Otevřít menu Zavřít menu

Zprávy ze světa sportovního byznysu: Korupce ve fotbale, Yao Ming, Baník Ostrava a David Beckham

Biz

Korejská fotbalová K-league rázně zareagovala na masivní korupční skandál, ve kterém jsou namočeni hráči hned šesti týmů.

Celkem se jedná o neuvěřitelných 46 hráčů, kteří v úplatkářské aféře figurují. Deset hráčů bylo již potrestáno doživotním zákazem startu v lize.

Jaké je korejské řešení? Stará dobrá metoda cukru a biče. Pozitivní motivací je zvýšení minimální mzdy, kterou budou fotbalisté pobírat. Ta byla dokonce zdvojnásobena na současných cca 190 tisíc korun.

Naopak výstrahou by mělo být povinné podstoupení testu na detektoru lži, a to pro všechny hráče, kteří se ocitnou v podezření z nekalých praktik.

Manipulace s výsledky fotbalových zápasů postihla i tureckou Süper Lig. Postižené jsou i slavné kluby jako Fenerbahce a Trabzonspor. Prezident mistrovského Fenerbahce čelí obvinění ze zmanipulování celkem 19 zápasů. Turecký šampion tak pravděpodobně přijde o titul i účast v Lize mistrů a bude možná přeřazen do nižší soutěže. Celkem je v Turecku ve vazbě aktuálně 26 lidí.

Proč je špatná manipulace s výsledky zápasů? Protože je namířena přímo proti fanouškům a zcela devalvuje emoce spojené se sledováním sportu. Nikdo nemá zájem být účastníkem předem dohodnuté frašky. Korupční skandály ničí hodnotu sportovních značek.

Čím dříve se celá situace vyřeší, tím je větší šance, že fanoušci sport neopustí, což by bylo pro sport fatální – s fanoušky totiž odcházejí i sponzoři, kteří nechtějí být spojování s negativní publicitou. Přijít o pověst lze rychle, získat ji zpět, to trvá dlouho.

[sws_divider_basic]

Čínská basketbalová hvězda Yao Ming nejspíš za týden oznámí ukončení své kariéry. Důvodem jsou únavové zlomeniny nohou, které ho v minulosti postihly. Během posledních dvou sezón Yao Ming odehrál pouze pět zápasů a tak jeho rozhodnutí není úplně nečekané.

Je nepopíratelné, že Yao Ming byl pro NBA klíčovou figurou pro rozvoj basketbalových aktivit na lukrativním čínském trhu. Průnik NBA do Číny však začal mnohem dříve – již v osmdesátých letech, a to zásluhou geniálního stratéga a hlavního komisaře soutěže Davida Sterna.

Teprve ale s příchodem skutečné čínské hvězdy získala NBA poslední klíč k čínskému úspěchu. Yao Ming byl prvním Číňanem, který ve světovém basketbalu něco znamenal a se kterým se čínská veřejnost mohla ztotožnit.

Dá se říci, že Yao Ming svou roli splnil. Je zajímavé, že v posledních pěti letech nebyl Yao Mingů dres Houston Rockets v Číně zdaleka tím nejprodávanějším. V sezóně 2007/08 byl jeho dres až desátý nejpopulárnější, o rok později šestý a v minulé sezóně nebyl ani v první desítce (především kvůli svému zranění a absenci na palubovce).

Který basketbalista prodává v Číně nejvíc dresů? Vloni jím byl poprvé LeBron James, před ním Kobe Bryant a na špici se pravidelně objevují jména jako Kevin Garnett, Tracy McGrady, Derrick Rose a Paul Pierce.

[sws_divider_basic]

Jedna z nejvýraznějších tváří Baníku Ostrava posledních let a bývalý reprezentant René Bolf se rozhodl ukončit svou kariéru. Důvod? Obstrukce ze strany vedení Baníku, které za jeho přestup do Karviné požadovalo odstupné, ačkoliv se předtím s hráčem dohodlo, že na tom trvat nebude.

Proč to udělali? Na vině jsou Bolfovy závazky směrem ke klubu. Bolf trvá na jejich splacení v celé výši, což se vedení Baníku nelíbilo a rozhodlo se hráče „potrestat“ tímto prazvláštním způsobem. René Bolf proto raději ukončil svou kariéru.

Od majitelů fotbalových klubů často slýcháváme nářky nad tím, jak v Česku nemají fanoušci valný zájem o produkt jménem fotbal. Nekupují si permanentky, nekupují si suvenýry. Jenže ono to není tak jednoduché. Lidé chodí na hvězdy a své oblíbené hráče, bez kterých by žádný tým neměl svou skutečnou tvář. A to, jak se u nás kluby často chovají ke svým současným i bývalým hráčům, to je někdy těžká rána klubovému marketingu. Výpovědi přes SMS, odstavení do B týmu, či neuhrazené závazky.

Fanoušci nejsou slepí a tyto nuance vnímají. Jak pak mohou po nich chtít, aby dýchali s jejich týmem, když oni nejsou schopni elementární povinnosti ocenit své bývalé hráče. Vždyť co jiného je sportovní značka než naše vzpomínky na historické zápasy a hvězdné momenty. A ty musí klub neustále udržovat živé – jinak se ty vzpomínky zapomenou a vytratí. Čím lépe je bude klub udržovat naživu, tím větší bude ochota fanoušků žít s klubem a dávat mu extra peníze. Bohemians 1905 jsou toho důkazem.

[sws_divider_basic]

David Beckham sice ještě umí dát gól z rohového kopu, nicméně je zřejmé, že jeho fotbalové já pomalu začíná prohrávat s jeho obchodním já. Mimo jiné i usiluje o dvacátou licenci pro americkou MLS. Hovoří se zejména o městech Miami, San Diego a Atlanta, kde by nový Beckhamův klub mohl hrát.

Že už Beckham myslí jako obchodník, to odkládá jeho poslední krok. Na svůj Facebook umístil fotografii své opalující se těhotné manželky. Jeho komentář byl, že se jedná o potajmu pořízenou fotku. Ta však vypadá až moc naaranžovaně a profesionálně vyprodukovaně.

Variaci na tento trik provedl nedávno i André Agassi, který měl jednomu výherci charitativní aukce ukázat na svém mobilu fotky své nahé manželky Steffi Grafové. Nikdo neví, co Agassi výherci aukce ukazál. Ono je to ale jedno. Cíl byl splněn. Všechna média tu zprávu ochotně zveřejnila a mluvila o Agassiho charitě.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

André AgassiBaník OstravaDavid BeckhamFenerbahceK-leagueNBARené BolfSteffi GrafSüper LigYao Ming

podobné články

Jak zvýšit marketingovou hodnotu sportovce – úvod do práce...

Australian Open: Jak komunikovat velký tenisový turnaj a aktivovat...


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.