné sponzory dresů. Je to vůbec poprvé, co byl podobný krok posvěcen i anglickou fotbalovou asociací.

V praxi to bude vypadat tak, že firma Gilders, která je lokálním prodejcem vozů Volkswagen, bude na domácích dresech Wednesday (United ji budou mít na zápasech venku), zatímco zdravotní pojišťovna Westfield Health bude na domácích dresech United a Wednesday na cizích hřištích.

Zdroj: The Sport Review

Zajímavé je, že hlavním důvodem k tomu kroku byla neochota místních firem sponzorovat jeden ze sheffieldských klubů. Proč? Protože by mohly být podezřívány z toho, že jednomu městskému klubu nadržují na úkor druhého.

Reakce fanoušků jsou na internetu spíše pozitivní – klíčové je pro ně to, že klub získal potřebné prostředky pro zajištění chodu klubu.

Zároveň je třeba dodat, že se ve fotbalové historii nejedná o první případ sdíleného sponzoringu. Něco podobného je docela často vidět v případě glasgowských Celticu a Rangers – po pivu Carling teď oba týmy sdílí partnerství s pivní značkou Tennent’s.

V Česku mají společného sponzora například pražské kluby Sparta a Bohemians 1905 – jedná o společnost Fortuna, jejíž logo mají tyto kluby na svých dresech. Jejich smlouvy s Fortunou však stěží budou nastaveny pro oba kluby stejně lukrativně.

Sheffieldské řešení zároveň naznačuje další způsob, jak vytěžit sponzorství dresů a zároveň garantovat sponzorovi určitou exkluzivitu. Řešením totiž může být rozdělení této exkluzivity na různé soutěže, ve kterých klub hraje.

Přesně takto to vyřešil londýnský Tottenham Hottspur, který má dva titulární sponzory svých dresů. Jedná se o společnosti Autonomy pro zápasy v Premier League, zatímco v Lize mistrů a v domácím poháru je na dresech banka a správce aktiv Investec.

Nejkreativnější řešení mají na svědomí v FC Lausanne-Sport. Jeho fotbalisté si budou v domácí soutěži o přestávce své dresy převlékat. V prvním poločase budou mít na sobě banku BCV, ve druhém retailový řetězec Migros. Celý manévr je samozřejmě schválen švýcarským fotbalovým svazem.

Výše uvedené případy ukazují, že se týmy nutně nemusí opírat o standardní model sponzoringu dresů (jeden tým, jeden sponzor). Tato řešení sice nemusí nutně fungovat pro každý tým, ale potvrzují, že kreativní přístup se vyplatí a lze jej aplikovat na cokoliv. Třeba i na dresy.

Pro zopakování – co tedy mohou kluby udělat?

Spojit síly s jiným klubem. A vůbec nemusí jít o stejný sport – spíše záleží na tom, jaké sporty jsou v daném regionu populární. Sponzoři nechtějí ani tak být vidět jako získat další zákazníky. Spojení s dalším klubem (sportem) může být efektivní cesta, jak toho dosáhnout. Nejvíce se to nabízí u nižších soutěží, kde je nízká návštěvnost a lokální sponzor s masovější cílovou skupinou se tak může více „rozkročit“ do ostatních sportů.

Rozdělit sponzorství podle soutěže. Domácí liga, domácí pohár, turnaj, evropské soutěže – co soutěž to příležitost pro nabídku separátního partnerství.

Rozdělit sponzorství podle poločasu. Tento revoluční krok stojí a padá s povolením sportovního svazu, který danou soutěž organizuje.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Bohemians 1905Celtic GlasgowFortunaGlasgow RangersLausanne-SportPremier LeagueSheffield UnitedSheffield WednesdaySparta PrahaTottenham Hottspur

podobné články

Hlavní viník: fanoušek

Jak zvýšit návštěvnost Gambrinus ligy: využití známých...

Fanoušci Bohemians 1905 pomáhají svému klubu s marketingem

Proč jsou Sparta, Slovácko a Viktoria Plzeň tři kluby, které...


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.